صنایع  غذایی> تولید، توزیع و واردات روغن و دانه‌های روغنی و کنجاله در کشور با اما و اگرهای فراوانی همراه است. به همین دلیل ایجاد صندوق حمایت از تولید دانه‌های روغنی و اخذ تعرفه از واردات محصولات نهایی اعم از روغن و کنجاله در این راستا منطقی‌ترین روش برای حل مشکل به‌نظر می‌رسد.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغنکشی با اعلام این خبر گفت: برای حفظ اشتغال داخلی و حمایت از تولید و حفظ ارزش افزوده، باید صندوق ذخیره‌ای تشکیل شود تا منابع مالی خریدهای تضمینی را تأمین کند

اکبر سبقتی با اشاره به اینکه پرداخت ضرر و زیان قیمت‌های تضمینی طبق قانون، بر عهده دولت است، افزود: می‌توان منابع این صندوق را از تعرفه واردات کنجاله و روغن خام تأمین کرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال، وقتی تعرفه واردات کنجاله 15 درصد شود، پنج درصد از این مبلغ طبق قانون به خزانه دولت می‌رود؛ بنابراین 10 درصد مابقی می‌تواند به حساب صندوق مذکور رفته تا برای خریدهای تضمینی، مورد استفاده قرار گیرد، به عبارتی تعرفه‌های بالای پنج درصد را می‌توان به این صندوق منتقل کرد.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغنکشی ادامه داد: دولت‌ها در جهت حمایت از تولید داخل، قیمت‌های خرید تضمینی را بالاتر اعلام تا با این امر از کشاورزان حمایت کنند و در نتیجه جهت تأمین ضرر و زیان فرآیند خرید تضمینی، حمایت دولت امری ضروری است.

سبقتی با اشاره به انتشار گزارشی مبنی بر سهم 50 درصدی واردات کنجاله از طرف شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در یکی از سایت‌های خبری، تصریح کرد: باید سیاست‌های دولت شفاف و کارشناسی باشد تا فضای اقتصاد و تولید کشور به نفع اقتصاد ملی حرکت کند؛ طبق قانون، گردش آزاد اطلاعات دولت می‌تواند اطلاعات و آمار اقتصادی را اعلام کند، تا با ایجاد فضای شفاف از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: درباره تأمین کنجاله نیز می‌توان گفت که با اقدام دولت در سال 94 و افزایش سه درصدی تعرفه واردات کنجاله و روغن خام و در کنار آن قیمت‌های جهانی، راه برای ایجاد اشتغال و فعال شدن کارخانه‌های روغن‌کشی فراهم و بخشی از کنجاله مورد نیاز با قیمت ارزان در داخل کشور تولید شد.

سبقتی در پایان تأکید کرد: در همین راستا از دولت تقاضا می‌شود با توجه به روند قیمت‌های جهانی ایجاد فاصله 40 دلاری بین قیمت کنجاله و دانه سویا و ظرفیت بلااستفاده کارخانه‌های داخلی و در جهت ایجاد اشتغال به‌عنوان مهم‌ترین برنامه اقتصادی دولت در سال پیش رو، با افزایش تعرفه واردات کنجاله راه را برای تولید کل کنجاله مورد نیاز کشور از طریق کارخانه‌های داخلی هموار سازد.

منبع:ایانا
کد خبر dac140e11ac4442985096d68fd3353e9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =