کشاورزی> رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: خرید حمایتی شیر خام با میانگین قیمت هر کیلو ۱۳۰۰ تومان در ۵ استان کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش صدا و سیما، حسین صفایی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو شیر خام در سال های ۹۳-۹۲ کمتر از ۱۱۱۰ تومان بود و این مسئله سبب زیان و خسارات زیادی به دامداران شد، افزود: در پی ادامه طرح خرید حمایتی شیر خام از دامداران شاهدیم که در ۵ ماه گذشته دامداران صنعتی از توانایی چانه زنی با خریداران برخوردار شدند درحالیکه در سال های گذشته براساس عرف نادرست وجه دامداران حداقل با ۲ تا ۳ ماه تأخیر پرداخت می شد و دامدار به ناچار برای تأمین هزینه های خود از تسهیلات نظام بانکی استفاده می کرد.  

وی گفت: هم اکنون نقدفروشی جایگزین فروش مدت دار شده است و دامداران نیاز کمتری به استفاده از تسهیلات بانکی دارند.  

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: با حاکم شدن این شرایط سطح خرید شیر خام را کاهش دادیم اما خرید حمایتی شیر در استان های اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی طبق روال گذشته ادامه دارد.  

صفایی گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی تمام خریدها را به صورت نقدی انجام داده و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۹۰ هزار تن شیر خام خریداری کرده است.  

وی افزود: قیمت هر کیلو شیر خام با چربی ۳/۲ درصد و بار میکروبی کمتر از ۱۰۰ هزار در کارخانه ۱۴۴۰ تومان است.  

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: با بهبود شرایط بازار شیر خام به تدریج از بازار خارج خواهیم شد اما طرح خرید حمایتی به طور کامل تعطیل نخواهد شد.  

صفایی افزود: با اجرای طرح خرید حمایتی شیر خام شاهد کاهش چشمگیر واردات شیرخشک به کشور بودیم.  

وی گفت: براساس آمارهای موجود در سالهای گذشته بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تن کره به صورت فله ای وارد می شد که با خرید حمایتی شیر خام و تولید خامه در کارخانجات لبنی ۱۵ درصد واردات کره به کشور کاهش یافت.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین از ورود دانش فنی تولید کره لاکتیکی به کشور خبر داد و افزود: با انتقال این دانش به کارخانجات لبنی در آینده از واردات کره بی نیاز خواهیم شد.
کد خبر dad31044de444c4a967acf58124775b4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =