کشاورزی> آمریکا و کشورهای اروپایی پس از توافقات هسته‌ای وارد مذاکره مستقیم با ایران شدند و تمایلی به ثبت سفارش زعفران از طریق امارات متحده عربی و اسپانیا ندارند.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران  با اعلام این خبر گفت: حجم صادرات زعفران کشور در دو دهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۰ ردصد افزایش روبه‌رو بوده است.

غلامرضا میری افزود: حجم صادرات زعفران از ۹ تن و ۴۸۵ کیلوگرم در دو ماهه نخست سال ۹۴ به ۱۰ تن و ۱۱۸ کیلوگرم در دو ماهه نخست سال ۹۵ رسیده است که نشان‌دهنده شروع مناسب صادرات در سال جدید است.

آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه خریداران زعفران ایرانی

وی خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها محموله ۲۰ کیلوگرمی به آمریکا به‌صورت آزمایشی بارگیری شده که زعفران خراسان رضوی را به مقصد کالیفرنیا منتقل کرده است.

میری ادامه داد: هرچند گمرک هنوز جزئیات صادرات به کشورهای هدف ایران را ارائه نکرده است، اما زعفران ایرانی به کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، تایوان، ترکیه، چک، کانادا، هلند، چین و انگلستان صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش از این، صادرات زعفران ایران به برخی از کشورهای اروپایی به‌ویژه آمریکا از طریق امارات متحده عربی و اسپانیا صورت می‌گرفت، اما پس از توافقات هسته‌ای تمایل کشورهای اروپایی برای کنار زدن امارات و اسپانیا و تبادلات اقتصادی مستقیم با ایران افزایش یافته است.

ثبات در بازار زعفران حکمفرما است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران یادآور شد: طی روزهای اخیر و پس از فروردین‌ماه بازار زعفران از فراز و فرود قابل توجهی برخوردار نبوده و می‌توان گفت ثبات در بازار زعفران حکم‌فرما است.

میری تأکید کرد: بازارهای بین‌المللی نیز به تبعیت از بازار داخلی از ثبات لازم برخوردار است که می‌تواند یکی از دلایل افزایش صادرات ایران نیز در دو ماهه پس از نوروز باشد.

رمضان نقش تحریک‌پذیری بازار زعفران را ایفا می‌کند

وی اظهار داشت: هرساله در ماه‌های شعبان و رمضان مصرف زعفران در داخل کشور و همچنین کشورهای مسلمان همجوار افزایش پیدا می‌کند و ماه رمضان به منزله محرک بازار نقش ایفا می‌کند.

میری همچنین گفت: انتظار می‌رود صادرات زعفران در روزهای آینده به کشورهای عربی افزایش یافته و در بازار داخلی نیز رونق نسبی پیدا کند.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران حداقل پنج میلیون و ۵۰۰ و حداکثر هفت میلیون تومان برآورد شده است.

سرمایه‌گذاری چین و افغانستان در زعفران ایرانی شایعه است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به انتشار برخی از اخبار سرمایه‌گذاری چینی‌ها و افغان‌ها در زعفران ادامه داد: تاکنون پیشنهاد قرارداد یا مذاکره‌ای از سوی هیچ کشوری ازجمله چین و افغانستان برای سرمایه‌گذاری در زعفران به این شورا نرسیده است.

میری در پایان خاطرنشان کرد: تولید زعفران به‌عنوان یک مزیت نسبی برای ایران محفوظ است و کشورمان می‌تواند در انتقال تجارب و تکنولوژی صادرکننده و سرمایه‌گذار در سایر کشورها باشد.

منبع:ایانا
کد خبر db67d6b7d86242a3a67d2af5342144e8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =