مواد غذایی> رئیس سازمان شیلات از ارزآوری ۴۱۲ میلیون دلاری محصولات شیلاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: تا قبل از برجام تکنولوژی فرآوری برای حضور در بازارهای جهانی از جمله روسیه وجود نداشت اما امروز تجهیزات پیشرفته وارد و زمینه فرآوری ۳۰۰۰ تن میگو فراهم شده است.

حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در مراسم افتتاح یک واحد فرآوری محصولات شیلاتی که در نظرآباد برگزار شد، اظهار کرد: نظرآباد از شهرستان‌هایی است که در تولید و صنعت کشور پیشگام است و برخی صنایع در این شهرستان بیش از نیم قرن قدمت دارند.

صالحی افزود: امروز  این شهرستان به همت تولیدکنندگان، کارگران ماهر و کشاورزان در بخش مربوط به کشاورزی و صنعتی جزو پیشگامان است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات انواع محصولات شیلاتی داشتیم که گام بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان شیلات خاطرنشان کرد: ۵۴ درصد این محصولات از صید دریا بود که نیمی از آن در دریای عمان و اقیانوس هند و ۴۶ درصد از طریق آبزی پروری حاصل شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از جایگاه خوب شیلات ایران در خاورمیانه گفت و تصریح کرد: ایران در زمینه پرورش ماهی قزل آلای آب شیرین و خاویار دنیا اول است.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش مربوط به صادرات سال گذشته ۱۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی صادر شد که حاصل آن ۴۱۲ میلیون دلار ارز بود.

وی از وجود ۴۰۰ مرکز فرآوری شیلات در کشور خبر داد و افزود: امروز بیش از۲۲۰ هزار نفر در شیلات اشتغال مستقیم دارند.

صالحی از آثار برجام در بخش  شیلات گفت و اعلام کرد: تا قبل از برجام تکنولوژی فرآوری برای حضور در بازارهای جهانی از جمله روسیه وجود نداشت اما امروز تجهیزات پیشرفته از برکت برجام وارد شده و زمینه فرآوری ۳۰۰۰ تن میگو را در سال فراهم کرده در حالی که پیش از برجام فقط قادر به فرآوری ۴۰ تن میگو بودیم.

صالحی با بیان اینکه از ۱۶۰ هزار تن قزل آلای تولیدی در کشور کمتر از ۲۰۰۰ تن صادر می شد، گفت: سال گذشته ۱۰ هزار تن قزل آلا صادر شد و هدف امسال صادرات ۳۰ هزار تنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خوبه به مصرف پایین آبزیان در ایران اشاره و اعلام کرد: سال گذشته سرانه مصرف در کشور ۱۰.۶ کیلوگرم بود در حالی که متوسط  سرانه جهانی ۲۰ کیلوگرم است.

صالحی افزود: باید تلاش کنیم شیلات را در سبد مصرف مردم بیاوریم و این شدنی نیست جز با فرآوری  محصولات.

وی در پایان اعلام کرد: امروز از  ۲۱ مرکز فرآوری شیلات کشور که می توانند به روسیه صادرات داشته باشند دو واحد در البرز قرار دارد.

منبع:ایسنا
کد خبر dbdb56685e4440d6a5240950037f1913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =