۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
کشاورزی> به‌منظور افزایش کیفی تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم و جو، پرداخت یارانه بذر سیال به آن بخش از تولیدکنندگانی که از دستگاه‌های مکانیزم وزنی استفاده می‌کنند از محل اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی تصویب شد.

معاون اجرایی و فنی سازمان تعاون روستایی ایران با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته بذر اینکه سازمان روز گذشته برگزار شد؛ پرداخت یارانه بذر به تولیدکنندگان بذر به ازای هر کیلوگرم 250 تومان تدوین شد.

غلامحسین طباطبایی افزود: بر اساس تصمیم‌گیری‌های به‌عمل‌آمده، مقرر شد آن بخش از تولیدکنندگان بذر که از مکانیزم جدید نظیر مکانیزم وزنی گراوتی سپراتور استفاده می‌کنند، از یارانه بیشتری نسبت به آن بخش از تولیدکنندگانی که از وسایل جدید که می‌تواند بذر تولیدی را افزایش دهد، برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: 250 تومان به ازای هر کیلوگرم بذر تولیدشده با دستگاه‌های مجهز و 150 تومان برای تولیدکنندگان بذر سنتی از محل اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی تأمین خواهد شد.

50 سایت مجهز به دستگاه مکانیزم وزنی می‌شوند


طباطبایی در ادامه افزود: همچنین در جلسه روز گذشته کمیته بذر مقرر شد 50 سایت فرآوری بذر مجهز به دستگاه‌های مکانیزم وزنی (گراوتی سپراتور) شوند.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزم وزنی در فرآوری وزن در واقع دستگاهی است که با سنجش بذر خالص و با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی نظیر قوه نامیه و خلوص، بذر باکیفیت‌تر را جداسازی کرده و برای افزایش تولید هدایت می‌کند.

طباطبایی ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد آن بخش از تولیدکنندگان بذر فرآوری‌شده که از دستگاه‌های جدید استفاده می‌کنند، بتوانند از یارانه بذر بیشتری برخوردار شوند.

تأمین 100 درصدی بذر جو و گندم


معاون اجرایی و فنی سازمان تعاون روستایی ایران ادامه داد: میزان نیاز بذر گندم در کشور 375 هزار تن و جو 60 هزار تن برآورد شده است که تأمین 30 درصد آن به عهده شبکه تحت پوشش این معاونت قرار دارد.

طباطبایی تصریح کرد: تاکنون از 125 هزار تن بذر گندم اصلاح‌شده سهمیه این معاونت 79 درصد و از 20 هزار تن سهمیه بذر گندم، 71 درصد تأمین شده است، در حالی که همچنان خرید جو و گندم در مناطق سردسیر ادامه دارد و انتظار می‌رود تا پایان فصل برداشت، 100 درصد سهمیه دیده‌شده در برنامه محقق شود.

وی یادآور شد: هرچند میزان بذر مورد نیاز گندم در کشور 375 هزار تن و 60 هزار تن جو از محل منابع داخلی تأمین می‌شود، اما آن بخش از بذرهایی که به‌منظور ارقام آزمایشی و برای تطابق سازگاری با اقلیم متفاوت از خارج تأمین می‌شود.

طباطبایی تأکید کرد: از آنجا که حداکثر عمر استفاده از یک واریته گندم 10 سال برآورد شده و بعد از آن به‌علت از دست دادن خواص ژنتیکی باید از رقم جدیدی استفاده کرد، تولید بذر گندم و جو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ساخت نسل سوم سم‌پاش‌های دیسکی کلید خورد

معاون اجرایی و فنی سازمان تعاون روستایی ایران اظهار داشت: سه نسل سم‌پاش در دنیا وجود دارد که نسل نخست و دوم به‌علت استفاده بیش از اندازه از سم و عدم امکان پایش یک نواخت نتوانستند اثرگذاری مطلوبی در حوزه کشاورزی داشته باشند. نسل سوم سم‌پاش‌ها که اکنون در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، سم‌پاش‌های دیسکی است که ساخت آن در ایران نیز آغاز شد.

وی همچنین گفت: طی قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد شد، تا پایان سال 94، تعداد قابل توجهی از شبکه‌های داخلی کشور مجهز به سم‌پاش‌های دیسکی خواهند شد که علاوه بر استفاده محدود از سم به‌صورت یکنواخت بر بذر پایش سم خواهند داشت.

منبع:ایانا
کد خبر dc1bd7aa32ee430981a30faf2fcdafc3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =