مواد غذایی> افزایش صادرات آبزیان اثر مستقیمی در مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی دارد، به گونه ای که 10درصد صادرات بخش کشاورزی مربوط به آبزیان است.

مدیر کل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران گفت: صادرات محصولات شیلاتی به خصوص میگو از رکورد قابل ملاحظه ای برخوردار بود، به گونه ای که اگر تولیدی وجود داشت امکان افزایش صادرات تا دو برابر نیز وجود داشت.

عیسی گلشاهی افزود: امسال صادرات را به سمت مشتریان سنتی سوق دادیم تا آنها را از دست ندهیم، در حالی که بازارهای صادراتی دیگری وجود داشت.

وی خاطر نشان کرد: طی یازده ماهه سال گذشته 12 هزار و 430 تن میگو صادر شد که 5 هزارتن آن تنها به کشور چین صادر شده است، در حالی که از سوی این کشور تقاضا تا سه برابر نیز وجود داشت.

گلشاهی با اعلام اینکه در صادرات انواع ماهیان نیز از رشد صادراتی برخوردار بودیم ادامه داد: در یازده ماهه سال گذشته 21 هزارو 500 تن ماهی یال اسبی صادر شد که در مقایسه با 10 ماهه سال 1393 از رشد 55 درصدی برخوردار شد، درحالی که در سال 1393 میزان صادرات این آبزی 13 هزارو 800 تن بود.

وی از افزایش 12 درصدی صادرات ماهی قزل آلا خبر داد و تاکید کرد: میزان صادرات از دو هزار و 900 تن به سه هزار و 300 تن رسید.

گلشاهی گفت: صادرات کپورماهیان نیز از رشد 13 درصدی برخوردار بود به گونه ای که از 16 هزارو 500 تن به 18 هزارو 800تن رسید.

وی ادامه داد:طی یازده ماهه سال گذشته در مجموع 69 هزار تن معادل 217 میلیون دلار انواع آبزیان صادر شد که از لحاظ وزنی از رشد 33 درصدی و از لحاظ ارزشی از رشد 25 درصدی برخوردار بود.

گلشاهی تاکید کرد: با احتساب آمار یک ماهه پایانی سال برآوردمی شود که میزان صادرات به حدود 78 هزارتن برسد که ارزش 330 میلیون دلاری قابل پیش بینی است.


جذب سرمایه گذار برای توسعه صادرات آبزیان به کشورهای آسیای جنوب شرقی

مدیر کل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران در ادامه گفت: لازم است برای محصولات جانبی شیلاتی نیز بازاریابی کنیم و بدانیم هرکشوری طالب چه بازار خاصی از محصولات ماست.

گلشاهی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال صادرات ماهی قزل آلای منجمد به کشور روسیه قیمتی هم تراز تولید تمام می شود، در حالی که صادرات تازه آن مقرون به صرفه خواهد بود، بنابر این لازم است بازار هدفمان را بر اساس نوع محصول انتخاب کنیم.

وی درباره اولویت های بازار محصولات شیلاتی در سال جدید گفت: صادرات آبزیان به کشورهای آسیای جنوب شرقی در مرحله جذب سرمایه گذار است و علاوه برآن جذب سرمایه گذار برای توسعه محصولات دارای ارزش افزوده و صادرات محور مدنظر است.

گلشاهی خاطر نشان کرد: تولید محصولات فراوری شده با تاکید بر منابع داخلی، ورود آبزیان فیله شده که پسند مردم است همچون ماهی سیباس، افزایش مصرف آبزیان به 5/10 کیلوگرم به عنوان غذای سلامتی برای گروه های ویژه سنی با اجرایی کردن غذای سلامتی در بوفه مدارس،ارتقای بهره وری و کاهش ضایعات و ...از دیگر اولویت های سال جاری است.

وی تاکید کرد: کمتر از یک درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط شیلات انجام می شود و علاوه بر آن 10 درصد میزان صادرات بخش کشاورزی مربوط به این بخش است، بنابراین افزایش صادرات آبزیان اثر مستقیمی در مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی در کنار سایر بخش ها دارد.

منبع:ایانا
کد خبر dd6c24f59977498591b23db5fda2cc74

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =