عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برنامه ملی مراقبت از غذا و تغذیه را تشریح کرد.

دکتر تیرنگ نیستانی با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین برنامه‌ای که انسیتو در دست انجام دارد برنامه ملی مراقبت از غذا و تغذیه است، گفت: این برنامه را از زمستان سال 92 در 6 استان خوزستان، لرستان، سمنان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی شروع کردیم.

نیستانی ادامه داد: این طرح در واقع کسب اطلاعات به روز در مورد وضعیت تغذیه مردم و مشکلات تغذیه‌ای آنها برای ارائه به سیاستگذاران در جهت تصمیم‌گیری و اقدام به موقع و سریع برای رفع این مشکلات است. در این راستا اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات تغذیه مردم نیز ارزیابی می‌شود.

نیستانی در تشریح برنامه مراقبت ملی غذا و تغذیه گفت: یک بخش مهم این برنامه به تغییرات فصلی وضعیت ویتامین D مردم در اقلیم‌های مختلف می‌پردازد، زیرا در کشور از نظر آب و هوایی اقلیم‌ها و عرض‌های جغرافیایی مختلفی داریم که روی زاویه تابش آفتاب و در نتیجه روی وضعیت و میزان ویتامین D تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اطلاعات این طرح از نظر سیاستگذاری جهت غنی‌سازی موادغذایی با ویتامین D حائز اهمیت است، گفت: این موضوع از این جهت اهمیت دارد که به این نتیجه دست یابیم که چه دوزی باید استفاده کنیم و اینکه آیا باید یک دوز واحد ویتامین D برای مواد غذایی در همه کشور استفاده کنیم یا اینکه در مناطق مختلف به فراخور میزان نیاز مردم به این ویتامین متفاوت باشد.

وی در ادامه گفت: در عین حال در این برنامه ارتباط بین وضعیت ویتامین D با برخی ازنمایه‌های متابولیک مانند وضعیت چربی، قند خون، وزن، اندازه‌های بدن و... را ارزیابی می‌کنیم.

نیستانی با بیان اینکه فاز تابستانه این طرح انجام شده و نمونه‌های آن از شهرستان‌ها به آزمایشگاه رسیده‌اند، گفت: این برنامه در سال بعد ادامه می‌یابد و بعد از آن درمورد وضعیت مصرف مواد غذایی و ارتباط آن با وضعیت سلامت و بیماری اطلاعاتی کسب کرده و در اختیار سیاستگذاران قرار می‌دهیم.

منبع:ایسنا
کد خبر de49193cdc364acda7aef13f95d5d77d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =