صنایع غذایی> به گفته کارشناسان مهندسی کیفیت صنایع غذایی مازندران، اراده مردم در نخریدن محصولات لبنی پاستوریزه خارج از یخچال، مهم‌ترین راه تکمیل شدن زنجیره سرد محصولات غذایی است.

جمعی از کارشناسان مهندسی کیفیت صنایع غذایی مازندران معتقدند در حالی که در دو دهه قبل امکانات و تجهیزات سردخانه‌ای به مراتب کمتر وجود داشت، مردم در مصرف و نگهداری محصولات لبنی پاستوریزه در شرایط سرد توجه جدی می‌کردند اما اکنون به‌راحتی محصولات پاستوریزه دوغ، شیر، ماست و پنیر در خارج از زنجیره سرد نگهداری و مصرف می‌شود.

به گفته آنان اکنون نگهداری محصولات لبنی پاستوریزه به‌ویژه دوغ و شیر در زنجیره سرد فروشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و این خطر جدی برای بهداشت و سلامت جامعه است.

به گفته کارشناسان مهندسی کیفیت صنایع غذایی مازندران، اراده مردم در نخریدن محصولات لبنی پاستوریزه خارج از یخچال، مهم‌ترین راه تکمیل شدن زنجیره سرد محصولات غذایی است.

* مردم می‌توانند فرهنگ زنجیره سرد را بهتر نهادینه کنند

کارشناس ارشد انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذایی مازندران، می‌گوید: متولیان اصلی و تعیین‌کننده باید به بازرسان و ناظران بهداشت، محیط و سلامت فشار بیاورند تا زنجیره سرد در محصولات لبنی پاستوریزه رعایت و کامل شود.

لیلی سلیم‌بهرامی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری اتحادیه و اصناف مواد غذایی باید به مقوله زنجیره سرد توجه کنند، خاطرنشان کرد: البته مردم با نخریدن محصولات یخچالی که در بیرون نگهداری می‌شود، می‌توانند فرهنگ زنجیره سرد را بهتر نهادینه کنند.

وی تصریح کرد: در حالی که مغازه‌دارها و فروشندگان مواد غذایی باید بر اساس شرایط بهداشتی و سلامت محصولات را نگهداری و عرضه کنند، اما اکنون آنان به‌خاطر هزینه‌زا بودن زنجیره سرد، محصولات لبنی پاستوریزه را خارج از یخچال عرضه می‌کنند که قطعاً برای سلامت محصول و مصرف‌کننده مخاطره محسوب می‌شود.

این کارشناس کنترل کیفی مواد غذایی ‌ادامه داد: چون مردم عموماً عادت به نوشیدن آب‌میوه‌ها در لحظه خرید دارند، فروشگاه‌ها همه این نوشیدنی‌ها را در داخل یخچال قرار می‌دهند اما شیر و دوغ که عموماً همانجا مصرف آنی ندارد را در بیرون از یخچال نگهداری می‌کنند.

این کارشناس منتخب موسسه استاندارد گفت: تنها راه کامل شدن زنجیره سرد محصولات پاستوریزه این است که مصرف‌کنندگان این محصولات را از جاهایی بخرند که مطمئن باشند که در یخچال نگهداری شده‌است و شیر و دوغ بیرون از یخچال را هرگز نخرند.

* مواد لبنی نباید خارج از یخچال ویترین شود

کارشناس مهندسی کنترل کیفیت محصولات غذایی می‌گوید: سامانه توزیع مطلوب و قوی محصولات پاستوریزه نیز اهمیت خاصی دارد.

بهرام حسین‌زاده اضافه کرد: هر چند واحد‌های تولیدی و کارخانجات لبنی تلاش می‌کنند تا ماندگاری محصولات غذایی را براساس استاندارد‌های لازم بالا ببرند اما در محصولات پاستوریزه زنجیره سرد از تولید تا مصرف‌کننده عامل مهم‌تری است.

وی آگاهی مغازه‌داران و فروشندگان نسبت به اهمیت رعایت زنجیره سرد و چگونگی چیدمان محصولات غذایی در قفسه را بسیار مهم توصیف کرد و ادامه داد: این در حالی است که محصولات لبنی پاستوریزه شیر، ماست، دوغ و پنیر در بیرون از یخچال حتی در قالب ویترین به مردم عرضه می‌شود که این محصولات بدون شک باید در یخچال و در زنجیره سرد قرار بگیرد.

کارشناس مهندسی کنترل کیفیت محصولات غذایی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم سازمان‌های متولی صدور پروانه به صلاحیت مغازه‌داران در داشتن آگاهی فروش محصولات غذایی دقت و با جدیت به این مقوله نگاه کنند.

این عضو ستادی انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذایی مازندران اضافه کرد: اکنون در فروشگاه‌ها و حتی منازل، قوی‌ترین مواد شوینده در کنار محصولات غذایی قرار گرفته و نگهداری می‌شود که به لحاظ بهداشتی و سلامتی خطرناک است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه این مقوله در معرض دید همه مردم و بازرسان و کارشناسان بهداشت و محیط که مأموریت رعایت این مسائل را دارند، قرار دارد، تأکید کرد: تمام مشخصات به لحاظ چگونگی نگهداری مواد غذایی در یخچال و درجه مورد نظر روی محصول نوشته شده و این از وظایف مهم واحدهای تولیدی است که به‌شدت تحت کنترل دستگاه‌های نظارتی قرار دارد.

کارشناس مهندسی کیفیت صنایع غذایی مازندران گفت: این درحالی است که مغازه‌داران بدون رعایت این مسائل دوغ، شیر، ماست و پنیر پاستوریزه که بدون شک باید در زنجیره سرد قرار بگیرد را خارج از یخچال ویترین کرده و به مردم عرضه می‌کنند.

حسین‌زاده بیان کرد: مواد اولیه محصولات غذایی به‌عنوان سرمایه ملی است و ضعف در زنجیره سرد موجب خارج شدن صلاحیت مصرف محصولات تولیدی می‌شود.

وی تأکید کرد: اکنون محصولات لبنی پاستوریزه به‌دلیل ضعف در زنجیره سرد با رعایت بهداشت و سلامت به‌دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد.

* محصولات پاستوریزه باید در زنجیره سرد قرار بگیرند

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت: محصولات پاستوریزه نسبت به دمای محیط آسیب‌پذیر هستند و باید در زنجیره سرد قرار بگیرند.

اسماعیل خاتمی‌مقدم با بیان اینکه در سال‌های اخیر به‌دلیل رشد کنترل نشده تولید و توزیع لبنیات، این محصولات در خارج از زنجیره سرد عرضه می‌شود، اضافه کرد: ضعف نظارت بر فروشگاه‌ها و ناآگاهی فروشندگان به این مشکلات دامن زده و حتی در جامعه تبدیل به عادت و فرهنگ شده‌است.

وی با اشاره به اینکه محصولات پاستوریزه دوغ و شیر در داخل سبد مقابل آفتاب قرار گرفته و به‌راحتی در خارج از زنجیره سرد عرضه می‌شود، تصریح کرد: ماست، دوغ، شیر و پنیر که پاستوریزه هستند باید در یخچال نگهداری شوند.

رئیس انجمن صنایع دارویی و غذایی مازندران از شهروندان خواست تا از خرید محصولات پاستوریزه خارج از یخچال پرهیز کنند و تأکید کرد: مهم‌ترین راه نهادینه شدن کامل شدن زنجیره سرد برای محصولات غذایی اراده مردم در نخریدن این محصولات در خارج از یخچال است.

وی با بیان اینکه هر چه بازرسان و ناظران بهداشت محیط فعال باشند اما تا مردم کمک نکنند، فرهنگ زنجیره سرد محصولات پاستوریزه موفق نیست.

خاتمی‌مقدم بیان کرد: امروز بازار محصولات غذایی همه چیز را بر مصرف‌کنندگان دیکته می‌کند، در حالی که مردم باید با اراده نگاه بازار را تغییر بدهند.

وی به وجود ضعف آموزش و فرهنگ رعایت زنجیره سرد اشاره کرد و یادآور شد: در یک دهه اخیر به دلایل مختلف، نظارت و نقش مردم در حفظ سلامت محصولات لبنی و غذایی در سطح عرضه کم‌رنگ‌تر شده‌است.

خاتمی‌مقدم گفت: در دو دهه قبل امکانات و تجهیزات سردخانه‌ای کمتر بوده‌است اما مردم در نگهداری محصولات لبنی پاستوریزه بیشتر توجه کرده و سطح بهداشت در عرضه و نگهداری محصولات پاستوریزه بیشتر بوده‌است.

وی بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف که باید پاسخگو باشند، تأکید کرد و ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف چقدر شاخص زنجیره سرد را در صدور مجوز واحدهای فروشگاهی لحاظ می‌کند، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی که یکی از وظایف آن کنترل بهداشت است، چقدر توجه کرده‌است؟

رئیس انجمن صنایع دارویی و غذایی مازندران افزود: به‌دلیل عدم تناسب مجازات با جرم برای خاطیانی که به هر دلیل زنجیره سرد را رعایت نمی‌کنند و سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازند، قوانین فعلی چندان برای این ناهنجاری بازدارنده نیست و قطعاً برای اصلاح این روند ناصواب باید قوانین و مجازات‌های موثرتری اعمال شود.

خاتمی‌مقدم اظهار کرد: صنعت لبنیات و عوامل توزیع و فروش مستقیم آن نیز باید به این مقوله توجه کند چرا که دیده می‌شود معدودی از واحد‌های تولیدی با زنجیره سرد محصولات لبنی را توزیع نمی‌کنند.

وی افزود: اگر قرار است تا سرانه مصرف لبنیات افزایش بیابد و مردم را به مصرف محصولات پاستوریزه سوق بدهیم، همه باید به این مورد توجه کنیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران به طرح مشترک صنایع لبنی و سازمان غذا و دارو برای کاهش عمر دوغ اشاره کرد و گفت: اگر زنجیره سرد رعایت نشود اجرای طرح کاهش ماندگاری عملاً تأثیری بر سلامت جامعه ندارد.

این مسئول اجرای این طرح را باعث ایجاد فشار بیشتر بر تولیدکنندگان دانست و خواستار حمایت دولت از آنان شد.

خاتمی‌مقدم گفت: صنایع لبنی باوجود افزایش هزینه تولید و دیگر مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، برای تضمین سلامت مصرف‌کنندگان اجرای طرح را قبول و تلاش کردند تا در یک فرصت سه ماهه خود را با آن تطبیق دهند.

وی افزود: تولیدکنندگان با توجه به اوج مصرف آخر سال و اول سال آینده درخواست کردند تا طرح به‌صورت پلکانی اجرا شود ولی قول دادند که تا پایان فروردین سال آینده ماندگاری دوغ را به عدد 15 تا 20 روز بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو برسانند.

به گزارش فارس سازمان غذا و دارو اواخر آبان ماه امسال دستورالعمل کنترل و کاهش ماندگاری دوغ را در دو شاخص زمانی فصل گرم و سرد ابلاغ کرد.

* سازمان صنعت باید بر عملکرد عرضه‌کنندگان نظارت کند

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به اهمیت نگهداری دوغ و شیر در یخچال اشاره کرد و یادآور شد: هنوز این موضوع مهم برای فروشندگان به عادت و فرهنگ تبدیل نشده‌است.

حسن مکرمی‌ رعایت نگهداری فراورده‌های لبنی پاستوریزه در مکان سرد را مهم و حیاتی دانست و از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا در این مورد بر عملکرد عرضه‌کنندگان نظارت کند.

به گزارش فارس، مازندران به‌خاطر جایگاه برتر بخش کشاورزی این استان در کشور از تولیدکنندگان عمده محصولات لبنی است؛ بر اساس گزارش انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی هم‌اکنون 450 واحد صنایع غذایی در مازندران فعالیت دارد که 315 واحد آن از سازمان صنعت، معدن و تجارت و 135 واحد دیگر هم از جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره‌برداری دارند؛ واحدهای فرآوری لبنی مازندران سالانه بیش از 700 هزار تن شیر به‌عنوان مواد اولیه مصرف دارند.

منبع:فارس
کد خبر dee0051e4fed45ab819f318529af2b90

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =