معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از هر مترمکعب آب 5کیلوگرم سیب‌زمینی برداشت می‌شود، در حالی که با برنامه‌ریزی باید ظرف 5سال این مقدار را به 10کیلوگرم برسانیم.برای بذر سیب‌زمینی در کشور 4 میلیون عدد مینی‌تیوبر (غده بذر سیب زمینی) کفایت می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان رقم برابر سه برابر آن را اعلام می‌کنند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در ششمین همایش کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران با محوریت «بهبود کمی و کیفی بذر سیب‌زمینی» گفت: مهمترین پیام این همایش این است که بخش خصوصی حرف‌های منطقی دارد و نسبت به دولت مطالبه‌گر شده است.

وی افزود: باید هم قبول کنیم، در مسئله آب مشکل جدی وجود دارد و باید کشت ارقام پرمحصول در جهت کاهش مصرف آب تلاش کنیم.

کشاورز افزود: هم‌اکنون از هر متر مکعب آب به سختی 5 کیلوگرم سیب‌زمینی برداشت می‌شود، در حالی که باید برنامه‌ریزی کرد تا در 5 سال آینده از هر متر مکعب 10 کیلوگرم سیب‌زمینی برداشت کنیم و برای رسیدن به این مهم انتخاب بذر مهم است و انجمن و محققین و کشاورزان باید به این مسئله توجه کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دهه 40 و 50 عملکرد هر هکتار سیب‌زمینی 15 تن بود و در آن مقطع حدود 5.5 ماه برای به عمل آمدن سیب‌زمینی وقت لازم بود، اما چنین تصوری اصلاً الآن قابل پذیرش نیست.

وی افزود: بنابراین باید در کشت ارقام دقت لازم را داشت و تولیدکنندگان ارقامی را تقاضا کنند که آب کمتری را مصرف می‌کند و در مقابل تولید بیشتری دارد و در کنار آن تحمل به خشکی آنها بیشتر باشد.

کشاورز اظهار داشت: کشور ما از نظر آب نیازمند تنوع ارقام و تطبیق ارقام با وضعیت آبی کشور است و در این رابطه باید دستورالعمل جدیدتری اعمال شود.

وی افزود: دولت خودش را به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نمی‌داند و نباید هم بداند، بلکه باید در کنار بخش خصوصی و مکمل این بخش باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت اظهار داشت: عرضه کافی و مستمر سیب‌زمینی با قیمت متعادل بسیار حائز اهمیت است. همچنین به انجمن‌ها توصیه می‌کنم تا با هم تعامل داشته باشند.

وی افزود: دولت مقید به قوانین است و بحث انتخاب مصرف‌کننده امری اجتناب‌ناپذیر است و رشد و تعالی هر نوع تجارتی بستگی به این دارد که تقاضا برای خود ایجاد کند.

کشاورز اظهار داشت: تولیدکنندگان مینی‌تیوبر تا زمانی که فقط فروشنده آن باشند، آسیب‌پذیرند و توصیه من این است که زنجیره آن را گسترده‌تر کنند و در تولیدکنندگان بذر شریک شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای بذر سیب‌زمینی در کشور 4 میلیون عدد مینی‌تیوبر (غده بذر سیب زمینی) کفایت می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان رقمی برابر سه برابر آن را اعلام می‌کنند و این مسئله نشان می‌دهد سیکل تولید دچار سردرگمی است و نظمی در آن وجود ندارد.

کشاورز اظهار داشت: ورود ارقام جدید را با رعایت مقررات تسهیل می‌کنیم و باید ارقام مورد اطمینان وارد شود.

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا مصرف خام سیب‌زمینی و عرضه خام آن را عوض کرده و این کالا را به یک کالای صنعتی تبدیل کنیم، زیرا کالاهای صنعتی دارای ارزش افزوده هستند و هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده سود بیشتری خواهند برد.
کد خبر e3daf83235fa48b3a1f137ba451722b6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =