مواد غذایی> عادات غذایی مردم تغییر کرده است. آنها دیگر، آن غذاهای سالم ایران گذشته را مصرف نمی کنند و به جایش جایگزین های نامطلوبی قرار داده اند. استفاده از غذاهای سرخ کردنی و نوشابه، نمونه ای این عادات غذایی جدید است که وارد سفره های ایرانی شده است. مرکز پژوهش های مجلس در مورد این موضوع تحقیق کرده است.


براساس این تحقیق، شیر در دنیا به عنوان یک محصول با ارزش غذایی بالا و در عین حال ارزان قیمت مطرح سات و به دلیل ارزش های بالای غذایی آن سعی بر گسترش مصرف آن وجود دارد. یکی از مشکلاتی که در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران در مورد مصرف لبنیات با آن مواجه است، عدم وجود نیاز روانی کافی در مصرف لبنیات خصوصا شیر تازه است. مصرف پنیر و ماست (خصوصا پنیر) که بیشتر جنبه های اصلی در سبد مصرفی خانواده های ایرانی دارند، جای خود را در سبد هزینه خانواده ها باز کرده اند و به عنوان یک غذای اصلی کمتر از شیر تازه متاثر از شرایط اقتصادی و اجتماعی قرار می گیرند.




 در بین سه فراورده اصلی لبنی بیشترین کاهش مصرف بعد از حذف یارانه شیر مربوط به شیر تازه است که مصرف آن در خانواده های شهری بیش از 40 درصد کاهش یافته است. مصرف پنیر در این مدت زمانی تغییر چندانی نکرده، اما میزان مصرف ماست در این خانواده ها افزایش 28 درصدی داشته است و دلیل این موضوع را می توان با حذف تولید ماست خانگی با استفاده از شیرهای یارانه های بعد از حذف یارانه شیر مرتبط دانست.

ذهنیت عامه مردم در ایران به شیر تازه به عنوان یک غذای فرعی است و به همین دلیل با تغییرات در قیمت و دسترسی اقتصادی به آن میزان مصرف آن به شدت متاثر می شود. از طرفی میزان مصرف فراورده های لبنی دیگر با توجه به ماهیت مصرف دارای محدودیت های است و برای افزایش مصرف لبنیات، مهم ترین هدف باید مصرف شیر تازه باشد.

تغییرات فصلی تقاضا


یکی دیگر از خصوصیات فرهنگی مردم ایران در زمینه مصرف شیر تغییراتی فصلی مصرف شیر است. ایرانیان مصرف شیر را عمدتا مربوط به فصول سردتر سال می دانند و درفصل گردم سال شیر را خصوصا به صورت تازه کمتر مصرف می کنند.

براساس اطلاعات واصله از سازمان میادین میوه و تره بار و فراورده های کشاورزی شهرداری تهران، میزان مصرف شیر در فصول مختلف دچار نوسانات معاناداری است.




براساس اطلاعات سازمان میادین شهرداری تهران، میزان مصرف شیر تازه شهروندان تهرانی در فصل تابستان دارای کمترین و در فصل بهار بیشترین مقدار است البته ذکر این نکته ضروری است که این تغییر در مصرف فقط مربوط به شیر تازه است و فراورده های لبنی مانند پنیر و ماست از این روند پیروی نکرده و با نوسان جزیی در تمام فصول، تقریبا دارای مصرف متعادلی است.



تغییر فرهنگ غذایی، از فراورده های لبنی طبیعی به سمت نوشابه های صنعتی


یکی از فراورده های لبنیاتی که مصرف آن تا حدی مختص ایران و کشورهای عربی است، دوغ است که به عنوان نوشیدنی همراه با غذا (عموما با غذاهای سنتی ایرانی) مصرف می شود. در سال های اخیر و با توجه به گسترش فرهنگ غذایی غرب در ایران که مبتنی بر استفاده از روغن برای پخت غذاها به صورت سرخ کرده است، تغییر فرهنگ غذای ایرانی که عموما بر استفاده از غذاهای آب پز تکیه داشت، اتفاق افتاده است.




روند فزاینده استفاده از روغن تا حدی است که مصرف سرانه در روز هر فرد از سال 1368 تا سال 1391 حدود 68 درصد افزایش داشته است و این به معنی افزایش مصرف غذاهای سرخ کرده و از جمله فست فودها است. تغییر نوع غذا از آب پز به سرخ کرده علاوه بر زیان هایی که برای افزایش بیماری های قلبی و عروقی دارد موجب شده است فرهنگ استفاده از نوشیدنی های سنتی (دوغ) به استفاده از نوشابه های گازدار (با توجه به اینکه عموما در کنار غذاهای سرخ کرده از اینگونه نوشابه ها استفاده می شود)، تغییر کند. این نوع نوشابه ها با توجه به ماهیت شیمیایی خود دارای آثار منفی بر روی سلامت انسان هستند و از آن جمله می توان به تخریب مینای دندان، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان و هدر رفتن کلسیم بدن می شود. تحقیقات نشان داده اند حتی در ورزشکارانی که نوشابه های گازدار مصرف می کنند ریسک ابتلا به پوکی استخوان 1.4 برابر کسانی است که از این نوشیدنی استفاده نمی کنند. این ریسک برای دختران به حدود سه برابر می رسد.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر e4594478f9a843b887daf978b456c8f0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =