صنایع غذایی> قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: خبر استفاده روغن پالم در لبنیات سال گذشته از مصرف این محصولات پروتئینی کاست و تولیدات دامداران و صنایع را با ضرر و زیان رو به رو کرد.

محمدرضا ملاصالحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه منطق مشخصی دراستفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر با انباشت فرآورده‌های لبنی به ویژه فرآورده‌های چرب مانند خامه در صنایع لبنی روبه رو هستیم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بازار عراق تبدیل به بازار رقابتی شده است که در آن برندهای بزرگی از ایران و ترکیه حضور دارند و در صورتی که شرکتی اقدام به این امر کند بازار بزرگ عراق را از دست می دهد.

ملاصالحی اظهار داشت:  رقبای ما در بازارعراق از گذشته حرکت‌های ایذایی و ناجوان مردانه‌ای انجام داده اند و  تاثیرات آنها در صنایع داخلی و صادارت کشور  تاثیر گذار بوده است.

*انباشت فرآوردهای لبنی چرب در کارخانه‌های لبنی

وی با بیان اینکه سال گذشته خبر روغن پالم از مصرف لبنیات کاست، تصریح کرد:  در سال گذشته به دلیل تغییر سلیقه جامعه در مصرف لبنیات پر چرب، میزان مصرف این دسته از لبنیات به شدت کاهش یافت و تولید کنندگان را با انباشت فرآوردهای چربی مواجه کرده و بازار مناسبی برای آنها وجود ندارد به همین منظور دیگر توجیهی برای استفاده از چربی خارجی در این محصولات وجود ندارد.

ملاصالحی یادآورشد: بر اساس پیگیری‌ها و نظارت وزارت بهداشت صنایع لبنی ما دیگر اجازه مصرف روغن گیاهی در محصولات خود را ندارند.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی گفت: در صورتی که برند خاصی مشکلی داشته بهتر است که صحت و سقم آن به درستی اعلام شود تا صنایع لبنی معتبر زیر سوال نروند و از ضرر و زیان آنها و دامداران کاسته شود.

وی گفت: برندی‌های صنایع لبنی داخلی که محصولات خود را در بازار کشور عرضه می کنند از ماجرای روغن پالم صدمه سنگینی خوردند و برای روشن شدن اذهان عمومی یک بار برای همیشه بیایم نام این برند‌های متخلف ر اعلام کنیم تا  مصرف کنندگان نیز از سر در گمی خارج شوند.    

ملاصالحی با بیان اینکه محصولات لبنی ایران شامل شیر، ماست، خامه، بستی و ... در جنوب و کردستان عراق بازار مناسبی دارند، خاطر نشان کرد:  در مرزهای شرقی و غربی کالاهایی به صورت غیر رسمی صادر می شود که این نوع از صادرات را نباید به حساب صنایع داخلی گذاشت.

وی تاکید کرد: بنا بر اعلام صنایع در مرزهای غربی کشور نیز کارگاه هایی وجود دارد که تولیدات آنها  تحت نظارت مشخصی قرار ندارد  و این محصولات  به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که در این زمینه نیازمند نظارت بیشتر هستیم.

*هدف گذاری افزایش 20 درصدی صادرت لبنیات در سال جاری
قائم مقام معاونت امور دام خاطر نشان کرد: صنایع لبنی کشور درسال گذشته  6.5 میلیون تن شیر خام از دامدران دریافت و محصولات مختلف لبنی را تولید کردند که از این میزان حدود 500 هزار تن انواع فرآورده‌های  لبنی به خارج از کشور صادر شد.
ملاصالی افزود: در سال 94 با توجه به ظرفیت تولید مازاد، پیش بینی افزایش 20 درصدی صادرات فرآوردهای لبنی می‌شود. در صورتی که عوامل پیش بینی نشده مانند شایعه سازی و دامپینگ صورت نگیرد این میزان افزایش محقق می شود.

گفتنی است که در سال گذشته نیز با وجود اقرار بر وجود شرکت‌های متخلف صنایع لبنی، وزارت بهداشت اسامی شرکت‌‌های متخلف  را اعلام نکرد.
کد خبر e55b5557c9b04a71815de1168f44189a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =