کشاورزی> در حالی که وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ای 10 ساله برای به صفر رساندن تراز تجاری منفی هشت میلیارد دلاری کشاورزی ایران خبر داده، وزیر اسبق کشاورزی می‌گوید این تراز برای کشاورزی ایران همیشه منفی بوده و صفر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تراز تجاری بخش کشاورزی ایران که همیشه منفی بوده و طی یکسال اخیر منفی هشت میلیارد دلار اعلام شد یکی از نشانه‌های ضعف در بخش بازرگانی کشاورزی ایران است چرا که منفی شدن تراز تجاری کشاورزی به هر میزان به معنی بالاتر بودن واردات و وابستگی آن نسبت به صادرات است که البته منفی بودن تراز تجاری کشاورزی ایران طی سال‌های گذشته آن هم در بالاترین حد خود (منفی هشت میلیارد دلار) چندان دور از انتظار نیست چرا که طی سال‌های مدیریت دولت گذشته رکورد‌شکنی‌های بسیاری در واردات بی‌رویه محصولات متعدد کشاورزی به ویژه محصولات اساسی مانند گندم، برنج و غیره ثبت شد.

البته عیسی کلانتری، وزیر اسبق جهاد کشاورزی معتقد است که تقریبا طی همه سال‌های پس از انقلاب تاکنون تراز تجاری ایران با توجه به بالاتر بودن نیاز غذایی کشور نسبت به تولید و وابستگی ایران به واردات، منفی بوده است اما تراز تجاری کشاورزی ایران در دولت‌های نهم و دهم به مراتب افزایش یافت و حتی به منفی 10 میلیارد دلار هم رسید.

وی افزود: با توجه به این‌که جمعیت کشور هم رو به افزایش و منابع پایه آب و خاک نیز رو به کاهش است، به نظر می‌رسد کاهش تراز منفی تجاری بخش کشاورزی ایران کار آسانی نباشد.

کلانتری ادامه داد: شاید بتوان تا حدی این تراز را کاهش داد اما بیشتر از آن نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دارد که در شرایط موجود ممکن به نظر نمی‌رسد، چرا که توان جذب سرمایه در بخش کشاورزی پایین است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی اظهار کرد: اگر طی 10 سال آینده بتوان تراز منفی تجاری کشاورزی ایران را صفر کرد کار بسیار بزرگی در کشور انجام شده است اما به نظر می‌رسد با شرایط موجود به صفر رساندن تراز تجاری منفی کشاورزی ایران ممکن نیست.

کلانتری تاکید کرد: باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری و دانش فنی افزایش یابد و از شعارهای غیرعملی و غیراجرایی جلوگیری شود چرا که منطق اقتصادی و علمی می‌گوید باید در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری کلانی طی 10 سال حداقل سالانه به میزان 10 میلیارد دلار صورت بگیرد تا بتوان آن را تا حد قابل قبولی کاهش داد.
کد خبر e5d89ac82c35400681df3e7b47021796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =