مواد غذایی> در پی انتشار گفتگوی ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه آبزیان ایران با پایگاه خبری اقتصاد غذا (فود پرس)  علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران توضیحاتی را ارسال کردند که متن کامل آن را در ادامه میخوانید.

همان گونه كه مي دانيد در مهر ماه سال گذشته پس از سفر وزير محترم جهاد كشاورزي و رئيس سازمان دامپزشكي به كشور روسيه كه اعضاي اتحاديه صادركنندگان آبزيان ايران نيز ايشان را همراهي مي كردند مذاكرات نهايي اعطاي مجوز ورود آبزيان ايران به روسيه انجام شد . سپس هيئتي از سازمان دامپزشكي روسيه به ميزباني اين اتحاديه و مشاركت و تامين مالي شركت هاي متقاضي صادرات به روسيه به مدت يك هفته در دي ماه سال گذشته به ايران آمده و از تعدادي از واحدهاي فراوري آبزيان ايران بازديد كردند و يك كارگاه آموزشي يك روزه نيز در سازمان شيلات ايران با حضور مديران شركت هاي فراوري متقاضي صادرات به روسيه و نيز كارشناسان و مديران سازمانهاي دامپزشكي و شيلات استانهاي مرتبط و مركز برگزار با امضاي مقام رسمي روسيه گواهي نامه هاي مربوط نيز به شركت كنندگان اعطا شد .

در پي اين امر اسامي 18 واحد فراوري كه داراي كد معتبر ECبودند به طرف روس اعلام و اسامي شركت هاي مذكور (كه بعداً يك شركت ديگر نيز به آن اضافه شد) در فهرست شركت هاي مجاز صادرات آبزيان ايران به اتحاديه گمركي (روسيه، بلاروسو قزاقستان) قرار گرفت .

طي هشت ماهه گذشته مذاكرات متعددي با تجار روس صورت گرفته و طرفين در سفرهاي متقابل به بررسي امكانات و توانايي ها و نيازهاي يكديگر پرداخته اند كه اين تلاش ها به تدريج در حال به بار نشستن است.

اخيراً شنيده شد كه منحصر شدن اعطاي مجوز صادرات به 19 شركت عامل كندي پيشرفت در اين زمينه بوده است كه با اندك تاملي مي توان به پوچ و بي‌معنا بودن اين ادعا پي برد. آيا در شرايطي كه كه صادركنندگان اصلي و شناخته شده آبزيان ايران كمتر از 30 شركت است ، معرفي 19 شركت را مي توانانحصار ناميد ؟!

 

جالب آن كه در ميان 19 شركت معرفي شده 11 شركت وجود دارند كه سال هاي گذشته بالاترين ميزان صادرات آبزيان ايران را انجام داده اند و معلوم نيست با چه هدفي از انحصار و غيرقانوني بودن اقدام دامپزشكي صحبت شده است .

البته ما درخواست كرده ايم سازو كاري ديده شود كه شركت هاي تجاري معتبر كه ممكن است خود فاقد كارخانه فراوري باشند ولي جزء تجار و صادركنندگان موفق آبزيان هستند هم بتوانند در فعاليت صادراتي داشته باشند كه اين مستلزم روشنگري و مذاكره با طرف روس اشت .

به عبارت ديگر اين اصل قطعي است كه هر محموله آبزيان ايران كه به كشور روسيه صادر مي شود الزاماً بايد از كارخانجات فراوري داراي كد EC معتبر ( كه توسط سازمان دامپزشكي ايران به روسيه معرفي شده يا خواهد شد) باشد و در عين حال بايد سازوكاري انديشيده شود كه اگر شركت تجاري معتبري وجود دارد كه قصد دارد محموله هاي فراوري شده در اين واحدهاي مجاز را به كشور روسيه صادر كند بتواند به اين كار مبادرت نمايد. اين مسئله به توسعه ظرفيت صادراتي مي افزايد چرا كه ممكن است خود واحدهاي فراوري شده بعضاً‌تمايل يا توانايي صادرات مستقيم را نداشته باشند كما اين كه تعدادي از كارخانجات معرفي شده داراي چنين شرايطي هستند و تا كنون به نام خودشان حتي يك كيلو ماهي و ميگو هم صادر نكرده اند .

بهرحال اين مباحث از طريق مفاهمه و تبيين و توضيح و به روش اقناعي قابل پيگيري و حل شدن است و قطعاً هر ديدگاه كارشناسانه و روشني دير يا زود مورد پذيرش قرار مي گيرد و با فرافكني و جنجال آفريني به جايي نخواهيم رسيد .




کد خبر e6b38461a97e497e9f1c50df59bed081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =