مواد غذایی> از آنجا که برنامه صادراتی محصولات کشاورزی هدف قرار نگرفته است، این امر باعث می‌شود بازار روسیه را از دست بدهیم.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران با اعلام این خبر گفت: وجود مجموعه‌های تولیدکننده مواد غذایی در یک شهرک صنعتی می‌تواند مزیت‌هایی همچون کاهش قیمت تمام‌شده را دربر داشته باشد، به‌گونه‌ای که افتتاح پالایشگاه غلات در کنار کارخانه‌هایی چون زرماکارون و خطوط ریلی که در کنار آن قرار گرفته است می‌تواند باعث ورود محصولات مختلف برای فرآوری در کارخانه‌های فوق و صدور مجدد به سایر کشورها باشد.

کاوه زرگران افزود: وجود پالایشگاه غلات برای نخستین‌بار در کشور می‌تواند محصول غلات سایر کشورها همچون روسیه را به این کارخانه گسیل کند تا فروکتوز آن استحصال شده و سپس دوباره از طریق خطوط ریلی ارسال مجدد شود.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه بیشتر برای صادرات محصولات غلاتی و فرآورده‌های آن ایجاد شده است و موقعیت مناسبی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

زرگران ادامه داد: وجود ریل راه‌آهن در کنار این مجموعه پنج درصد از هزینه‌های تمام‌شده را کاهش می‌دهد و می‌تواند نقطه قوتی برای این بخش باشد.

صادرات 1.2 میلیارد دلاری صنایع غذایی طی شش ماهه نخست سال

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران درباره میزان صادرات بخش صنایع غذایی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری صادرات صنایع غذایی به 1.2 میلیارد دلار رسید که با توجه به بازارهایی همچون روسیه و ترکیه و اتفاقات سیاسی که در منطقه وجود دارد، می‌توانست بیش از این باشد.

وی یادآور شد: فرصت 1.5 میلیارد دلاری ایجاد شده در بازار روسیه ناشی از اختلافات ایجاد شده بین روسیه و ترکیه پتانسیل مناسبی است که می‌تواند راه را برای ورود محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایرانی باز کند.

زرگران تأکید کرد: بازار روسیه می‌تواند 180 میلیون دلار در حوزه محصولات لبنی و 800 میلیون دلار در حوزه محصولات خام کشاورزی برای ایران ارز آوری داشته باشد، اما نیاز است که برای صادرات علاوه بر آنکه میزان تولید و کیفیت افزایش یابد، روش‌ها و راهکارهای افزایش صادرات نیز پیگیری شود.

وی اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل موجود برای صادرات محصولات ایرانی به روسیه، پروتکل‌هایی است که باید بین دولت‌ها به امضاء برسد؛ به‌گونه‌ای که در حوزه محصولات دامی و گوشت مرغ همچنان دامپزشکی کشورها در حال بازدیدهای متوالی هستند و هنوز امکان صادرات محصولات فراهم نشده است.

زرگران همچنین گفت: قطع جوایز صادراتی از سال‌های گذشته باعث شده است که صادرکنندگان ایرانی نتوانند در بازارهای جهانی رقابت داشته باشند؛ بنابراین باید دولت تلاش کند تا در این بخش کمک‌حال صادرکنندگان باشد.

پروتکل‌های بهداشتی، مانعی برای صادرات محصولات ایرانی


دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران افزود: در سال گذشته به‌دلیل مشکلات روسیه با اتحادیه اروپا، فضا برای صادرات بیشتر محصولات ایرانی به این کشور فراهم شد، اما متأسفانه چالش‌هایی همچون نبود پروتکل باعث شد که اجازه صادرات محصولات ایرانی به کشور روسیه داده نشود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی سیاست مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ندارد و با وجود آنکه حتی در محصولات خام کشاورزی تقاضاهای بسیاری در منطقه وجود دارد، اما نبود بخشی مستقل پس از قانون انتزاع، همچون سازمان توسعه تجارت باعث شده است که صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

وی تصریح کرد: صادرات پسته، کشمش و رب گوجه‌فرنگی به‌دلیل وجود پتانسیل‌هایی که در گذشته نیز بوده است، در حال حاضر انجام می‌شود، اما محصولات دیگری وجود دارد که قابلیت صادرات را داشته و مورد غفلت قرار گرفته است.

زرگران یادآور شد: در اقتصاد تمامی کشورهای جهان، صادرات نشان‌دهنده رشد صنعتی کشورها است، اما متأسفانه هنوز در ایران چنین ملاکی جای خود را باز نکرده است.

وی تأکید کرد: از مدیران وزارت جهاد کشاورزی خواستارم که با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را به صورت یکپارچه، هدفمند، قوی و منسجم در بخش صادرات محصولات کشاورزی معطوف کنند.

منبع:ایانا
کد خبر e807f5807f8b4864bbb38c8c21894b9d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =