صنایع غذایی> رییس سازمان غذا و دارو از بررسی سالانه بیش از یک میلیون نمونه از انواع کالاهای سلامت محور در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت:7 درصد مردودی نمونه ها در آزمایشگاه، آمار بدی نیست.


رسول دیناروند در نشست خبری چهارمین همایش کشوری " آزمایشگاه‌های برتر سازمان غذا و دارو " گفت: سازمان غذا و دارو مسئولیت نظارت و کنترل کالاهای سلامت محور را عهده دار است. کالاهای سلامت طیف وسیعی دارند که مصرف انسانی دارند و مردم نسبت به برخی از آنها بسیار حساسند. دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی ،بهداشتی و فراورده‌های غذایی از کالاهای مهم سلامت محور محسوب می‌شوند که مسئولیت کنترل کیفیت و سلامت آنها با سازمان غذا و داروست.

وی افزود: دستگاه‌های متعددی در کشور فعالند که گاهی لاجرم باید همکاری‌های لازم را در امر نظارت با آنها داشته باشیم؛ به عنوان مثال فراورده‌های گوشتی خام بسیار مهم هستند که البته نظارت بر آنها با سازمان دامپزشکی است. در برخی کالاها نیز سازمان استاندارد مطرح است که البته گاهی موازی‌کاری‌هایی را شاهد هستیم، اما در دو سه سال اخیر همکاری‌های خوبی میان دستگاه‌های مختلف وجود داشته و خوشحالیم که این همکاری‌ها در حال توسعه است.

دیناروند، فعالیت آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو را مورد اشاره قرار داد و گفت: مرکز آزمایشگاه مرجع در تهران مستقر است، شبکه آزمایشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (56 دانشگاه) در استان‌های مختلف فعال هستند و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی که زیر مجموعه ما نیستند نیز با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند. در مجموع 263 آزمایشگاه مختلف به عنوان آزمایشگاه مجاز و همکار با ما همکاری دارند که کار آنها کنترل سلامت و کیفیت فراورده‌هاست و تمام کالاها برای ورود به بازار باید از این آزمایشگاه‌ها تاییدیه داشته باشند.

به گفته دیناروند سالانه بیش از یک میلیون نمونه از انواع کالاهای سلامت محور در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو تست می‌شوند. همچنین گاهی یک نمونه بیش از چندین مرتبه آزمایش می‌شود تا گزارش تایید یا رد آن نمونه اعلام شود. برخی از آزمایش‌هایی که از سوی آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو انجام می‌شود توسط سازمان‌های دیگر ارجاع می‌شوند. به عنوان مثال نمونه‌هایی که از رستوران‌ها و نانوایی‌ها گرفته می‌شود از جمله این موارد هستند.

وی افزود: به طور میانگین حدود 24 درصد از نمونه‌هایی که به آزمایشگاه‌های استان‌ها ارسال می‌شود، مرجوع می‌شوند. عمده این مرجوعی‌ها مربوط به بهداشت محیط است، اما آنچه که از سوی آزمایشگاه مرجع مرجوع می‌شود، هفت درصد است. این مردودی هفت درصدی در آزمایشگاه مرجع آمار بدی نیست اما 24 درصدی که از سطح بازار و در آزمایشگاه‌های همکار و مجاز مردود می‌شوند، نگران کننده است. این موضوع نشان می‌دهد که نظارت‌های ما باید قوی‌تر باشد.

دیناروند تاکید کرد:‌ در حوزه نظارت نیز باید بتوانیم از کمک بخش خصوصی استفاده کنیم. باید بتوان نظارت را با استفاده از شبکه‌های بخش خصوصی،‌ انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و ... تقویت کرد. تفاهم نامه‌هایی نیز امضا شده تا بتوانیم در حوزه نظارت از امکانات بخش خصوصی استفاده کنیم.

توفیق در کاهش مصرف روغن جامد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: روغن جامد معمولا روغن مایعی بوده که جامد شده است و یکی از ایرادات اساسی ما این مساله است که چرا باید روغن های مایع را به روغن جامد تبدیل کنیم گرچه در سالهای اخیر در کاهش مصرف روغن جامد توفیقاتی حاصل شده است ولی متاسفانه هنوز بخش زیادی از مردم روغن جامد مصرف می کنند.

دیناروند افزود: با گذشت زمان، مصرف روغن جامد کم شد اما باید این موضوع کاملا حذف شود؛ تبدیل روغن جامد به مایع، افزایش میزان اسید چرب ترانس است که خطرناک است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در مورد روغن های مایع نیز عمده تقلب در روغن زیتون است در حالی که در مورد روغن های ذرت و آفتابگردان چندان تقلب نداریم.

دیناروند اضافه کرد: تقلب در روغن مایع زیتون اختصاص به ایران ندارد زیرا به علت اختلاف قیمت بالا نسبت به روغن های دیگر، تقلب در آن صورت می گیرد و به طور مثال در برخی از کشورهای غربی تا 70درصد تقلب در روغن زیتون گزارش شده است.

حذف 30 درصدی روغن پالم ازکل واردات روغن

دیناروند در مورد موضوع پالم نیز به خبرنگاران گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، 30 درصد کل واردات روغن‌، مربوط به پالم است؛ یعنی واردات روغن پالم باید حدود 400 هزار تن باشد. باید به نحوی اقدام شود که از این سقف عبور نکنیم. یکی از راه‌های این موضوع افزایش تعرفه پالم است. پیشنهاد ما تعرفه 26 درصدی برای پالم بود. اما متاسفانه عملیاتی نشد و سقف 10 درصد برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: برای سال آینده تاکید صریح ما آن است که تعرفه پالم 26 درصد در نظر گرفته شود. به این ترتیب این روغن ارزان‌تر از بقیه نخواهد بود و فقط در جایی که کاربرد دارد، مصرف خواهد شد.

درج برچسب در دقایق آخر

دیناروند همچنین در پاسخ به سوالی درباره برچسب گذاری موادغذایی نیز گفت: با اجرای این طرح میزان نمک، روغن و شکر مورد استفاده در مواد غذایی از طریق سه رنگ سبز، زرد و قرمز مشخص می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که 15 درصد از فراورده‌ها در حال حاضر به برچسب چراغ راهنمای تغذیه‌ای مجهز شده‌اند و تا پایان سال به کارخانجات فرصت داده شده که این برچسب راهنمای تغذیه‌ای را روی محصولات خود درج کنند. برخی از تولید کننده‌ها این موضوع را به آخرین دقایق موکول کرده‌اند.

منبع: ایانا
کد خبر ea4720916b2c49e09ba07186404e012f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =