کشاورزی> قاضی فدرال آرژانتین به به جلوگیری از توزیع محصولات کشاورزی دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) و نیز آفت‌کش‌های مرتبط با آن حکم داد قرار است مجلس این کشور آنرا قانون کند.

به نقل از جی‌ام واچ، قاضی فدرال آرژانتین به جلوگیری از توزیع محصولات کشاورزی دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) و نیز آفت‌کش‌های مرتبط با آن حکم داد.

بر اساس این دادخواهی از دولت آرژانتین خواسته می‌شود که موقتاً توزیع محصولات اصلاح شده به روش دستکاری ژنتیکی را ممنوع کند در این حکم از دانه سویا به عنوان مثال ذکر شده است که کشت این نوع بذور قوانین بذر جهانی را نقض می‌کند.

همچنین بر اساس دادخواهی خواسته می‌شود از برچسب زدن به محصولات اصلاح شده به روش دستکاری ژنتیکی جلوگیری شود.

همچنین در آن به ممنوعیت استفاده از آفت‌کش‌هایی که قبلاً سلامتی آنها برای محیط زیست، اکوسیستم، تنوع محیط زیست، سلامتی موجودات زنده و مردم آرژانتین به اثبات نرسیده و به پایداری تولید لطمه می‌زند، تأکید شده است.

در این دادخواهی اعلام می‌شود که محصولات تراریخته منجر به تک‌کشتی در بخش کشاورزی شده و به دنبال آن کشت مستقیم و اشتغال نیروی کارگری روستایی کاهش می‌یابد و همچنین تمرکز اقتصادی تنها در دست تعداد محدودی تولیدکننده خواهد بود که می‌تواند تأثیر بسیار بدی برای سلامتی جمعیت روستایی و محیط بگذارد. این دادخواهی تأکید می‌کند که به بخش بازرگانی محصولات تراریخته نباید در کشور اجازه داده شود.

بر اساس این گزارش، مدعی‌علیه محصولات تراریخته در آرژانتین همان خود دولت، شورای فدرال محیط زیست و گروهی از شرکت‌ها مانند مونستانتو، سینگنتا، دوپوند، نوارتیس، نیدرا، داوآگوراسینس، هالونیر، اگروو، سیواگگی، آرگنبیو و بایر است که نسبت به تولید و فروش محصولات تراریخته اقدام می‌کنند و شرکت‌های کشاورزی با ‌آنها قرارداد بسته‌اند.

این دادخواهی همچنین به مجلس این کشور برای تصویب قانون سلامتی زیست محیطی تأکید می‌کند که در آن حداقل استانداردها برای استفاده از منابع خاک و همچنین دستوری برای بازسازی و اصلاح خسارت‌های محیطی که به واسطه استفاده از محصولات تراریخته به وجود آمده است تأکید می‌کند که به گفته اینها می‌تواند از طریق کشت محصولات غیرتراریخته و نیز گونه‌های وحشی، این خسارت‌ها جبران شود.

همچنین این دادخواهی تأکید می‌کند که اگر اجرای این شاخص‌ها عملی نیست باید به شرکت‌ها اعلام شود تا خسارت‌ها را جبران کند.

منبع:فارس
کد خبر ed4d5096d1a34d41a3f2ff40b627565e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =