محمدرضا جمشیدی

مرتضی رضایی، معاون موفق امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر این‌که روغن وارداتی هر روز در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، تأکید می‌کند که روغن در حالی در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود که برای سلامتی مردم مضر است، اما درخصوص شیر و تخم‌مرغ چنین تبلیغاتی را نداریم که این امر به‌خاطر ضعف اجرایی و عدم توجه اتحادیه‌ها و بخش‌های تولیدی است و باید در این راستا عزم جدی صورت گیرد.
در این‌‌که یک مقام مسؤول و اتفاقاً خوشنام وزارت جهادکشاورزی پیرامون عدم تبلیغ غذاهای سالم مرتبط با زیربخش خود یعنی شیر و تخم‌مرغ به انتقاد بپردازد اقدامی در خور تحسین و واجب به شمار می‌رود، اما این‌که در مورد تبلیغ کالایی دیگر که دارای مجوزها و پروانه‌های لازم بوده و تحت نظارت تولید می‌شود به انتقاد بپردازد، مقوله‌ای دیگر و قابل تأمل است.
البته در این‌که تبلیغ محصولات سلامت محور باید در اولویت باشد و نقشی که پیشگیری با محوریت مصرف غذاهای سالم در سلامت جامعه ایفا می‌کند هیچ شبهه‌ای وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد راه تحقق این آرمان عدم تبلیغ کالاهای دیگر نباشد.
در ماده ۳۷ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور (۱۳۹۴ – ۱۳۹۰) به صراحت بر روی ممنوعیت تبلیغ اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جامعه تأکید شده و قانونگذار تخطی از این قانون را مستوجب جزای نقدی از ده میلیون تا یک میلیارد ریال با حکم مراجع ذی‌صلاح قضایی تعیین کرده، اما به واسطه اما و اگرهای بسیار در اجرا، این قانون تاکنون اجرایی نشده است.
از همان آغازین روزهای مطرح شدن این قانون تشکل‌های صنایع‌غذایی و رسانه‌های این بخش به نقد و آسیب‌شناسی این قانون پرداختند و در همان مقطع صاحب این قلم پیش‌بینی کرد که به‌دلیل تناقض‌هایی که در روند اجرای این قانون وجود دارد اجرای آن با اما و اگرهای بسیاری مواجه خواهد شد.
به‌راستی وقتی محصولی نظیر مثلاً چیپس، پفک، روغن، فرآورده‌های گوشتی با سرمایه‌گذاری فراوان و میزان اشتغالزایی بالا در کشور و با اخذ کلیه استانداردها و پروانه‌ها تولید می‌شود و دستگاه‌های نظارتی هم بر روند تولید این محصولات نظارت دارند را می‌توان از تبلیغ منع کرد؟!
آیا با اجرای این قانون حق طبیعی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این گروه از محصولات که اتفاقاً در زمره غذاهای پر طرفدار جامعه هم به‌شمار می‌رود، سلب نمی‌شود؟!
و سرانجام این‌که به نظر نمی‌رسد به‌جای ممنوعیت تبلیغ یک کالای دارای پروانه بهداشتی بهتر باشد با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی بهتر، جامعه را به سمت مصرف غذاهای سالم‌تر سوق داد؟!
در این وادی پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی با اختصاص تخفیفات ویژه در راستای تبلیغ محصولات سالم، شرایط تبلیغ بیشتر این محصولات را فراهم کنند تا هم دغدغه قانونگذار و مقامات مسؤول از کمبود سرانه غذاهای سودمند در جامعه مرتفع شودو هم این‌که یک حق طبیعی از تولیدکنندگانی که با رعایت کلیه ضوابط و اخذ پروانه‌های بهداشتی مبادرت به تولید کرده‌اند گرفته نشود و هم‌ این‌که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در سال رونق تولید ملی با تأکید بر اجرای یک قانون نه چندان جامع نگر آزرده خاطر نسازیم.

کد خبر ede9c0c1477544098d44571f9a99f287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =