کشاورزی> عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی با انتقاد از واردات کالاهای مصرفی به کشور که تحت عنوان تنظیم بازار انجام می‌شود، گفت: چنین وضعیتی ناشی از خلاء برنامه‌ریزی و نداشتن عزم جدی برای مقابله با سودجویان است.

علی ایران‌پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: واردات کالاهای لوکس و بی‌خاصیت به داخل کشور ترویج تجمل‌گرایی است و نتیجه آن خروج ارز حاصل از فروش نفت و پر شدن جیب‌های یک عده سودجو است.

وی افزود: بخش کشاورزی هم بی‌نصیب از واردات نیست و عده‌ای به بهانه‌های مختلف از جمله تنظیم بازار و جلوگیری از نایاب شدن محصولات اقدامات به واردات می‌کنند که بروز چنین اتفاقاتی ناشی از خلاء برنامه‌ریزی و نداشتن عزم جدی برای مقابله با سودجویان است.

ایران‌پور افزود: باید جایگاه منافع و مصالح ملی فراتر از منافع مادی افراد در نظر گرفته شود.

وی در مورد خلاء‌های سیاستگذاری برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و غیرضروری گفت: بیش از یک سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد، اما هنوز این سیاست‌ها به مرحله اقدام نرسیده و در حد شعار باقی مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مقام معظم رهبری مشخص و تاکید بر توان داخلی دارد، اما برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی و مقدماتی لازم است.

ایران‌پور تصریح کرد: واردات علاوه بر اینکه باعث خروج ارز از کشور می‌شود یک تهدید بسیار بزرگ علیه کشور به شمار می‌رود و با ضرر زدن به منافع تولید‌کننده انگیزه تولید را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه با واردات بی‌رویه و بی‌برنامه و بدون نیازسنجی محصولات کشاورزی ضریب‌ امنیت غذایی به خطر می‌افتد، گفت: نبود امنیت غذایی یعنی هر زمانی باید این احتمال را داد که ممکن است ماده غذایی مورد نیاز داخل وارد کشور نشود و این دقیقا به معنای عدم تأمین نیاز است.

وی افزود: در اثر وابستگی به واردات محصولات اساسی کشورها در شرایط بحرانی می‌توانند از آن به عنوان اهرم فشار علیه ما استفاده کنند و این امر یک تهدید بالقوه برای ما خواهد بود.


منبع:فارس
کد خبر ee59a2e32a79433da69cde1d56aebcd0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =