صنایع غذایی>  علی موحد، دبیرکارگروه صنایع غذایی کمیسیون کشاورزی ایران اتاق بازرگانی ایران در خصوص شکوفایی صنایع غذایی ایران و حضور متناوب هیأت های تجاری از کشورهای اروپایی گفت: حضور پررنگ هیأت های تجاری بلاشک در راستای مذاکرات مثبت مدیران و مسئولان صنایع غذایی ایران به ویژه کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی در رویدادهای بین المللی است. برای مثال حضور نماینده صنعت غذای ایران در هیأت همراه رئیس جمهور به دو کشور فرانسه و ایتالیا و انعقاد تفاهم نامه با این کشورها گامی بزرگ در راستای ارتباط بهتر با بازارهای اروپایی و شکوفایی صنعت غذای ایران است. به نظر می رسد به زودی بنگاه های اقتصادی در این صنعت بتوانند نتیجه نتیجه این سفرها و مذاکرات پیاپی را در جریان فعالیت‌های خود مشاهده کنند.

وی افزود: در حال حاضر فرصت بسیار خوبی برای فعالان بخش خصوصی کشور ایجاد شده است تا از استقبال دولتمردان جهت ارتباطات بین المللی به خوبی بهره برده و بتوانند جای خود را در بازارهای دیگر کشورها باز کنند. در شرایط کنونی صنعت غذا می تواند بیشترین تأثیر و بهره را از رفع تحریم های بین المللی ببرد. در صورتی که ایران بتواند عضو سازمان بهداشت جهانی شود، یکی از بخش هایی که می تواند با قدرت در سازمان بهداشت جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، شاخه های صنعت غذای ایران است.

وی با اشاره به اهمیت بازار بزرگ در منطقه و کشورهای همسایه ایران تصریح کرد: ایران در منطقه ای با جمعیت 500 میلیونی قرار دارد که علاقمند به مصرف محصولات ایرانی هستند؛ علاوه بر این بسیاری از کشورهای اروپای غربی نیز برای همکاری و تجارت با ایران رغبت نشان داده اند و باید با استفاده از این موقعیت بتوانیم این سفرها را در بازگشت نمایندگان به کشورشان پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم. حضور هیأت های تجاری در ایران گام نخست است و بدون پیگیری و برنامه مدون به نتیجه ای نخواهد رسید.

موحد در خصوص قوانین تجارت بین المللی در ایران خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر در حال رصد کردن ایران هستند؛ کارشناسان اروپایی در حال بررسی مقررات و قوانین تجاری کشور و همچنین راستی آزمایی امنیت تجاری در ایران هستند. در صورتی که مسئولین در کنار این سفرهای تجاری خود اصلاحات داخلی را نیز در سرفصل فعالیت‌های خود قرار دهند، می توان امیدوار بود که اقتصاد ایران در آینده نزدیک با جهشی قابل توجه مواجه شود. ولی در حال حاضر قوانین و مقررات دست و پاگیر زیادی در ایران وجود دارد، همچنین برخی از قوانین و مقررات جهانی که در ایران اعمال می شود، به صورت درستی در دستور کار قرار نگرفته و به صنعت ضربه می زند که یکی از این قوانین، قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

وی در پایان گفت: امیدوارم قبل از رسیدن این مذاکرات بین المللی به مرحله اجرا و انجام، بتوانیم شرایط همکاری اقتصادی بین المللی را در کشور تسهیل کنیم.

منبع:کانون انجمن های صنایع غذایی ایران
کد خبر eecbb1f486b14b589af2d362de09aa0f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =