کشاورزی> اتاق بازرگانی در دوره هفتم نقش خود را به عنوان مشاور سه قوه در ارائه راهکارهای کارشناسی و باز کردن گره های اقتصادی به خوبی ایفا کرد.

شاهرخ ظهیری رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری ائتلاف بزرگ افزود: اگرچه در دولت های قبل ، آنطور که باید و شاید به نظر پارلمان بخش خصوصی اهمیت داده نشد، اما در این دوره تمام آن راهکارهایی که در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها،‌خروج از رکود و موارد شبیه به آن را داده بودیم دولت در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه در لایحه حمایت از تولید ، تیم های مختلف ساعت‌ها وقت صرف کردند تا بتوانند بندهای کارشناسی که همه جوانب را در نظر بگیرد به دولت ارائه کنند، گفت: به این ترتیب و با توجه به نتایج مثبتی که حاصل شد به نظر می رسد که در این دوره اتاق بازرگانی نقش خود را به عنوان مشاور سه قوه در ارائه راهکارهای کارشناسی و باز کردن گره های اقتصادی به خوبی ایفا کرده است.

عضوستاد ائتلاف بزرگ، اظهار امیدواری کرد که در دوره پیش رو، افراد با تجربه که موی خود را در عرصه اقتصاد و تجارت سفید کرده اند وارد اتاق شوند. مضاف بر آنکه افراد جوان نخبه هم باید وارد اتاق بازرگانی شوند تا در کنار با سابقه‌ها ، با تکیه بر دانش ، تخصص و نیروی جوانی و نشاط ، ذخیره ای برای آینده باشند .

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید دولت چقدر در انتخابات اتاق بازرگانی نقش دارد گفت: همانطور که معاون اول رئیس جمهور در اتاق بازرگانی هم اعلام کردند ،دولت هرگز در انتخابات بخش خصوصی ورود نمی کند و ترجیح می دهد تا این بخش استقلال خود را حفظ کند. در عین حال تغییرات مدیران در بدنه دولت که به عنوان نماینده دولت در اتاق بازرگانی حضور می یابند ،سبب می شود تا آنطور که باید و شاید در جریان مطالبی که مطرح و پیگیری می شود نباشند.

ظهیری این را هم گفت که در دوره پیش رو باید سعی کنیم تا روال قبل را ادامه داده و ارتباط بین اتاق بازرگانی و تمام سازمان‌های تصمیم گیر و تاثیرگذار در امور اقتصاد ، تولید و تجارت بیش از بیش تقویت شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه اتاق بازرگانی چه پیگیری‌هایی برای واردات میوه‌های لوکس به میوه‌فروشی‌ها کرده در حالی که بسیاری از میوه‌های تولید داخل روی دست کشاورزان مانده است ، پاسخ داد که بارها در مورد ورود بی‌رویه میوه‌های لوکس تذکر داده‌ شده است.

وی افزود: آخرین باری که از وزیرمحترم جهاد کشاورزی سؤال کردیم که  میوه های لوکس چگونه مجوز واردات گرفته‌اند ، آقای حجتی اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مجوزی برای واردات میوه نداده و تمام این گونه میوه‌ها از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: ما هم در این زمینه مشکل داریم و نمی‌دانیم چگونه باید با این مسئله برخورد کرد که محصولات کشاورزی به راحتی و به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد.

ظهیری با تأکید بر اینکه طبق اعلام رسمی به جز موز که در کشور کشت نمی‌شود هیچ گونه میوه دیگری از مبادی قانونی مجوز واردات ندارد ، افزود: در عین حال واردات رسمی موز هم در مقابل صادرات برخی از اقلام میوه مانند سیب انجام می‌شود تا تعادل بین تولید محصولات کشاورزی و عرضه و تقاضا برقرار شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران  همچنین درخصوص صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ،گفت: علی رغم وقت زیادی که برای بازار روسیه گذاشته‌ایم به دلایلی هنوز موانع برای صادرات به این کشور حل نشده که نمونه آن معطلی گمرکی و کشتی‌ها در بندر آستاراخان روسیه است.

ظهیری با اشاره به اینکه روس‌ها از ورود محصولات ما به این کشور استقبال می‌کنند، خاطر نشان کرد: حقوق گمرکی واردات مواد غذایی به این کشور حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد است که رقم بالایی است و اکنون از طریق سفارت روسیه در ایران این موضوع را پیگیری می کنیم و امیدواریم تا دو ماه آینده مسائل تا حد زیادی حل شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران سقوط ارزش روبل در مقابل دلار را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که صادرات به روسیه را با مشکل مواجه کرده است. وی حمل و نقل را مشکل دیگری بر سر راه صادرات دانست و گفت: سریع‌ترین راهی که می‌توانیم کالاهای خود را به روسیه برسانیم، مسیر انزلی به آستاراخان است، اما معطلی کشتی و مسائل گمرکی آستاراخان هنوز حل نشده است.
کد خبر f2d6895bfb8d471da1c0e8d0e918260f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =