صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از ارائه درخواست افزایش ۶ درصدی قیمت قند و شکر به کارگروه تنظیم بازار خبر داد و گفت: افزایش مورد تقاضای این صنعت را ۱۳ تا ۱۴ درصد عنوان کرد.


بهمن دانایی گفت: ارکان تعیین قیمت صنعت قند و شکر دست دولت است و ما نقشی در آن نداریم، طوری که نرخ خرید چغندر قند به عنوان ماده اولیه این صنعت تضمینی و توسط دولت تعیین می‌شود.

وی افزود: همچنین افزایش دستمزد سالانه کارگر که صنایع ملزم به اجرای آن هستند، توسط دولت معین می‌شود، بنابراین خود دولت باعث افزایش هزینه‌ تولید و قیمت‌ها می‌‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه ما از دولت خواستاریم تا اجازه افزایش قیمت‌ را متناسب با افزایش هزینه‌ بدهد، تصریح کرد: شورای اقتصاد سال گذشته قیمت تضمینی چغندر قند را 45 درصد افزایش داد و از طرفی دستمزد کارگران هم 20 درصد اضافه شد، بنابراین به طور میانگین حدود 35 درصد هزینه‌ تولید کارخانه‌های قند و شکر افزایش یافت.

وی افزود: با وجود افزایش 35 درصدی هزینه تولید در سال گذشته ، دولت در نهایت مجوز افزایش 20 درصدی قیمت‌ را به کارخانه‌های قند و شکر داد و به این ترتیب زیان افزایش هزینه این صنعت جبران نشد.

دانایی با بیان اینکه تا 2 ماه دیگر بهره‌برداری از مزارع چغندر قند آغاز می‌شود، بیان داشت: قیمت تضمینی خرید چغندر در سال 94 نسبت به سال گذشته 12.5 درصد رشد کرده و دستمزد هم 20 درصد افزایش یافت، بنابراین به طور میانگین حدود 16 درصد هزینه‌ تولید کارخانه‌های قند و شکر را خود دولت افزایش داده است.

وی افزود: ما هم انتظار داریم متناسب با افزایش هزینه‌ قیمت قند و شکر افزایش یابد، زیرا اگر این تناسب رعایت نشود، قطعا کارخانه‌های قند و شکر ورشکست می‌شوند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر تصریح کرد: حدود 70 درصد قیمت تمام شده شکر را چغندر قند تشکیل می‌دهد.

دانایی در مورد میزان افزایش قیمت قند و شکر گفت: هنوز ابلاغیه‌ای در مورد افزایش قیمت به دست ما نرسیده، ولی مطابق آن بخشنامه‌ای که رسانه‌ها در مورد افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی که قند و شکر هم جزء آن می‌شود، منتشر کرده‌اند، می‌تون نتیجه گرفت که با توافق تشکل مربوط و سازمان حمایت افزایش قیمت تا سقف 6 درصد مجاز و بیش از آن باید به تایید کارگروه کنترل بازار برسد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: درخواست ما افزایش قیمت بیش از 6 درصد است، لذا مطابق بخشنامه این موضوع باید در کارگروه کنترل بازار مصوب شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد شما با توجه به  هزینه تمام شده برای افزایش قیمت قند و شکر چقدر است، گفت: با توجه به اینکه 70 درصد هزینه‌ها را قیمت چغندر و 15 درصد را دستمزد کارگر تعیین می‌کند پیشنهاد ما افزایش 13 تا 14 درصدی قیمت است.

وی افزود: 5 درصد قیمت تمام شده مربوط به انرژی و همچنین 10 درصد سایر هزینه‌ها است.

دانایی  در پاسخ به این سوال که در راستای کاهش هزینه تمام شده چه کارهایی انجام شده است، گفت: صنعت قند و شکر در 85 درصد قیمت تمام شده هیچ نقشی ندارد اما در 15 درصد باقی در سال‌های گذشته میزان بهره‌وری را افزایش داده‌ و ضایعات را کاهش داده‌ایم.

وی افزود: به لحاظ بهره‌وری به جرات می‌توان گفت که در این صنعت به اروپا نزدیک شده‌ایم و سهم هزینه‌های ضایعاتی را کاهش داده‌ایم.

به گزارش فارس، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ بخشنامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور به وزارت صنعت برای افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی خبر داد که گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام و لبنیات از جمله اقلام مشمول افزایش قیمت هستند.


منبع:فارس
کد خبر f54e54badfb241b8a08fad527d1b427b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =