دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در تخصیص نهاده های دامی دولتی به انجمن ها تخلف شده است گفت: سامانه بازارگاه یک سامانه برخط است ولی بعضا به صورت دستی سهمیه بندی انجام می شود که در واقع مشکل اصلی بازارگاه همان است.
مهدی مسعودی دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: سامانه بازارگاه درست است که مشکلاتی دارد و برای دریافت نهاده کارخانجات تولید کننده خوراک دام ایجاد کرده است اما به هر حال وجود چنین سامانه ای در کشور لازم است.

وی افزود: سامانه بازرگاه تنها مشکلات فنی دارد که باید برطرف شود اما فی نفسه برای کشور مورد نیاز است اما مورد هجمه کسانی قرار گرفته که اکنون دیگر نمی‌توانند منفعت خود را از آن داشته باشند.

قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور ادامه داد: سامانه بازرگاه یک سامانه برخط است ولی بعضا به صورت دستی سهمیه بندی انجام می شود که در واقع مشکل اصلی بازارگاه همان است.

مسعودی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص نهاده های دامی و ریز مغذی ها با ارز یارانه ای به انجمن ها تخلف کرده است زیرا بر اساس قانون انجمن ها نباید فعالیت اقتصادی داشته باشند.

وی اظهار داشت: کسانی که اکنون به این سامانه انتقاد می کنند همان هایی هستند که بیشترین منفعت را از واردات نهاده های دامی با ارز 4200 تومانی  برده اند و اکنون با حمله کردن به تخصیص ارز 4200 تومانی در حال پاک کردن تخلفات قبلی خود هستند. درست است که ارز 4200 تومانی مشکلات زیادی را در تولید محصولات پروتئینی در کشور بوجود آورده است ولی چرا الان این موضوع را مطرح می کنند و در سال گذشته خبری از آنها نبود.

 مسعودی گفت:  پیش فروش نهاده ها عرف بازار بوده و تولید کنندگان به این مدل عادت کرده اند، اما سامانه بازرگاه امکان را ندارد و مشکلاتی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه  اپراتوری سامانه بازارگاه  دست بانک کشاورزی است اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی می گوید که برنامه های لازم را برای سامانه تعریف کرده، اما بانک کشاورزی نمی تواند آن را اجرا کند.

مسعودی اضافه کرد: سهمیه نهاده دامی برای تولید خوراک دام در کارخانجات میان وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی پاسکاری می شود و به کارخانجات خوراک و مشکلات آنها برای تامین به موقع و کافی نهاده های دامی توجهی نمی شود .

وی در خاتمه افزود: این درست نیست که تمامی مشکلات را به گردن مرغداران بیاندازیم، یک روز مرغداران را گران فروش و روز دیگر آنها را به فروش نهاده در بازار آزاد متهم کنیم، این عین بی انصافی است که مقصر اصلی را مرغداران پر تلاش که در سالین گذشته باعث خوداتکایی در تولید محصولات پروتئینی شده اند، معرفی نماییم.
کد خبر f5518f71da6a4df48addebc70ef023cd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =