کشاورزی> مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف بالا بردن آگاهی مردم از مزایای حبوبات، تقویت تولید و تجارت این محصولات و برای اجرا شعار "دانه‌های مغذی برای آینده‌ای پایدار" سال 2016 را سال جهانی حبوبات نام‌گذاری کرد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سال 2016 را سال حبوبات نام‌گذاری کرد تا در این سال مصرف پروتئین گیاهی و فواید استفاده از حبوبات را ترویج کند.

حبوبات شامل انواع لوبیا و نخود یک منبع ارزان، خوشمزه و سرشار از پروتئین و ریزمغذی‌های جهانی است. بخش قابل توجهی از سلامت و معیشت مردم را به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه تأمین می‌کند.

در پیام سازمان ملل به مناسبت نام‌گذاری سال جهانی حبوبات مدیرکل فائو خوزه‌گرازیانو داسیلوا با بیان اینکه حبوبات محصولات غذایی برای امنیت غذایی نسبت زیادی از جمعیت به‌ویژه در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا هستند، گفت: حبوبات بخشی از رژیم‌های غذایی سنتی محسوب می‌شوند که بیشتر توسط کشاورزان خرد تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حبوبات بخش ضروری از رژیم انسان‌ها در تمامی قرون بوده‌اند، افزود: با این حال، ارزش غذایی این محصولات به‌طور کلی به رسمیت شناخته نشده است و همیشه مغفول مانده‌اند.

همچنین در پیام منتشرشده به مناسبت نام‌گذاری سال جهانی حبوبات، بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز به نقش حائز اهمیت حبوبات در رفع گرسنگی امنیت غذایی، سوءتغذیه، چالش‌های زیست‌محیطی و سلامت انسان اشاره کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل، با هدف بالا بردن آگاهی مردم از مزایای حبوبات، تقویت تولید و تجارت این محصولات و تشویق برای ورود حبوبات به چرخه مواد غذایی و برای اجرای شعار "دانه‌های مغذی برای آینده‌ای پایدار" سال 2016 را سال جهانی حبوبات نام‌گذاری کرد.

در این مراسم در یک حرکت نمادین، مدیرکل فائو با کاشت تعدادی باقلا در زمینی پر از خاک آغاز سال جهانی حبوبات را اعلام کرد.

پتانسیل بکر حبوبات

حبوبات بخشی از فرهنگ غذایی و رژیم استاندارد بیشتر نقاط جهان هستند و یک ماده کلیدی در بسیاری از غذاهای محلی و منطقه‌ای از فلافل گرفته تا دال‌عدس و لوبیاپخته است.

صدها رقم مختلف حبوبات در سراسر جهان وجود دارد و جایگزین مناسبی برای پروتئین‌های حیوانی با قیمت بالا هستند که این ویژگی آنها را برای بهبود رژیم‌های غذایی در مناطق فقیرنشین جهان ایده‌آل می‌کند. برای مثال پروتئینی که از شیر تأمین می‌شود، پنج برابر گران‌تر از پروتئینی است که از حبوبات تأمین می‌شود و از آنجا که حبوبات عملکردی دو تا سه برابر نسبت به غلات دارند، می‌توانند کشاورزان ار از فقر روستایی نجات دهند و فرصت‌های اقتصادی ویژه‌ای را برای آنها به‌ویژه زنان روستایی فراهم کنند.

مزایای سلامت حبوبات

پروتئینی که در دانه‌های کوچک حبوبات وجود دارد، دوبرابر پروتئین موجود در گندم و سه‌برابر پروتئین موجود در برنج است.

مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با تأکید بر اینکه حبوبات غنی از عناصر کم‌مصرف، اسیدهای آمینه و ویتامین (ب) هستند، این محصولات را بخش حیاتی از یک رژیم غذایی سالم دانسته است.

حبوبات با داشتن چربی کم، مواد مغذی زیاد و فیبر محلول نقش حائز اهمیتی در کنترل کلسترول خون و سلامت دستگاه گوارش دارند. همچنین وجود آهن و زینک در این محصولات، برای مقابله با کم‌خونی در زنان و کودکان بسیار مؤثر است. باید گفت حبوبات ماده کلیدی در رژیم‌های سالم برای مبارزه با چاقی و جلوگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت، قلبی و سرطان به‌شمار می‌آیند.

حبوبات به دلیل محتوای تغذیه‌ای بالا در خود از اجزای اصلی سبدهای غذایی محسوب می‌شوند و از آنجا که حاوی گلوتن نیستند، برای بیماران مبتلا به سلیاک مناسب هستند.

مزایای حبوبات برای حیوانات و محیط زیست

حبوبات تنها برای سلامت انسان‌ها مفید نیستند، آنها همچنین می‌توانند سلامت حیوانات و خاک و تنوع زیستی را بهبود بخشند.

باقیمانده محصولات حبوبات می‌توانند به‌عنوان علوفه حیوانات به جهت افزایش غلظت نیتروژن در رژیم غذایی آنها و با هدف بهبود سلامت و رشد آنها استفاده شود.

در این مراسم، مدیرکل فائو با برجسته کردن نقش حبوبات در تثبیت نیتروژن خاک که می‌تواند در نهایت منج رهب حاصلخیزی خاک، گسترش بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی و حذف وابستگی به کودهای شیمیایی شود، این مزایا را دلیلی بر کاهش رد پای کربن و به‌صورت غیرمستقیم دلیلی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دانست.

حبوبات به‌دلیل داشتن تنوع ژنتیکی بالا، پتانسیل قابل توجهی برای سازگاری با آب و هوایی مختلف را دارند و کشاورزان قادر خواهند بود با توجه به تغییرات آب و هوایی گونه‌های جدید را برای کشت در منطقه زندگی‌شان انتخاب کنند.

در نهایت باید گفت با استفاده از حبوبات در سیستم‌های کشت مخلوط و کامنت آنها در تناوب با سایر محصولات می‌توان فرسایش خاک را کاهش داد و علاوه بر این آفات و بیماری‌ها را نیز کنترل کرد.

گفتنی است، تاکنون فائو سال‌های مختلف را به خاک، کشاورزی خانوادگی، گیاه کینوا و... اختصاص داده است و امسال نیز در ادامه سال‌های پیشین به نام سال حبوبات نام‌گذاری شد.

منبع:ایانا
کد خبر f5dcc2c5aa884fb3852563e2bde44986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =