مدیر دفتر شبکه خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور گفت: 32 استاندارد «عملیات خوب کشاورزی برای تولید محصولات سالم» در کشور تدوین و توسط سازمان استاندارد تصویب شد.

اسدالله ابراهیمی با اعلام این خبر اظهار داشت: پیش از این چنین استانداردهایی در بخش کشاورزی وجود نداشت و تنها استانداردهای باقیمانده سموم کشاورزی به تصویب رسیده بود.
مدیر دفتر شبکه خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور گفت: علیرغم اینکه در ماده 29 قانون بهره‌وری کشاورزی تأکید شده است که استانداردهای تولید محصولات کشاورزی تدوین و در بخش کشاورزی اعمال شود و همچنین بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود 25 درصد محصولات تولیدی کشور بر اساس نظام پایش کنترل و عرضه شود اما چنین استانداردی تاکنون وجود نداشت.
وی تصریح کرد: از وزارت جهاد کشاورزی باید سؤال کرد که تاکنون به چه میزان از قوانین کنترل و عرضه محصولات کشاورزی عمل کرده است.
وی ادامه داد: این استانداردها عملیات آب و خاک، نیروی انسانی، کیفیت آب و منابع آن، مدیریت آبیاری، کوددهی، آفات و بیماری‌ها، کنترل علفهای هرز، پایش پرسنل و غیره را در زمینه‌های مختلف زراعی، باغی، دامی، شیلات مدنظر قرار می‌دهد.
به گفته ابراهیمی این استانداردها در مجموع 250 نقطه کنترلی در مزرعه دارد که اگر 50 مورد آن قابل اجرا باشد استاندارد محصول سالم داده می‌شود.
به گفته ابراهیمی این استاندارد برگرفته از پروتکل جهانی و اروپایی و آسیایی است که در 80 کشور دنیا رایج است و سالهاست که کشورهای مختلف از آن استفاده می‌کنند و بعد از سالها به تازگی در کشور ما تدوین و تصویب شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا این استانداردها اجباری است؟ گفت: انجام این استانداردها اختیاری است و کشاورزان در صورت تمایل می‌توانند اجرا کنند.
استفاده از محصول سالم یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به ویژه طی یکی، دو سال گذشته است. استفاده بیش از اندازه از کودهای شیمیایی و سموم د رمزارع و در کنار آن هشدارهای بهداشتی مبنی بر سرطانزا بودن محصولات غیر استاندارد به نگرانی بیشتر مردم دامن زده است.
کد خبر f77ef2942a0242e58f82b2ceae99a093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =