فود پرس- مهمترین اقدامات و دستاوردهای بخش کشاورزی در یک سال اخیر،همزمان با هفته دولت اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، همزمان با هفته دولت و گذشت یک سال ازاستقرار و فعالیت دولت یازدهم ،مهمترین اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی دریک سال اخیر اعلام شد.

اعلام به موقع و مناسب قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی

عدم اعلام به موقع و تعیین قیمت مناسب برای محصولات اساسی از جمله گندم موجب دلسردی و ناامیدی کشاورزان به کشت و کار شده بود که پس از استقرار دولت یازدهم، قیمت مناسب خرید تضمینی اعلام شدکه این امر، موجب ایجاد امید در کشاورزان برای همت و تلاش بیشتر در تولید محصولات راهبردی کشاورزی گردید،خرید 7 میلیون تن گندم در سالجاری حاصل این تدابیر و سیاست هایی است که افزایش 45 درصدی را نسبت به سال گذشته موجب شده است.

تامین اعتبار طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام

طی چند سال گذشته برآورد نشدن انتظار ایجاد شده در مردم در اجرای طرح عظیم احیای اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام باعث دلسردی مردم شده بود که پس استقرار دولت تدبیر و امید این طرح با پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و موافقت مقام معظم رهبری با تامین اعتبار 1.5 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی شروع شد که طی آن ضمن ایجاد 20هزار شغل در سال جاری فراهم خواهد شد. این طرح ظرف 4 سال اجرا می¬گردد و باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهد شد.

انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی در دشت سیستان

خارج شدن اراضی دشت سیستان از فعالیت¬های کشاورزی به دلیل فقدان آب و مهاجرت مردم به شهرها  و نبود یک برنامه توسعه ای در منطقه باعث شد که دولت یازدهم با تمرکز به این مهم طرح انتقال آب با لوله به 46هزار هکتار از مزارع کشاورزی دشت سیستان را با  اختصاص 500 میلیون دلار و با موافقت مقام معظم رهبری آغاز نماید که 46 هزار بهره بردار از مزایای این طرح   بهره مند و باعث ایجاد اشتغال و تولید پایدار و حفظ پایداری سیستان می گردد.

تامین و تهیه نهاده های اصلی کشاورزی (کود،بذر ،سموم و واکسن)


کمبود و در دسترس نبودن نهادهای مورد نیاز (کود،سم،بذر و ...) به دلیل اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها و عدم تخصیص یارانه تولید کشاورزی در سال های گذشته از مشکلات و دغدغه های  اساسی کشاورزان بوده است. برای رفع این مشکل وزارت جهادکشاورزی با افزایش توزیع کود، تامین نهاده ها و دسترسی آسان در محل تولید به آنها توانست بار دیگر امید و نشاط را بین این قشر زحمت کش ایجاد نماید.

نوسازی ناوگان کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون

فرسودگی ماشین های کشاورزی و کاهش ضریب مکانیزاسیون نیز یکی از دغدغه های کشاورزان در طی چند سال گذشته بود، وزارت جهادکشاورزی نیز با علم به این موضوع با پیگیری‌ها و رایزنی ها مختلف توانست در طی یکسال اخیر 700 میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان (تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی)تامین و بیش از 12 هزار دستگاه تراکتور و 420 دستگاه کمباین غلات و 700 دستگاه کمباین برنج جدید به ناوگان کشاورزی کشور اضافه گردید که نسبت به سال  قبل تراکتور حدود 2 برابر و کمباین 5 برابر توزیع شده است.

افزایش  بهره‌وری آب

باتوجه به مشکل کم آبی کشور، کاهش آب در اختیار کشاورز و کاستن از سطح زیر کشت توسط کشاورزان به دلیل کمبود آب وزارت جهادکشاورزی در طی یکسال گذشته در راستای مدیریت و ارتقای بهره‌وری آب در کشاورزی طرح ها و اقدامات مهم و عملیاتی زیر را انجام داده است:

1. کنترل و مهار آب‌های مرزی:

-مقرر گردید حدود 8 میلیارددلار در عرض 4 سال در اختیار وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و وزارت نیرو قرار گیرد. با اجرای این طرح حدود 430 هزار هکتار اراضی جدید کشاورزی ایجاد می گردد.

2. اختصاص 1300 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری نوین و افزایش  راندمان آبیاری

3.اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک در سطح 126000 هکتار

اصلاح باغات چای و پرداخت مطالبات چایکاران

با توجه به مسائل و مشکلات عدیده ای که چایکاران داشتند ، برای اولین بار در دولت تدبیر و امید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا با تامین  بودجه 85 میلیارد تومانی خرید تضمینی برگ سبز چای، به حساب چایکاران واریز و این امر بارقه ای از امید را در دل چایکاران روشن کرد. یکی دیگر از برنامه های وزرات جهادکشاورزی دراین زمینه  اصلاح باغات چای به منظور افزایش تولید است که به همت برنامه ریزان این امر در دست اجرا است.

تجهیز و نوسازی اراضی کشور

اجرای 105 هزار هکتار طرح تجهیز و نوسازی اراضی شمال کشور (گیلان، مازندران،گلستان) و امکان کشت مکانیزه و افزایش بهره¬وری مزارع گیلان از دیگر طرحهایی است که از سال جاری اجرای آن آغاز می¬گردد.

توجه جدی به وضعیت منابع طبیعی و خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس

نزدیک به یک میلیون و 100 هزار هکتار از جنگل‌های غرب کشور در سالهای اخیر با پدیده خشکیدگی مواجه و در حال نابودی بود و اگر  توجه و تمرکز دولت یازدهم به این موضوع نبود طی سالهای آینده اثری از این جنگل‌ها نبود و یک فاجعه زیست محیطی پیش می¬آمد، در همین راستا طرحی آماده شد که عملیات مهار بیماری و جایگزینی شروع و درسال جاری بخشی از جنگلها پاک سازی  و احیا و در طی سالهای آینده تکمیل خواهد شد.

توسعه آبزی پروری

باتوجه به افزایش جمعیت جهان، آبزی پروری رشد بسیار سریعی برای تامین نیازهای غذایی بشرداشته است. این رشد سریع باتوجه به محدودیت دست یابی به منابع طبیعی نیاز به حرکت به سمت توسعه ای پایدارتر در بخش آبزی پروری را ایجاد می کند.  وزارت جهادکشاورزی نیز با آشنایی به مغفول بودن این بخش برنامه هایی را در این زمینه تدوین و اجرا کرد از جمله:

-افزایش تولید میگو

طی برنامه ریزی های صورت گرفته امسال 14 هزار تن تولید میگو خواهیم داشت که نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.

- پرورش ماهی به روش کشت در قفس

استفاده از آب دریا برای آبزی پروری به عنوان روش جدید در بهره¬گیری از ظرفیت های بالقوه و افزایش تولید آبزیان از اولویت های وزارت جهادکشاورزی در سال گذشته بوده که با انجام پشتیبانی¬های فنی ، اجرایی و مالی امکان افزایش تولید آبزیان با این روش جدید به میزان 800 هزار تن معادل کل تولیدات شیلات از طریق صید و آبزی پروری امکان پذیر می باشد.

اجرای هشت طرح محوری

در اجرای دستور مقام معظم رهبری و در راستای اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی کشور در محصولات اساسی 8 طرح محوری و افزایش تولید با هدف افزایش ضریب خوداتکایی در گندم، جو، روغن، پنبه، شکر، ذرت دانه‌ای، برنج ،محصولات علوفه‌ای از ابتدای شروع فعالیت در دستور کار وزارت قرار گرفت و با همکاری کارشناسان، محققان و مدیران وزارتخانه تهیه و در جلسه شورای اقتصاد در راستای اقتصاد مقاومتی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
کد خبر f7e2aa411d41452eb2d38e423635f915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =