مواد غذایی> معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی از تولید حدود 13 میلیون تن انواع محصولات پروتئینی خبر داد و گفت: امسال کمتر از 60 هزار تن واردات گوشت قرمز خواهیم داشت.


حسن رکنی در نشستی خبری با بیان اینکه راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت قرمز و مرغ مورد تاکید وزیر کشاورزی و تنها راه ثبات تولید و بازار محصولات پروتئینی است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 12 میلیون و 951 هزار تن انواع محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر، عسل و غیره در کشور تولید می‌شود که با وجود محدودیت‌های منابع آبی درصددیم با استفاده از تکنولوژی روز افزایش کمی و کیفی این محصولات را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: به عنوان مثال سال گذشته حدود 785 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال به 801 هزار تن برسد که با این حساب متوسط تولید و مصرف گوشت قرمز در کشور 11 کیلوگرم است و در این زمینه حدود 90 درصد خودکفایی وجود دارد و 10 درصد به واردات نیازمندیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی ادامه داد: طی پنج سال آینده درصددیم توازون بخش دامپروری در کشور را مثبت کنیم و در این راستا واردات گوشت قرمز نیز از حدود 100 هزار تن در سال 1392 به حدود 60 هزار تن در سال گذشته کاهش یافته که در صددیم امسال کمتر از پارسال گوشت قرمز به کشور وارد شود. از سوی دیگر صادرات گوشت قرمز به شکل دام زنده در جهت تعادل‌بخشی به جمعیت دام با ظرفیت مراتع و توانایی تامین علوفه در کشور در دستور کار قرار گرفت؛ به گونه‌ای که سال گذشته 600 هزار رأس دام سبک صادر شد و امسال تاکنون میزان صادرات دام زنده به 450 هزار رأس رسید.

رکنی یکی‌ دیگر از برنامه‌های بخش دامپروری را استفاده از دام‌های سنگین و دو منظوره برای افزایش کمی و کیفی تولید شیر و گوشت قرمز اعلام و اظهار کرد: براین اساس اولین پروژه در قزوین کلید خورد و در آینده نزدیک اولین واردات 1000 رأسی دام سنگین نژاد سمینتال انجام می‌شود که به عنوان مثال می‌تواند 30 درصد کیفیت تولید شیر را افزایش دهد. همچنین در این راستا ایستگاه اصلاح نژاد را در نظر گرفته‌ایم که از پایان سال گذشته به بهره‌برداری رسید تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی و واگذاری در زمینه‌ مایه ژنتیکی به آنها کار را در این زمینه توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: اصلاح ساختار ژنتیکی دام‌های کوچک نیز در دستور کار قرار دارد که تا پایان سال 900 رأس دام کوچک (قوچ، میش، گوسفند، بز) به کشور وارد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: سال گذشته هشت میلیون و 800 هزار تن شیر خام در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود به 9 میلیون و 100 هزار تن برسد که با این وضعیت متوسط تولید و مصرف شیر در کشور به حدود 12 کیلوگرم می‌رسد.

رکنی اعلام کرد: در جلسه گذشته ستاد تنظیم بازار تاکید شد خرید شیر خام از دامداران به نرخ اعلام شده از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها (1440 تومان) از دامدار خریداری شود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز موظف به نظارت بر اجرای این مصوبه شده است.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم پیش‌بینی نشدن اعتبار لازم، خرید حمایتی شیر خام را مانند سال گذشته ادامه می‌دهد که در مرحله‌ نخست سازمان تعاون روستایی حدود 85 هزار تن شیر خام را از دامداران خریداری و به 7000 تن شیر خشک تبدیل کرد و از این میزان حدود 80 درصد آن تاکنون صادر شده است اما دامداران باید به فکر راه‌اندازی کارخانه‌های تولید لبنیات برای محصولاتشان حتی در مقیاس‌های کوچک باشند تا بتوانند بازار خود را در اختیار گیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی همچنین در خصوص وضعیت مرغ و تخم‌مرغ در کشور گفت: سال گذشته حدود دو میلیون و 40 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که امسال پیش‌بینی می‌شود به دو میلیون و 100 هزار تن افزایش یابد. همچنین حدود 925 هزار تن تخم‌مرغ در سال گذشته تولید شد.

رکنی ادامه داد: سال گذشته 150 هزار تن گوشت مرغ و تخم‌مرغ صادر شد و طی سه‌ماهه ابتدای امسال نیز 15 هزار و 600 تن گوشت مرغ و 21 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلف صادر شد.

وی اظهار کرد: تولید زنجیره‌ای گوشت مرغ در کشور مساله‌ای بود که در گذشته چندان با تولید‌کنندگان و حتی کارشناسان بخش آشنا نبود، اما هم‌اکنون همه فعالان در حوزه‌های مختلف دامپروری به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه تنظیم و برقراری تعادل در بازار محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ راه‌اندازی زنجیره‌های تولید است، چرا که در این زنجیره‌ها تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ از مرغ مادر تا جوجه یکروزه و رسیدن محصول نهایی به بازار در اختیار زنجیره‌های تولید قرار می‌گیرد و مدیریت آن از نظر سلامت و ثبات بازار بسیار راحت‌تر می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی افزود: در حال حاضر 48 شرکت زنجیره‌ای کار خود را در استان‌های گلستان، مازندران، تهران، زنجان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی آغاز کرده‌اند که 10 شرکت تاکنون موفق به کسب مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی شده‌اند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ از حدود 2.1 به 1.9 رسیده و در صددیم تا به ازای هر 1.6 کیلوگرم دان یک کیلوگرم گوشت مرغ در کشور تولید شود چرا که 60 تا 70 درصد هزینه تولید در حوزه‌های دامپروری به خوراک و تغذیه مورد نیاز برای واحد‌های پرورشی بر می‌گردد.

رکنی اظهار کرد: در راستای ایجاد ثبات بیشتر در بازار نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی که در ابتدا با انحصار و نوسانات بسیاری مواجه بود موفق شدیم با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با تشکل‌های بخش خصوصی تعداد شرکت‌های وارد‌کننده نهاده و خوراک دام و طیور را تا حدود قابل توجهی افزایش دهیم و این شکستن انحصار سبب شده تا ضمن کاهش نوسانات نهاده‌های تولید به حداقل ممکن هزینه‌های تولید برای تولید‌کنندگان‌ نیز کاهش یابد.

وی در خصوص وضعیت تولید عسل در کشور گفت: سال گذشته حدود 78 هزار تن عسل در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز تولید این محصول به همین حدود برسد همچنین در سال 93 بیش از پنج هزار تن عسل به کشورهای مختلف صادر شد که در صددیم آن را افزایش دهیم اما پیش از افزایش تعداد کندوها در صدد افزایش بهره‌وری به تولید عسل در کشور هستیم، چرا که از نظر تعداد کندوهای عسل چهارمین رتبه در جهان و از نظر میزان تولید هشتمین رتبه را در بین کشورهای دنیا را داریم و متوسط مصرف این محصول در کشور 850 گرم است.


منبع:ایسنا
کد خبر f8574f9f8fe84bc2b2fa1c781d80868e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =