۰ نفر
۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
غذا و تغذیه> رژیم غذایی می‌تواند در شکل‌گیری آسیب رادیکال‌های آزاد که موجب تغییر در عملکرد سلول می‌شوند، التهاب و جمعیت باکتری‌های روده نقش داشته باشد. رژیم غذایی بر طول تلومرها - پوشش‌های محافظ در انتهای کروموزوم‌ها - نیز موثر است.

این عوامل می‌توانند بر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، سکته مغزی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، اختلالات تنفسی، زوال ادراکی، و عفونت تاثیرگذار باشند.

دانشمندان و کارشناسان بسیاری در تلاش هستند تا زیست شناسی پیری را در راستای به تاخیر انداختن آغاز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن هدف قرار دهند و بر سال‌های سالم، فعال و مولد طول عمر انسان اضافه کنند.

اگرچه دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است، پژوهش‌های صورت گرفته نشان داده‌اند که استفاده از موادغذایی ضد پیری خاص ممکن است هرچه بیشتر شما را تقویت کنند.

در ادامه با چند نمونه از این دست بیشتر آشنا می‌شویم.

لوبیا

لوبیاها سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، و پلی فنول‌های گیاهی هستند که فواید محافظتی، به ویژه برای قلب دارند. مصرف چهار وعده نصف فنجان لوبیا، نخود فرنگی، عدس، یا توفو در هفته با کاهش 14 درصدی خطر مرگ ناشی از ایسکمیک قلب (هنگامی که شریان‌های قلب مسدود می‌شوند) مرتبط است.

فلفل تند

افرادی که به طور منظم فلفل‌های چیلی قرمز تند مصرف می‌کردند 13 درصد احتمال کمتری داشت مرگ به هر دلیلی را طی یک بازه زمانی 19 ساله در مقایسه با افرادی که فلفل مصرف نمی‌کردند، تجربه کنند.

مغزهای خوراکی

پژوهش های صورت گرفته نشان داده‌اند که مغزهای خوراکی بسته‌های کوچکی از مواد مغذی و سالم هستند.

شکلات

مطالعه‌ای که با حضور 21 هزار فرد بزرگسال انجام شد، نشان داد، افرادی که بیشترین میزان شکلات را در روز مصرف کرده بودند کاهش 25 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و 23 درصد احتمال کمتر مواجهه با سکته مغزی طی دوره زمانی 11 ساله مطالعه را تجربه کردند.

غلات کامل (سبوس‌دار)

غلات کامل بر خلاف کربوهیدارت‌های پالایش شده مانند نان سفید و برنج سفید، خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، چاقی، بیماری عفونی، و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهند.

ماهی

ماهی‌های چرب از محتوای بالای اسیدهای چرب امگا-3 سود می‌برند که ممکن است به محافظت از قلب و مغز کمک کنند.

 منبع: عصر ایران
کد خبر fbabf98f7c0c4c9580792dbf8d11da89

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =