صنایع غذایی> اقتصاد غذا – به رغم مصوبه شورای عالی سلامت مبنی بر عدم استفاده از جوش شیرین  متاسفانه نیمی از نان کشور با جوش شیرین تولید می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، مجید پارسایی دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه  ضمن اعلام مطلب فوق در نشستی خبری گفت: خمیر مایه به عنوان یکی از چهار رکن اصلی تولید نان سالم در کشور می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت نان و سلامت جامعه داشته باشد.
وی با بیان اینکه سالانه هشت میلیون آرد در کشور به نان تبدیل می شود خاطرنشان کرد: طبق بررسی های انجام شده میزان مورد نیاز خمیر مایه برای هر کیلو گرم آرد در پخت نانهای سنتی پنج گرم و برای نان های فانتزی 10 گرم است.
وی افزود: متاسفانه برخی نانوانها دلیل عدم استفاده از خمیر مایه را قیمت آنعنوان می کنند در حالی که  هزینه تمام شده استفاده از خمیرمایه در یک قرص نان سنگگ و بربری کمتر از 170 ریال، در نان تافتون 85 ریال و د رنان لواش حدود 42 ریال است.
وی استفاده از خمیر مایه را پیش نیاز استفاده ازسبوس و غنی سازی آردهای نانوایی عنوان کرد و گفت: غنی سازی آرد در کشور زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که این املاح در دسترس بوده و قابلیت جذب آن فرهم باشد که این مهم تنها با استفاده از خمیر مایه امکان پذیر است.
وی میزان تولید خمیرمایه در سال 96 را حدود 32 هزار تن اعلام کرد و گفت: از این میزان 12 هزار تن به کشورهای آسیای میانه، عراق، سوریه، پاکستان،امارات، لبنان، سنگال و غنا صادر شده است.
وی افزود: متاسفانه برخی تحولات در منطقه به ویژه تسهیلات تجاری ارائه شده در اتحادیه عرب باعث شده بازار خمیر مایه ایران در سوریه را  مصری ها  به دست گیرند.

کد خبر fbec145b54274336823d4607d0c5c689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =