بنیاد مستضعفان در نظر دارد با احداث ۵ هزار هکتار باغات زیتون در ۸ استان کشور با تکنولوژی روز، کشور را از واردات این ماده غذایی ارزشمند بی‌نیاز کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فضل‌الله خدایی، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهید مطهری، در این‌باره اعلام کرد‌: در راستای سیاست کلان بنیاد مستضعفان مبنی بر احداث باغات زیتون با هدف تولید دانه‌های روغنی و خودکفایی برای رفع نیاز بخشی از روغن خوراکی مصرفی کشور‌، این شرکت برای احداث 5000 هکتار باغ زیتون در 8 استان مستعد کشور اقدام به انعقاد قرار داد با مشاوران داخلی و خارجی کرده است.

وی بیان کرد: بنیاد مستضعفان با استفاده از مشاور اسپانیایی که سال‌ها سابقه پرورش نهال‌های زیتون در اقلیم‌های متفاوت را در کارنامه دارد قصد دارد با استفاده از آب سبز در استان گلستان و به شیوه دیم و آبیاری تکمیلی پروژه را اجرا کرد.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از این باغات در استان کرمانشاه قرار دارد که آبیاری آنها با استفاده از آب‌های مرزی انجام می‌گیرد تا هم از هدر رفت این آب‌ها و خروج آنها از وسعت سرزمینی ایران جلوگیری شود و هم زمینه خودکفایی در این کالای استراتژیک فراهم آید.

وی یادآور شد: قرارداد احداث 5 هزار هکتار باغات زیتون میان بنیاد مستضعفان، شرکت آب و خاک دلتا و هلدینگ تکنولوژی زیتون اسپانیا منعقد شده و تاکنون مطالعات هواشناسی‌‌، آب و خاک‌، انتخاب ارقام مناسب‌، تراکم باغ، احداث نهالستان و باغ مادری‌، ایجاد سامانه آبیاری و جانمایی باغات انجام و طرح کارخانجات روغن زیتون و کنسرو پیش‌بینی شده است‌. 

به گفته خدایی، شرکت اسپانیایی تجربه زیادی در پرورش اقلام مختلف نهال زیتون دارد و با 19 شرکت تولید کننده روغن زیتون در جهان همکاری تنگاتنگی را داراست.
کد خبر fd2c8199e1864bdf838321760b5111c7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =