قرارداد مشارکت 10 نوع کود بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور منعقد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، امروز در جمع خبرنگارانی که به مراسم امضای این قرارداد دعوت شده بودند، گفت: در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی، کار مردم را باید به خود مردم و به افراد کاردان واگذار کرد.

علیرضا ولی افزود: شرکت خدمات حمایتی به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نهاده‌های کشاورزی مشغول به فعالیت است و چشم‌انداز شرکت در یک افق پنج‌ساله، ایجاد یک بنگاه اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی به‌ویژه اتحادیه‌ها است که در این راستا بخش خصوصی و دولتی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

وی درباره تفاهم‌نامه‌ای که بین اعضای هیات مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امضاء شد، خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه متناسب با سیاست‌های دولت و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با انجمن و اتحادیه‌ها تدوین و امضاء شده است.

ولی ادامه داد: برنامه‌های پیش روی شرکت در راستای بهبود عملکرد در زنجیره‌های عرضه کالا، بهبود مدیریت و به‌کارگیری منابع مالی است و از سیاست‌های بازرگانی می‌توان به حضور بازار جدید و پی‌ریزی یک بازار جهانی و برنامه‌ریزی در مشارکت و تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی با اشاره به اهداف این تفاهم‌نامه تصریح کرد: ارتقاء کیفیت و شبکه توزیع، ارتقاء نظارت و کیفیت کودها با برندسازی، بهره‌گیری از تولیدکنندگان داخلی، ایجاد سرمایه‌گذاری، ارتباط با مشتریان، ارتقاء استانداردهای کیفیت محصولات تولیدی، شناسایی نیازهای مصرف‌کنندگان کودهای شیمیایی، بهره‌گیری از پتانسی‌های موجود و بهره‌گیری از تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به واحدهای تولیدی از اهداف این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: بنا بر مفاد این تفاهم‌نامه، 10 نوع کود مورد استفاده قرار می‌گیرد که 9 نمونه از این کودها در کشت زمستانه و بعضی در کشت پاییزه مورد استفاده است. علاوه بر این 10 نوع کود، کودهای دیگری را شرکت در آینده نزدیک به این قرارداد اضافه می‌کند.

ولی تأکید کرد: میزان و تناژ در فاز نخست 250 هزار تن است که با استفاده از این قرارداد، شرکت در این فرآیند تضمین کود را از زمان توزیع و مصرف بر عهده گرفته است.

وی اظهار داشت: کود، خارج از فرآیند بودجه دولت و یارانه است و هزینه‌ای برای دولت در پی ندارد.

ولی همچنین گفت: علاوه بر این تفاهم‌نامه که در راستای سیاست‌های خودکفایی و اقتصاد مقاومتی است، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با شرکت پتروشیمی ارومیه برای تولید 45 هزار تن سولفات آمونیوم و شرکت پتروشیمی رازی برای تولید 85 هزار تن دی‌آمونیوم فسفات که همواره از خارج تهیه می‌شد و همچنین پتروشیمی فارس نیترات آمونیوم مخلوط با فسفات تولید می‌کند به تفاهم رسید که با توجه به تولیدات داخلی، امید می‌رود در پنج سال آینده بی‌نیاز از واردات کود کشور شویم.

وی درباره مصرف کود با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال 93، تولید سه میلیون و 240 هزار تن کود در دستور کار بوده است که در اوایل سال، شرکت‌های پتروشیمی به مدت یک ماه تولید و عرضه کود نداشته است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خاطرنشان کرد: در شش‌ماهه نخست سال، نیمی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی از طرف شرکت انجام شده که از آن میزان، 50 درصد حمل و توزیع شده که نیمی از میزان حمل‌شده نیز توسط کشاورزان خریداری و مابقی در انبارها برای کشت پاییزه ذخیره شده است.

گفتنی است، قرارداد مشارکت 10 نوع کود بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور بر اساس سیاست‌های جدید اعضای هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برای متنوع‌سازی کودهای عرضه‌شده به کشاورزان و بهره‌برداران و برابر جدول زیر منعقد شد.



لازم به ذکر است، چهار قلم از این کودها شامل ماکرو - میکروآلی، فسفات آلی گوگردی، آلی غنی‌شده با گوگرد و آلی غنی‌شده با ازت با فرمول زیستی تهیه شده است.

منبع:ایسنا
کد خبر fd3078eec002435b90f5e1f6e9815e64

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =