مواد غذایی> در حالی که بیش از یکسال از اعلام ممنوعیت واردات برنج می‌گذرد، میزان واردات آن نسبت به سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته و سهم برنج هندی پرحاشیه به عنوان صدرنشین واردکنندگان رو به افزایش بوده و کشورهایی مانند آمریکا و پرتغال هم دیگر در بازار برنج ایرانی حضور ندارند.

طی دوماهه نخست امسال 149 هزار و 100 تن برنج به ارزش 153 میلیون و 200 هزار دلار از پنج کشور پاکستان، امارات، تایلند،ترکمنستان و هند وارد شد که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با افزایش 100 درصدی از نظر وزنی و ارزشی مواجه شده است چرا که طی دو ماهه نخست سال گذشته هیچگونه واردات برنجی صورت نگرفته‌ بود.

در این میان برنج هندی که طی سال‌های اخیر با حاشیه‌های بسیاری از جمله آلوده‌ بودن به فلزات سنگین و باقیمانده‌های شیمیایی مانند آرسنیک متهم شده بود و مقرر شد تا با کنترل و نظارت‌های بیشتری مواجه شود، در صدر فهرست واردکنندگان برنج قرار دارد و با سهم 87 درصدی از بازار برنج وارداتی افزایش سه درصدی نسبت به فروردین ماه امسال داشته است. چرا که بیش از 129 هزار تن از واردات برنج سهم هندی‌ها در سبد دوماهه برنج وارداتی است.

البته علیرغم اینکه عباس کشاورز ادامه واردات برنج را ناشی از وجود ثبت سفارش‌های قبلی می‌داند، غلامرضا خانکشی‌پور - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج – در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: به نظر می‌رسد مسئولان برخلاف ادعاهایی که برای واردات برنج مطرح می‌کنند و می‌گویند "این واردات به ثبت سفارش‌های گذشته مربوط است"، نظارت کافی در واردات برنج ندارند، چراکه پس از گذشت بیش از یکسال از ممنوعیت واردات برنج، طبیعی نیست که همچنان واردات این محصول با ثبت سفارش‌های گذشته به کشور صورت گیرد. آلوده بودن برنج‌های هندی در سال گذشته از سوی مسئولان به کرات اعلام می‌شد.

و اینکه اگر آلوده بودن برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی در سال گذشته اعلام شد به اعتقاد خانکشی پور ناشی از افزایش واردات بی‌رویه برنج و مملو شدن انبارهای کشور از این محصول بود که برای افزایش ماندگاری آن از سموم غیرمجاز استفاده شد و آلوده شدن برنج‌های وارداتی را رقم زد.

حال باید دید پس از سهمیه‌بندی شدن واردات محصولات اساسی مانند برنج از سوی وزارت جهادکشاورزی و نظارت بیشتر بر واردات آن دیگر شاهد واردات بی رویه این محصول نخواهیم بود یا اینکه تنها دایره واردکنندگان این محصول محدودتر می‌شود.


منبع:ایسنا
کد خبر ff6ea8944cb4447192ee70052a508c2b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =