کشاورزی> معاون اول رئیس‌جمهور در جمع فرماندهان مهندسی جنگ جهاد گفت: کشور امروز برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به مدیر جهادی و نه یک مدیر معمولی دارد.

 اسحاق جهانگیری در بیست و هشتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با تقدیر عملکرد مدیران جهادی در هشت سال دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: حضور من در این جمع به دلیل مسئولیت فعلی در دولت نیست، بلکه با مدیران جهادی تاریخ و دوران مشترکی داشته‌ایم.

وی به سابقه فرمان تاریخی امام خمینی در اوایل پیروزی انقلاب برای تشکیل جهاد سازندگی اشاره کرد و گفت: امام راحل در روزهای نخست انقلاب اسلامی فرمان دادند که برای آبادی روستاها حرکت کنیم و پس از آن، فرمان تشکیل نهاد جهاد مقدس سازندگی را صادر کردند و همان جمع در قالب جهاد سازندگی ورود کردند.

وی به نقش جهاد سازندگی در عمران و آبادانی و پیشرفت مسائل کشور اشاره کرد و گفت: جهاد سازندگی در حوزه‌های مختلف ورود کرد و اگر امروز نگاه کوتاهی به شرایط کشور در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، به این جمع‌بندی می‌رسیم که جهاد سازندگی در شرایطی که مردم در روستاها زندگی سختی را می‌گذراندند، ورود کرده و بنا به تعبیر امام خمینی که می‌فرمودند «شماها در هر منطقه‌ای که رفتید، بذر انقلاب را در آن روستای محروم کاشتید و هر روستایی تبدیل به یک سرباز انقلاب شد».

جهانگیری با بیان اینکه حالا باید این روزها چقدر توانسته‌ایم فرهنگ و روحیه جهادی را به نسل آینده انقلاب منتقل کنیم، تصریح کرد: این موضوعی است که جای تردید دارد و باید گفت نقش نیروهای جهادی در دوران جنگ تحمیلی و ابتدای انقلاب اسلامی کمتر از نیروهای نظامی نبوده است که نمونه آن کار اعجاب‌انگیز برای ساخت پل در اروند و هور بوده که اگر نگوییم بی‌نظیر اما حتماً باید گفت کم‌نظیر بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به فرهنگ مدیریت جهادی حتی از نگاه مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع تا حدی تعیین‌کننده است که مقام معظم رهبری شعار یک سال را اقتصاد فرهنگ همراه با مدیریت جهادی اعلام کرده‌اند و نباید فراموش کرد که یکی از ویژگی‌های مدیریت جهادی، مدیریت سالمی است که ایثار در آن وجود دارد.

وی به شرایط مدیریت جهادی اشاره‌ کرد و گفت: مدیریت جهادی، سخت‌کوش و سریع‌العمل است، به موقع تصمیم‌گیری می‌کند و تصمیمات را بی‌جهت عقب نمی‌اندازد. کار امروز را به فردا موکول نمی‌کند و کارش روزمره و معمولی نیست، بلکه همراه با خلاقیت و نوآوری است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که امروزه کشور با آن روبه‌روست، تصریح کرد: باید بپذیریم که امروز هم مانند گذشته، اما به نوعی دیگر به مدیریت جهادی نیاز داریم که فقط شکل و شمایل آن باید تغییر کند.

جهانگیری گفت: در سال‌های اخیر به بهانه هسته‌ای، کشورمان با مشکلات جدیدی روبه‌رو شد و معتقدم هشت سال دفاع مقدس، دشمنان انقلاب اسلامی را به این جمع‌بندی رساند که ملتی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نیروی مسلح خود را ساماندهی نکرده، چنین مقاومتی را در جنگ مسلحانه انجام می‌دهد، دیگر نمی‌شود با او وارد عملیات نظامی شد.

وی ادامه داد: امروز در ناآرام‌ترین منطقه کره زمین زندگی می‌کنیم و هر روز توسط گروه‌های تکفیری در بین کشورهای اسلامی شاهد قتل‌عام، کشتار و خونریزی هستیم و آنهایی که گروه‌های تکفیری را به راه انداخته‌اند، به دنبال اسلام‌هراسی در دنیا هستند.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، دشمنان در عین حال و به طور همزمان به دنبال تبلیغات ایران‌هراسی برای به مخاطره‌ انداختن امنیت ایران هستند که به فضل الهی و همت نیروهای مسلح و اطلاعاتی، کشورمان جزو امن‌ترین کشورها است.

جهانگیری گفت: سردار سلیمانی عزیز اکنون به عنوان یک شاخصی که تمام مسلمانان دنیا به چنین شخصی افتخار می‌کنند، تبدیل شده و ما در گوشه و کنار کشور از این افراد زیاد داریم و اکنون کار به جایی رسیده که دشمن برای اینکه ضربه کاری به ما بزند، یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی را شروع کرده است.

وی با اشاره به حجم وسیعی از تحریم‌ها که طی سال‌های گذشته بر کشور تحمیل شده، خاطرنشان کرد: در یک جبهه، درآمدهای اصلی کشور را با اطلاع از اینکه متکی بر درآمدهای نفتی و فروش نفت است، نشان رفتند، تا جایی که خرید نفت از ایران را تحریم کرده‌اند و با یک برنامه تنظیم شده، اجازه صادرات بیش از یک میلیون بشکه نفت داده نمی‌شد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به تحریم‌های حوزه حمل و نقل هم اشاره‌ای کرد و گفت: حمل و نقل را هم به سمت ایران و بالعکس تحریم کردند، تا جایی که کشتی‌های خارجی اجازه حرکت به سمت ایران را نداشتند و کشتی‌های ایرانی هم به سمت خارج دچار محاصره دریایی شده بودند.

تحریم‌های بخش پولی و بانکی کشور نکته دیگری بود که جهانگیری آن را به عنوان یکی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان برشمرد و گفت: کار به جایی رسید که هرگونه نقل و انتقال پول خارج از ایران را تحریم کرده بودند و کاری کردند که هر ایرانی که شناسنامه ایرانی داشته و یا متولد ایران بود، حق نداشت در بانک خارجی حساب داشته باشد، البته بخشی از سوءمدیریت‌هایی که در داخل وجود داشت نیز سبب شد که شرایط اقتصادی در کشور سخت شود که با کمک فرزندانمان در جبهه دیپلماسی کشور، این توطئه خنثی شد.

وی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند را عاملی برای مقابله با تکانه‌های بیرونی دانست و افزود: اکنون به گونه‌ای است که وقتی یک مشکلی در گوشه‌ای از دنیا به وجود می آید و به عنوان مثال رکود در آمریکا به وجود می‌آید، اقتصاد آسیا به هم می‌خورد، اما ما باید با استفاده از اقتصاد مقاومتی کاری کنیم که به ظرفیت‌های داخل کشور متکی باشیم و حداقل کالاهای اساسی را در داخل تأمین کنیم.

جهانگیری توجه به ظرفیت جغرافیایی کشور را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که می‌توانیم از آن برای صادرات کالاهای تولید داخل به 15 کشور همسایه استفاده کنیم.

وی گفت: اینکه گاهی اوقات شنیده می‌شود در بخش های اقتصادی بدون توجه به توانمندی کشور، از کالای خارجی استفاده کنند، با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. ما می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم و کالاها و تولیدات کشور را به بازارهای دنیا صادر کنیم و در مقابل، فناوری روز دنیا را جمع کرده و اگر نیاز به منابع داریم، از منابع خارجی استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردمی است که مردم باید حرف آخر را بزنند و اقتصاد دولتی نیست، بلکه یک اقتصاد دانش‌بنیان است که می‌خواهد اقتصاد کشور حتی بخش کشاورزی و صنعت را براساس دانش روز و مدرن اداره کند.

وی عدالت را جوهره اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در سال 95، 120 طرح مهم و کلیدی را به عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت و اولویت‌های اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌ایم که یکی از آنها تحرک به بخش‌ها و واحدهای تولیدی در کشور است، تا جایی که امروز احساس می‌کنیم همه آماده‌اند تا کار تولید در کشور راه بیفتد و شاخص‌ها هم نشان می‌دهد، چرخه تولید روزبه روز در حال پویایی است.

جهانگیری یکی دیگر از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی را توسعه در صادرات کشور عنوان کرد و گفت: بازار ایران برای آن حجم تولید در کشور بازار کوچکی است، در حالی که کشورهای اطراف نیازمند تولیدات ایران هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وزارت جهاد کشاورزی را وزارتخانه ای اعلام کرد که در بین وزارتخانه ها بهترین عملکرد را داشته و بیشترین طرح ها را متناسب با اقتصاد مقاومتی اجرا کرده است.

جهانگیری به میزان تولید گندم در کشور به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در سال 92، 6.7 میلیون تن گندم وارد کردیم، اما امسال نه تنها نیاز به واردات گندم نداریم، بلکه باید بخشی از گندم‌مان را به جای دیگری صادر کنیم و اکنون بی‌سابقه‌ترین دوران ذخیره گندم در ایران است، چرا که در برخی مواقع بوده که فقط سه روز ذخیره گندم در کشور داشته‌ایم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز دغدغه‌مان این است که گندم خریداری شده را چگونه نگهداری و در کجا ذخیره کنیم که این یکی از دتساوردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی بوده است و همین کار را در زمینه کالاهای اساسی در کشور با همین روند ادامه خواهیم داد.

معاون اول رئیس جمهور به برخی از اظهارنظرهای کارشناسی خارج از گود که تولید گندم را آب‌بر عنوان می‌کند، اشاره‌ای کرد و گفت: اگرچه تولید گندم افزایش داشته، اما امسال 200 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم را نسبت به سال 92 کاهش داده‌ایم، ولی در مقابل، میزان بهره‌وری و عملکرد در هکتار را بالا برده ایم.

وی به توجه ویژه مقام معظم رهبری نسبت به احیای اراضی کشاورزی به ویژه در استان های خوزستان و ایلام اشاره کرد و اظهار داشت: با پشتیبانی ایشان، دستور برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی داده شد که در اختیار دولت قرار گرفته تا کارها برای احیای اراضی پیش برود، اما نباید فراموش کرد که ما باید در محصولات‌مان کیفیت را بالا برده و قیمت‌تمام شده پایین باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور سخنان خود را با این نکات به پایان برد که همه باید همت کنیم که اقتصاد ایران نسبت به رقبایش در منطقه بالا برود و رتبه اول باشد، ما باید اشتغال ایجاد کنیم، رفاه مردم را افزایش دهیم و این مسئله جز با تولید و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.

منبع:فارس
کد خبر ffec5490881840b382a07bed5efb2ac9

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =