با توجه به اینکه برنج با ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی وارد میشود اما نظارت دقیقی برای توزیع این محصول وجود ندارد، عرضه آن زیر کلید وزارت جهاد کشاورزی رفت و از این پس تمامی واردکنندگان مکلف به عرضه محصول خود در سامانه بازارگاه برای بازتوزیع شدند.
یک مسئول صنفی با اشاره به روند کند تخصیص و تأمین ارز برای واردات برنج گفت:طی ماههای اخیر فرآیند تایید، تخصیص و کارسازی ارز با تأخیر طولانی همراه بوده که ادامه آن در بازار مشکلآفرین میشود.
دبیرخانه شورای مدیریت زنجیره تأمین و توزیع نهادههای کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: برنج وارداتی از تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۴ صرفا از طریق سامانه بازارگاه قابل معامله است.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج آمارهای نادرست اعلام شده در زمان دولت قبل پیرامون میزان تولید برنج را یکی از عوامل اصلی التهاب بازار وگرانی این کالای اساسی دانست.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به جدی شدن شائبه تخصیص ارز ترکیبی ۴۰-۶۰ گفت: اخیراً ابلاغ بانکهای عامل از طریق سامانههای اطلاعرسانی بانک مرکزی نیز این گمانه را تقویت کرده است.
در پی شرایط خاص کشور و تلاش پررنگ بخش خصوصی برای تأمین مستمر کالاهای اساسی، انجمن واردکنندگان برنج ایران طی نامهای به معاون اول رئیسجمهور، نسبت به توقیف کامل یا بخشی از محمولههای برنج وارداتی در گمرکات استان سیستان و بلوچستان هشدار داد.
در حالی که به تازگی حداکثر قیمت هرکیلوگرم برنج تنظیم بازاری هندی به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته است بر اساس مشاهدات میدانی این محصول در فروشگاههای زنجیره ای کماکان به قیمت ۵۰ هزار تومان به فروش میرسد.
ارز واردات برنج پاییز ۱۴۰۳ که در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۴ماه نظر دستگاه وزارت جهاد کشاورزی را داشته است تا کنون توسط بانک مرکزی تخصیص ارز داده نشده است و عملا ارز واردکنندگان برنج تا شهریور ماه ۱۴۰۳ پرداخت شده است.
واردات برنج هندی ۱۱۲۱ با موافقت معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دوباره آزاد شد اما قیمت هر تن از این محصول ۹۴۰ یورو خواهد بود که در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.