مهندس مزدك جمشيدي - در حاشيه همايش نقش آب در سلامت و تغذيه كه با همكاري مشترك شركت آب‌هاي معدني «دماوند» و انستيتو تغذيه برگزار شد، فرصتي دست داد تا گفت‌وگوي كوتاهي با فرهاد بشارت، رئيس هيات مديره آب‌هاي معدني دماوند انجام دهيم.
فرهاد بشارت كه نامش با صنعت آب معدني ايران عجين شده ازجمله چهره‌هاي تاثيرگذاري است كه از حدود 12 سال پيش با ورود به اين صنعت گام‌هاي مهمي را در بسط و توسعه صنعت آب‌هاي بسته‌بندي برداشت. او با استفاده از تجارب بين‌المللي خود توانست پاي شركت دنون فرانسه كه يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي آب بسته‌بندي در دنيا است را به صنعت آب بسته‌بندي ايران باز كند و شرايط را براي سرمايه‌گذاري شركت دنون فراهم نمايد. در ادامه حاصل اين مصاحبه را مي‌خوانيد.

علت آن كه شركت دماوند به حمايت از همايش آب در سلامت و تغذيه پرداخت چه بود ؟
همان طور كه مي‌دانيد 70 درصد سهام شركت دماوند متعلق به شركت دنون فرانسه است. اين شركت در صنايع شير و ماست در رده يك دنيا قرار دارد و در صنعت آب نيز جزو بهترين‌هاست. ماموريت شركت دنون در دسترس قراردادن غذاي سالم و سلامت براي جامعه در دنيا است. بر همين اساس شركت دماوند به پيروي از اين سياست كلي دنون، درصدد همكاري با مراكز معتبر علمي مانند مراكز تحقيقاتي، پزشكي و دانشگاه‌ها و درنتيجه سالم‌سازي جامعه است. يكي از راه‌ها، براي فرهنگسازي مصرف مايعات سالم، توليد محصولات متنوع است. در همين راستا شركت دماوند بطري‌هاي 300سي‌سي روانه بازار كرده كه براي بچه‌ها و استفاده در مدارس مناسب است.

به‌طور كلي وضعيت صنعت آب بسته‌بندي در ايران را چگونه مي‌بينيد و جايگاه شركت دماوند در اين صنعت كجاست؟
حدود 11،12 سال است كه دماوند را خريده‌ام. در آن زمان تعداد شركت‌هاي آب معدني فعال از انگشتان دست فراتر نمي‌رفت. در آن موقع سالانه 4 ميليون بطري آب معدني توليد مي‌كرديم. الان بيش از 70 تا 80 شركت آب بسته‌بندي وجود دارد. دماوند حدود 30 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

در جايي گفته بوديد مصرف سرانه آب بسته‌بندي پايين است، راهكار بالا بردن آن چيست؟
مصرف سرانه آب در خارج از منزل تقريبا 10 درصد مورد نياز است و اين فرهنگ بايد عوض شود. در محل كار بايد حداقل 5/1 ليتر آب مصرف شود.
بازار ايران در مقايسه با كشورهاي همسايه مثل تركيه بازار جديدي محسوب مي‌شود. ما در مرحله فرهنگسازي هستيم.

به‌دليل قديمي بودن سيستم تصفيه‌خانه‌ها و مشكلاتي كه دولت بر سر تامين آب شرب لوله‌كشي دارد مي‌توان نقش پررنگ‌تري را براي صنعت آب بسته‌بندي در تامين آب آشاميدني جامعه قائل بود؟
سال‌ها قبل در كميته‌اي در مجمع تشخيص مصلحت نظام به نام مركز مطالعات استراتژيك صنايع ايران، اين موضوع مطرح و بررسي شد كه با توجه به بالا بودن هزينه تامين آب شرب مردم چه‌كار بايد كرد تا آب بسته‌بندي ارزان در اختيار مصرف‌كننده قرار گيرد؟ البته اين موضوع پيشرفت لازم را نداشت.
مذاكراتي هم با سازمان آب تهران صورت گرفت و بر مبناي مطالعات صورت‌گرفته قرار شد در يك همكاري مشترك، آب‌هاي بسته‌بندي 20ليتري توليد شود. فكر مي‌كنم ظرف يك‌سال آينده اين موضوع عملياتي شود.

بسياري از توليدكننده‌هاي آب بسته‌بندي معتقدند توليد آب بسته‌بندي در ايران توجيه اقتصادي ندارد، نظر شما چيست؟
در حال حاضر قيمت يك بطري آب 5/1 ليتري در كشورهايي كه انرژي در آنها سوبسيدي است، معادل 500 تا 550 تومان است. در اندونزي كه قدرت خريد مردم يك‌دوم قدرت خريد ما است يك بطري آب معدني 600 تومان است.
در خارج از ايران قيمت يك بطري نوشابه با آب بسته‌بندي 10 درصد تفاوت قيمت دارد، ولي در ايران قيمت آب معدني يك‌سوم نوشابه‌هاي گازدار است. متاسفانه قيمت گذاري در ايران تاحدودي سياسي است. انجمن توليدكنندگان آب معدني در تلاش است به مقامات بقبولاند حمايت از اين صنعت كه با مشكلات بسياري درحال دست‌وپنجه نرم‌كردن است، ضروري است.
قيمت مواد اوليه كارخانجات آب كه قيمت تمام‌شده بطري به آن وابسته است در طول 3سال اخير 87 درصد افزايش داشته است، درصورتي كه قيمت آب معدني در اين مدت تغييري نداشته است. آب معدني در ايران تنها محصولي بوده است كه در 3سال اخير قيمت آن افزايش نداشته است، البته توافقاتي با دولت داشته‌ام كه تا آخر فصل قيمت يك بطري آب معدني به 400 تومان افزايش يابد كه مي‌توانيد پيامدهاي خوبي براي بخش توليد داشته باشد.
منبع: روزنامه آسیا
کد خبر 19510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =