سالانه حدود يك ميليون تن خرما در كشورمان توليد مي‌شود كه در جايگاه دومين توليدكننده خرماي جهان قرار گرفته‌ايم اما به دليل فرسوده بودن نخلستان‌ها و نبود مكانيزاسيون در زمينه توليد و برداشت اين محصول حدود يك سوم از خرماي توليدي نخلستان‌ها به عنوان ضايعات خوراك دام مي‌شود.

مهدي اماني ـ مديرعامل سابق اتحاديه نخل‌داران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: 200 رقم خرما در كشورمان وجود دارد كه 15رقم (15 درصد) آن تجاري بوده و در بازار مصرف استان تهران و شهرهاي بزرگ كشورعرضه مي‌شود و 85 درصد از ارقام ديگر خرماي غير تجاري بوده كه به مصرف محلي مي‌رسد.

وي با اشاره به بالا بودن ميزان ضايعات خرما افزود: حدود يك سوم از خرما به دليل كيفيت پايين و ضايعات در مصارف صنعتي و فرآوري قرار مي‌گيرد و يا به عنوان خوراك دام مصرف مي‌شود.

اماني اظهار كرد: برداشت خرما بسته به ارقام مختلف آغاز شده به طوري كه در حال حاضر رطب بوشهر و خرماي مضافتي جيرفت و ايرانشهر از نخلستان‌هاي اين مناطق برداشت مي‌شود. البته اوج برداشت خرما شهريور ماه خواهد بود و فصل برداشت اين محصول تا پايان مهر ماه ادامه دارد.

به گفته وي ماه رمضان امسال خرما فراواني چنداني نداشت و قيمت بالايي برخوردار بود.

اماني يادآور شد: با توجه به اينكه از نيمه دوم ماه رمضان مصرف خرما روند نزولي دارد و همچنين محصول جديد بررداشتي بايد در سردخانه‌ها نگهداري شود، آنچه باقي مانده انبارها است بايد تا دوسه روز آينده خالي شود و سردخانه ها براي تحويل محصول جديد آماده شوند.

کد خبر 20352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =