واقعی شدن نرخ ارزهای معتبر به ریال ایران در یک سال گذشته به هر دلیلی که اتفاق افتاده است، چشم‌انداز مثبتی برای سرمایه‌گذاری احتمالی در صنعت قند و شکر نزد صاحبان سرمایه پدیدار کرده است. در صورتی که دولت‌ها در نرخ ارزها دستکاری اداری نکنند و بتوانند نرخ تورم فعلی را مهار کنند، می‌توان امیدوار بود که صنعت قند و شکر ایران علاوه بر اینکه قابلیت رقابت با شکر وارداتی را داشته باشد، جذب سرمایه در این صنعت را حتمی کند.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: محاسبه‌های کارشناسی نشان می‌دهد اگر نرخ هر دلار معادل 2500 تومان برای واردات شرکت لحاظ شود، تولید داخل مزیت پیدا می‌کند و در صورتی که روزهای فعالیت کارخانه‌های قند به 120 روز کاری برسد، می‌توان 5/2 میلیون تن شرکت تولید کرد و مزیت صادراتی خواهیم داشت.
دانایی تاکید کرد: برخی تحلیل‌های نادرست درباره مقایسه قیمت تمام شده شکر داخلی و شکر وارداتی در سال‌های سپرده شده موجب شد که واردات انبوه شکر راه رشد تولید داخلی را ناهموار کند. کارشناسان صنعت قند و شکر به مسوولان دولتی یادآور می‌شوند که شکر وارداتی دامپینگ شده است. نرخ ارز غیرواقعی است، تورم دو رقمی و نرخ سود بالای تسهیلات بانکی نیز مزید بر علت شده و رقابت را دشوار می‌کند. اکنون که نرخ ارز واقعی شده است درستی تحلیل کارشناسان آشکار شده است.
واردات 441 میلیون دلاری
آمارهای در دسترس نشان می‌دهد در شش ماه منتهی به پایان شهریور ماه 1391 رقمی معادل 645هزار تن شکر خام به ارزش تقریبی 441 میلیون دلار به بازار داخلی وارد شده است. این در حالی است که ارزش کل واردات شکر در سال 1390 معادل 756 میلیون دلار گزارش شده است.
بیشترین میزان شکر خام و شکر سفید وارداتی در سال 1385 بود که به 2481هزار تن رسید. ارزش واردات شکر در سال یاد شده حدود یک میلیارد دلار گزارش شده است.
انتقادهای شدید از واردات و عدم تمایل چغندرکاران به کشت این محصول موجب شد واردات شکر در سال‌های 1386 تا 1388 کاهش یابد. در حالی که در همین سال‌ها تولید داخلی نیز کاهش یافته بود، واردات شکر بار دیگر در سال‌های 1389 و 1390 افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. آمارهای ارائه شده از طرف گمرك ایران نشان می‌دهد ارزش واردات شکر در سال 1389 نزدیک به 11 درصد رشد نسبت به سال 1388 را تجربه کرده است.
مانده شکر تا نیمه اول سال
آمارهای تهیه شده در انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران نشان می‌دهد مانده شکر در ابتدای مهر ماه 1391 در مراکز نگهداری شکر 767 هزار تن است. این در حالی است که مانده شکر در ابتدای فروردین امسال معادل 1295 هزار تن بوده است. با توجه به 645 هزار تن واردات در 6 ماه اول امسال و تولید 13 هزار تن شکر در داخل، مصرف شكر در 6 ماه نخست امسال حدود یک میلیون تن بوده است. جدول‌های فوق شاخص‌های تولید، واردات، مصرف و موجودی شکر تا نیمه اول سال 1391 را نشان می‌دهد.







کد خبر 21673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =