معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه حجم صادرات غذایی کشور در11 ماه ‌امسال 1.3 میلیارد دلار ارزیابی شده است،گفت: با حضور در بازار تجارت مواد غذایی حلال این سهم را افزایش خواهیم داد. حلال این سهم را افزایش خواهیم داد.

کرمانشاهی، با اشاره به اینکه حجم تجارت خارجی کشور طی 11 ماه امسال رقمی بالغ بر 86 میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: از این میزان حدود 38 میلیارد دلار سهم صادرات کشور به شمار می‌آید که در این میان بحث برند به ویژه برند حلال در حوزه صادرات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه در خصوص برند محصولات حلال باید به موضوعات مهمی توجه نمود، افزود: در حال حاضر در جهان جمعیتی بالغ بر 2 میلیارد نفر مسلمان وجود دارند که براساس مطالعات تجارت برندهای حلال 2 تریلیون دلار در دنیا است که سهم کشور ما رقمی حدود 1.5 درصد است.

کرمانشاهی اضافه کرد: اعتقاد داریم که بایستی کشور سهم مطلوبی را در این بازار تجارت جهانی به خود اختصاص دهد.  به نحوی که در بحث تجارت صادرات و بازاریابی برند حلال یکی از ابزارهای مهم به شمار می‌آید.

معاون سازمان توسعه تجارت ضمن گلایه از اینکه در حوزه برند حلال طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی در کشور صورت نگرفته است،گفت: برخی از کشورها که شاید در مبانی اصلی برند حلال سهم کمتری را دارند گوی سبقت را از ما ربوده‌اند لذا  بر همه ما واجب است در زمینه  برند و برند سازی حلال که از مباحث مربوط به مبانی حقوقی و ساختارسازی است باید کار بیشتری را نسبت به گذشته انجام دهیم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت، موضوع برند حلال برای نخستین بار در 1997 سال میلادی توسط کمیته مشترک فائو و سازمان تجارت جهانی تعریف شد به نحوی که اهمیت برند حلال به عنوان یک استاندارد جهانی غذایی معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان را مطرح گردید.

وی با اشاره به اینکه برندحلال عاملی برای توسعه مبادلات و صادرات محصولات غذایی در میان کشورها است، گفت: موضوع برند حلال صرفاً به مباحث صنایع غذایی محدود نمی‌شود بلکه دامنه وسیع‌تری دارد چرا که  این امر عامل تضمین کننده کیفیت و سلامت مورد پذیرش کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی هم میتواند باشد.

 کرمانشاهی ضمن بیان اینکه در این خصوص موافقتنامه‌های متعددی بین کشورهای دنیا به امضا رسیده است، اضافه کرد: بنابراین توجه به برند حلال با توجه به روند توسعه یافتگی و سطح آگاهی افراد نسبت به امنیت و سلامت غذایی میتواند بسیار قابل اهمیت باشد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان از آن دارد که حجم ارزش برند 100 کشور عددی بالغ بر دو هزار میلیارد دلار است که بدین ترتیب در حوزه برند سازی باید ورود پیدا کرده و با بکارگیری ارزش افزوده به عنوان یکی از اهرم‌ها و عامل در بازاریابی محصولات حضور داشته باشیم. تا جهش مطلوبی در حوزه صادرات صورت گیرد.

به گفته وی،  حجم صادرات غذایی کشور از سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده که این رقم در 11 ماه نخست امسال حدود 1.3 دهم میلیارد ارزیابی شده است.

وی در ادامه به برگزاری همایش امروز برندهای حلال اشاره کرد و گفت: برگزاری اینگونه همایش‌ها می تواند سهم بسزایی در تجارت غذای حلال و ایجاد برندسازی در حوزه بازار یابی و توسعه صادرات کشور ایجاد نماید.

 

کد خبر 22779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =