زهرا گیو

صنعت ماشین سازی ایران در طول 2 دهه گذشته از پیشرفت بسیاری برخوردار شده است، به گونه ای که امروز بسیاری از خطوط تولید صنایع غذایی به دست پرتوان صنعتگران ایرانی مدیریت می شود.
انجمن ماشین سازان صنایع غذایی به عنوان حلقه اتصال فعالان این بخش در طول مدت کوتاهی که از تاسیس آن می گذرد توانسته نقش بسزایی در انسجام بخشیدن به فعالیت های اعضا و تلاش برای احقاق حقوق آن ها در مجامع مختلف ایفا کند که انسجام حضور در اگروفود و تلالو تلاش های آنها که در برخی موارد با نمونه های خارجی قابل رقابت است، گوشه ای از این اقدامات به شمار می رود.
جهت اطلاع از آخرین وضعیت انجمن در میزگردی که با حضور مهندس نیما سید الحکمایی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل ماشین سازی حکمایی، علی مصیبی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پدیده پارس، حمیدرضا بروجردی، عضو هیات مدیره و خزانه دار، مجتبی نائلی، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل کوشش کاران، رحیم صمد زاده طریقت، رییس هیات مدیره و مدیرعامل کیا احسان، علی قهرمانی، عضو علی البدل هیات مدیره و مدیرعامل شرکت رباط مخزن، کاظم شکرکن، عضو دبیرخانه و محمدرضا زردان دبیر انجمن برگزار شد به بررسی پرداختیم که ماحصل آن در ادامه می آید:

-سال 91 مشکلات اقتصادی فراوانی را پشت سر گذاشتید که عامل اصلی این مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز بود. این نوسانات برای صنعت ماشین سازی چه مشکلاتی را ایجاد کرد؟
مصیبی: در پی نوسانات نرخ ارز باتوجه به نیاز مواد اولیه قیمت تمام شده محصولات بالا رفته است، اما گروهی از خریداران به سوی ماشین آلات خارجی روی آورده اند و در این شرایط برای سازندگان داخلی اوضاع بهتر شده است.

-برای برون رفت از شرایط فعلی چه پیشنهادی دارید؟
نائلی: ارز حداقل 5/3 برابر گران تر شده است از این رو حداقل تاثیر بر روی قیمت محصولات 5/3 برابر است و چون تاجران نمی دانند که شرایط چگونه خواهد شد و اکنون جنس وارد نمی شود، این نوسانات تولیدکننده را دچار سردرگمی و ناامیدی کرده است چراکه تولیدکننده هیچ گونه پیش بینی از آینده تولید و فروش خود ندارد. اگر ارز 5 هزار تومان شود و در همان قیمت پایدار بماند برای تولیدکننده رضایت بخش است و سود می کنند ارز یک هزار تا 2 هزار تومانی نوعی تاراج مملکت است. افزایش نرخ کالاها با هم متفاوت است از 15 تا 20 درصد افزایش داشته است برای مثال کالاهای برقی خیلی گران شده و فروشندگان کاملا انحصاری دارد.

-افزایش نرخ ارز چه تاثیری در صادرات این بخش داشته است؟
نائلی: صادرات رونق گرفته ولی این موضوع هم فرصت است و هم تهدید. ارتقای کیفی صادرات از وظایف انجمن است که باید روی آن دقت فراوان شود چون با اعتبار کشور گره خرده است. ما با ارگان های مختلف مذاکره کردیم که تایید انجمن ملاک صادرات باشد ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم و باتوجه به افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی صادرات بی کیفیت هم بسیار افزایش یافته است.

- این صادرکنندگان جزو اعضای انجمن نیستند؟
نائلی: خیر، از اعضا نیستند، به همین دلیل می گویم صادرات هم فرصت است و هم تهدید. اکنون شمار آنهایی که سراغ خرید ماشین آلات ایرانی می آیند افزایش یافته و اگر صادرات محصولات بی کیفیت صورت گیرد تعادل بازار به هم می ریزد و به اعتبار ماشین سازی ایران خدشه وارد می آید. در صنایع غذایی صادرات اکثر شرکت ها در شرایط فعلی افزایش یافته است.
طریقت: متاسفانه رفتار منطقی روی تامین مواد اولیه و تجهیزات صورت نمی گیرد، در این راستا از معاونت محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت در خواست کردیم که به نسبت نیاز اعضای انجمن ارز تخصیص داده شود.

-این درخواست چه زمانی به نتیجه می رسد؟
طریقت: شرایط کشور در سال گذشته به دلیل پارامترهای فراوان متغیر بود و ما از مسوولان انتظار داریم هرچه زودتر این کار را انجام دهند. همانطور که همکاران عزیز دیگر عرض کردند، صادرات بی کیفیت به آبرو و اعتبار ماشین سازان کشور لطمات فراوانی وارد می کند و می خواهیم نظرات ممیزی انجمن که صرفا بر اساس عشق و علاقه و بدون هزینه برای کشور است اعمال و اجرا شود.

-آیا آماری از صادرات موجود است؟
نائلی: آمار مربوط به گمرک است که متاسفانه امسال آماری در گمرک هم موجود نیست و بسیاری اوقات بهتر است به آمار گمرکات اکتفا نشود.
 
-چه موضوعی رادر سال گذشته پیگیری کرده اید؟
طریقت: ما برای هم افزایی با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در سال گذشته این همکاری را شروع کردیم. در رابطه با بحث تولیدات مشترک این را از سنوات قبل پیگیری کرده ایم که خیلی مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است، اما من اعلام می کنم اعضای انجمن این توانایی را دارند که در نقاط دیگر که طرف های تجاری ما هستند کارخانجات از صفر تا 100 ایجاد کنند حتی به صورت کشت و صنعت تولید کنند. اگر امسال فضای انتخاباتی تاثیر نگذارد ما این هدف را دنبال می کنیم و این موضوع هم باعث اشتغال در آن کشور می شود و هم باعث اعتماد بیشتر شده و هم توسعه فرهنگ کشور را به دنبال دارد.

-چند سال گذشته در آذربایجان این کار را شروع کردید به چه نتیجه ای رسید؟
طریقت: متاسفانه یکی از ایرانیانی که در آنجا این کار را شروع کرد در کشور اهمیتی به دیدگاه های ایشان داده نشد. ایشان اهل ماکو است و موتور محرکه بسیاری از کارخانجات غیر نفتی را تولید می کنند و بیش از 36 کارخانه در آذربایجان دایر کرده است.




منبع: اقتصاد سبز

کد خبر 23901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =