فود پرس - نخستین جشنواره برترین های صنایع غذایی ایران به همت ماهنامه اقتصاد سبز  با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما ، در این مراسم دکتر نقره‌کار شیرازی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی سخنانی با تاکید بر اینکه صنایع غذایی کشور در بازار سخت سلیقه‌های کشور جایگاه رفیعی را کسب کرده است گفت: شاید شرایط امروز برای فعالان در این صحنه سخت باشد، ولی امیدواریم بتوانیم در بازار‌های مختلف توفیقاتی داشته باشیم.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  درباره‌  زمان برگزاری جشنواره گفت: ماه خیلی خوبی را برای برگزاری این جشنواره انتخاب کردیم این ماه، ماهی بود که امید و شادی به مردم برگشته است و با تحقق وعده‌ها باید بتوانیم سهم مهمی در شادی مردم داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مسوولیت همه ما این است که در شرایط سخت این کار ارزشمند را پیش ببریم و امروز در خانه خودتان در اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت ایران که توانسته است جایگاه ارزشمندی برای خود داشته باشد، هستید. من با این اتاق 32 سال است که آشنایی دارم و واقعیت این است که در این 32 سال شاهد تحولات بسیار ارزشمند در ساختار اتاق‌های بازرگانی بوده‌ام.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه تاکید کرد: اما در این شش سال گذشته شاهد تحول و جهش بسیار ارزشمندی بوده‌ایم.
درادامه‌ این جشنواره شاهرخ ظهیری، رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران گفت: همه امیدمان در شرایط فعلی به دولت جدید است و بسیار امیدوار هستیم که در این دولت گوش شنوا وجود داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از حالا زمینه‌ عضویت در تجارت جهانی را فراهم کنیم.

ظهیری درباره‌ کنفرانس‌های مشترک اتاق با روسیه گفت: ما در سه _ چهار سال گذشته برای کنفرانس‌های مشترک اتاق به روسیه رفته بودیم یکی از مقام‌های عالی رتبه‌ی روسیه که صحبت از اشتباهات و خطاهایی که داشته‌اند می‌گفت ما موشک و تانک ساخته‌ایم اما نان نداشتیم که به مردمی که پشت موشک‌ها و تانک‌ها هستند بدهیم.

رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در ادامه درباره‌ وضعیت کشاورزی و آب و هوایی کشورمان تاکید کرد: ما با پتانسیل کشاورزی که با توجه به شرایط آب و هوایی داریم می‌توانیم خیلی خوب پیشرفت داشته باشیم اگر آن را در سطح قوانین بیاوریم.

وی در ادامه گفت: هیچ کشوری طعم و عطر سیب، هلو و زردآلوهای ما را ندارد و ما با اقدامات شما در نهایت به نتیجه‌ مطلوب می‌رسیم.

رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در ادامه درباره‌ تشکل‌های صنایع غذایی گفت: ما باید در دولت از تشکل‌های صنایع غذایی استفاده کنیم و این تشخیص باید وارد سیستم شود که صنایع غذا از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: پیشنهادات بنده این است که سازمان غذا و دارو و استاندارد باید به‌طور مستقل زیر نهاد ریاست جمهوری قرار گیرد و تا زمانی که این کار صورت نگیرد مساله‌ی غذا حل نمی‌شود.

ظهیری در ادامه درباره‌ استاندارد‌های غذا اظهار کرد: استاندارد غذا فلسفه‌ خود را دارد، در تمام دنیا غذا یک فرهنگ است و برای استاندارد‌کردن قانون اداره نظارت بر صنایع غذایی، اتاق هم برای آن زحمت فراوانی کشیده است و صنعت غذا با تحولاتی که در اتاق بازرگانی از زمانی که کمیسیون غذا تشکیل شد توانسته مشکلات را حل کند.

به گزارش خبرنگار ما، در ادامه علی موحد، دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره‌ پتانسیل‌های صنایع غذایی اظهار کرد: خوشبختانه سرمايه گذاري هاي گسترده اي در صنعت غذا انجام شده كه همين امر پتانسيل هاي فراواني را براي صنعت غذا به وجود آورده است.
وي افزود: انسان ها از لحظه تولد تا مرگ به غذا نياز دارند وهمين امر نشان از اهميت صنعت غذا براي حيات است و ما نيز مانند ساير كشورها بايد به مقوله غذا و وامنيت غذايي نگاه ويژه اي داشته باشيم.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی، صنایع غذایی ایران در ادامه خطاب به مسوولین دولتی گفت: کشور‌هایی که در توسعه‌ پایدار توانسته‌اند قدم بگذارند در صنعت غذا و دارو پیش‌رو بوده‌اند اما ما با توجه به تحریم‌های سختی که با آن مواجه هستیم صنایع ما را دچار مشکل کرده است.

موحد ادامه داد: واقعیت این است غذا و دارو شامل تحریم‌ها نیست و خوشبختانه در پرتکل‌های تحریمی صادر‌ شده، غذا و دارو استثناء است و مشمول مقررات تحریم نشده است اما من متاسفم که مشمول شرایط تحریم شده‌ایم که در این زمینه ما واکنش مناسبی نداشتیم.

وی در پایان درباره‌ی راهکار و ارائه روش مناسب از سوی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: خوشبختانه اتاق تهران گروه خاصی تشکیل داده و دنبال یک راه‌حل و ارائه‌ی روشی مناسب برای بررسی موضوع در اتاق بازرگانی ایران هستیم.

همچنین در ادامه مهندس ابراهیم نکو _ عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصاد مجلس _ به عنوان آخرین سخنران تاکید کرد: امیدواریم که بتوانیم گامی اساسی در حوزه صنعت غذا و دارو برداریم و بهتر بود که یکی از اعضای کمیسیون غذا و یا صنعت مجلس هم در این مراسم دعوت می‌شد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 92 مقام معظم رهبری سال را به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام‌گذاری کردند و شاهد بودیم که در 24 خرداد‌ماه حماسه سیاسی شکل گرفت و این پیام و حماسه سیاسی بعد از انتخابات، پیامی برای نظام سلطه دارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: اما یک پیام مهم هم برای دکتر روحانی وجود دارد که خواسته‌های ما را در نظر بگیرند و به سمت حل مشکلات که مخصوصا در سال 91 براثر تحریم‌ها به وجود آمد حرکت کنیم تا زمینه‌های لازم برای تحقق حماسه اقتصادی صورت گیرد.

وی در ادامه درباره‌ تحقق حماسه اقتصادی گفت: به هر حال ما برای این‌که حماسه اقتصادی خلق شود نباید فقط به یک حوزه توجه کنیم و باید به همه حوزه‌ها توجه خاصی صورت گیرد. همان‌طور که در دولت‌های پیشین هم اتفاق افتاد و یکی از بخش‌هایی که باید مورد حمایت دولت قرار می‌گرفت بخش صنعت غذا بود که ما امیدواریم دولت جدید به این بخش هم توجه و عنایت خاصی نشان دهند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: اگر این حوزه‌ها و حوزه‌های شبیه به این، مورد غفلت واقع شوند نه تنها حماسه اقتصادی شکل نخواهد گرفت بلکه وضعیت اقتصادی را با چالش‌های دیگری مواجه می‌کند.

نکو در ادامه تاکید کرد: من امروز تبریک می‌گویم به همه دست‌اندرکارانی که در حوزه صنعت و غذا حضور دارند چون پیشرفت زیادی به دست آمده، اما کفایت نمی‌کند چون ملت بزرگ ایران شایسته‌ دریافت کالاهایی با کیفیت بالا هستند.

وی در پایان تاکید کرد: قطع یقین بدانید که دولت آینده با تعاملی که با مجلس برقرار کرده خوشبختانه اعلام آمادگی کرده که در همه زمینه‌ها با مجلس همکاری خواهد کرد و بحث‌هایی مثل صنعت غذا در مجلس دغدغه‌ نمایندگان است چون متاسفانه صنعت غذایی ما تا به امروز مورد کم لطفی‌های زیادی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، این جشنواره در پایان با تقدیر و تشکر از برترین‌ شرکت‌های صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان پایان گرفت.


برای دیدن گزارش تصویری1 مراسم کلیک کنید.
 

کد خبر 24133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =