کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی به عنوان فراگیرترین تشکل صنایع غذایی کشور از حدود 12 سال پیش متولد شد و پس از طی دوره شکل‌گیری و معرفی به ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در دوران دبیرکلی علی موحد، در دوره دوم مراحل تثبیت خود را با دبیرکلی ابوالحسن خلیلی سپری کرد. دوران‌هایی که انسجام انجمن‌های عضو به خوبی قابل مشاهده بود و گام‌های بلندی در عرصه تشکل‌گرایی برداشته شد. اگرچه در دوره نخست که انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات میزبان کانون بود و دبیرکل هم دبیر این انجمن بود حرف و حدیث‌هایی پیرامون توجه بیش از حد کانون به شکر مطرح بود  و در دوره دوم که دبیر انجمن روغن دبیرکل بود توجه به مباحث پیرامونی صنف روغن نقل محافل بود، اتهام‌هایی که اجتناب‌ناپذیر می‌نمود و شاید هر دبیر انجمن دیگری هم جای این دومی بود، باز هم وضعیت به همین گونه رقم می‌خورد. در این وادی باید پذیرفت دبیرکلی که دبیر انجمن صنفی مربوطه باشد و در محل آن انجمن فعالیت کند در مرحله نخست متعهد به اجرای مباحث مربوط به آن انجمن خواهد بود و از این رو فعالان کانون شاید برای گام نخست بهتر باشد ساز و برگ استقلال مکانی این تشکل معظم را فراهم کنند.

حلاوت استقلال دبیران کل تمام‌ وقت آنها به سوی مسایل بنیادی‌تری رهنمون سازد. اما آغاز دوره سوم فعالیت کانون (ابتدای سال 92) رنگ و بوی دیگری به خود گرفت، ابتدا انتخابات دبیرکل کانون پرحرف و حدیث شد و در گام بعدی دامنه اختلاف نظرهای داخلی به همایش روز جهانی غذا کشیده شد. اختلاف نظرهایی که وقتی در کنار فقدان حضور موثر انجمن‌های صنفی صنایع قند و شکر، فرآورده‌های گوشتی، کنسانتره و آبمیوه، شیرینی و شکلات و ... قرار می‌گیرد، بیشتر عمق خود را نشان می‌دهد و هیات‌مدیره این تشکل فراگیر را نیازمند یک بازنگری اساسی می‌کند. 

هیات‌مدیره‌ای که ترکیب آن با حضور پرتعداد از یکی دو صنف خود امروز به یکی از مباحث چالش‌برانگیز این تشکل تبدیل شده است، چراکه نمی‌توان در یک نگاه باور کرد همه شایستگان تشکل‌های صنایع غذایی از 3 تا 4 صنف باشند.

در آستانه برگزاری مجمع عمومی کانون فعالان صنعت غذا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما به اظهار نظر پرداختند که در ادامه می‌آید:


شاهرخ ظهیری ابراز عقیده کرد: ضعف «کانون»؛ دودستگی اعضا


مجید افلاکی، دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی اعلام کرد: کانون بی‌انگیزگان

علیرضا مروت‌پور، دبیر انجمن نان‌های صنعتی: صداقت در کانون حاکم شود

پیمان فروهر، دبیر انجمن آب‌های معدنی عنوان کرد: حاکم شدن دیدگاه ریاست‌محوری گروهی بر کانون

مانی جمشیدی، عضو هیات مدیره کانون اعلام کرد: «کانون» بر سر دوراهی تفرقه یا وفاق

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی عنوان کرد: خودمحوری های تنش زا در کانون

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی و شکلات: ترکیب هیات‌مدیره کانون باید تغییر کند

بهروز فروتن: جزیره‌ای دیدن هویت تشکلی را زیر سوال می‌برد

پرویز جهانگیری، دبیر انجمن افزودنی‌ها: «کانون» محل حاکمیت گروهی خاص نیست


یادداشت- «دگردیسی» رمز رسیدن به وحدت در «کانون»/ محمدرضا جمشیدی

 

منبع: ماهنامه اقتصاد سبز

کد خبر 26063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =