پیش‌بینی می‌شود با انجام فعالیت‌های اصلاحی و استفاده از تجارب کشور نیوزیلند بتوانیم در تولید گوشت قرمز در دام‌های سبک، به مرز خودکفایی نزدیک شویم.

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این معاونت برای بهبود وضعیت تولید دام‌های سبک، سنگین و طیور برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار دارد.

حسن رکنی افزود: دام‌های سبک دارای پتانسیل بالایی برای تولید هستند، اما به‌دلیل پایین بودن راندمان لاشه و وجود چربی تجمعی بالا، نیاز به انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی دارند.

وی از بازدید گروه نیوزیلندی از مراتع و دامداری‌های عشایری دام‌های کوچک خبر داد و خاطرنشان کرد: نقطه‌نظرات این گروه باعث شده تا تصمیمات جدیدی برای اصلاح نژاد دام‌های کوچک در این معاونت عملیاتی شود.

رکنی ادامه داد: برای افزایش تولید گوشت دام‌های سبک، کشور نیوزیلند حاضر به همکاری شده تا خمیرمایه ژنتیکی در اختیار این بخش قرار دهد.

وی تصریح کرد: پس از مطالعه در کارگروه‌های تخصصی مربوطه در ایران، این برنامه برای اجرای فعالیت‌های اصلاح ژنتیکی در حال آغاز است.

رکنی یادآور شد: افزایش راندمان لاشه، تولید چربی کمتر، افزایش درصد دوقلوزایی و افزایش بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف این برنامه محسوب می‌شود.

تولید دو میلیون تنی گوشت مرغ، 900 هزار تنی گوشت قرمز و 900 هزار تنی تخم‌مرغ در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش ایانا درباره زمان آغاز این پروژه تأکید کرد: پس از بازدید گروه نیوزیلندی از دام‌های کشورمان، انجام فعالیت‌های اصلاحی از مرکز اصلاح نژاد دام کشور آغاز شده است و برنامه‌های اجرایی نیز به مرور انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در افق پیش رو، خواهیم توانست به سمت خودکفایی در تولید گوشت قرمز (گوسفندی) پیش رویم.

رکنی بازه زمانی برای انجام این پروژه را حدود یک دهه برشمرد و گفت: توانمندی و پتانسیل دام‌های کوچک قابل تغییر است.

وی همچنین افزود: هرچقدر اصلاح نژاد دام با سرعت بیشتری پیش رود، به خودکفایی نزدیک‌تر می‌شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید فرآورده‌های دامی در کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، تولید بیش از 900 هزار تن گوشت قرمز قابل تحقق است.

رکنی ادامه داد: آمار دقیقی درباره تولید گوشت مرغ وجود دارد و نشان می‌دهد در سال جاری حدود دو میلیون تن تولید می‌شود.

وی درباره تولید تخم‌مرغ نیز تصریح کرد: تولید این محصول در کشور بیش از 900 هزار تن است.

رکنی یادآور شد: این معاونت هرگونه حمایتی را که لازم باشد، برای بهبود عملکرد و افزایش تولید در بخش‌های مختلف دام، طیور و آبزیان انجام می‌دهد و برای مسئله شیر نیز اقداماتی در حال انجام است.

وی درباره تأمین نهاده‌ها تأکید کرد: در فصل برداشت ذرت دانه‌ای قرار داریم و از آنجا که این محصول به وفور در بازار وجود دارد، مشکل خاصی از لحاظ تأمین نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: نیاز مرغداری‌های گوشتی تأمین شده است و کمبودی نداریم.

رکنی درباره واردات کنسانتره و سایر فرآورده‌های مورد نیاز این بخش گفت: واردات توسط بخش خصوصی در یک ماهه اخیر به‌صورت روان انجام شده و در حال حاضر انبارهای ذخیره‌ای پر است.

کد خبر 26489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =