وزیر جهادکشاورزی ایران از رایزنی با همتایان خود در کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای افزایش همکاری ها در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک شاهد گشایش بیشتر در همکاری با این کشورها در بخش تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی خواهیم بود.

محمود حجتی که به دعوت همتای آلمانی خود به منظور شرکت در ششمین نشست بین المللی وزیران کشاورزی کشورهای جهان به آلمان سفر کرده است، در حاشیه بازدید از غرفه مواد غذایی صادراتی ایران در نمایشگاه هفته سبز در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و واحد مرکزی خبر، تاکید کرد: در دیدار با وزیر کشاورزی آلمان که در حاشیه نشست وزیران کشاورزی انجام شد استفاده از تجربیات دو کشور در بخش کشاورزی و توسعه همکاری ها مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان آنکه آلمان در بحث تحقیقات کشاورزی، تولید سموم دفع آفات نباتی و همچنین ساخت ماشین آلات کشاورزی از جمله کشورهای صاحب نام است، گفت: در دیدار با وزیر کشاورزی آلمان، مذاکرات خوبی برای افزایش همکاری ها داشتیم و قرار شد در آینده جلسات کارشناسی برای بررسی زمینه های همکاری بیشتر تشکیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی ایران در ادامه مباحث مربوط به تولید محصولات و مواد غذایی در بخش کشاورزی، مسائل محیط زیست و پایداری تولید را از موضوعات مهم مطرح شده در نشست وزیران کشاورزی بیش از 70 کشور در جهان در شهر برلین عنوان کرد و افزود: عمده بحث ها نشات گرفته از نگرانی ها در سطح جهان در رابطه با تولید مواد غذایی بود.

حجتی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها، تا سال 2050 نیاز به غذا دو برابر امروز خواهد شد، گفت: با توجه به محدودیت منابع پایه و شکنندگی بیش از حد منابع و از همه مهمتر با توجه به اینکه با بحران آب مواجه هستیم، باید برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش تولید مواد غذایی برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشیم.

در نشست برلین اساس بحث ها بر محور افزایش تولید و بهره وری محصولات کشاورزی متمرکز بود.

وزیر جهاد کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: همه کشورها باید سعی کنند با همکاری یکدیگر نسبت به توسعه تحقیقات و افزایش بهره وری تلاش کرده تا با استفاده بهینه از منابع موجود بتوانیم شکنندگی ها را کاهش داده و با افزایش تولید کاری کنیم که جامعه جهانی با کمبود مواد غذایی روبرو نشود.

حجتی در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر لغو تحریم های غرب علیه ایران بر بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی کشور، گفت: بخش کشاورزی کمترین تاثیرپذیری از تحریم ها را داشته اما با لغو تحریم ها، بازرگانان صادر کنندگان محصولات کشاورزی دیگر برای انتقال پول خود مشکلات سابق را نخواهند داشت.

وی افزود: هرچند بخش کشاورزی و مواد غذایی مشمول تحریم ها نبوده اما به خاطر اعمال تحریم های بانکی برای نقل و انتقال ارز مربوط به مبادلات کالا در تامین مواد غذایی مورد نیاز با محدودیت هایی مواجه بوده ایم که با لغو تحریم ها دیگر شاهد وجود چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

وزیر کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص اینکه چه اقداماتی برای حل مشکل بسته بندی محصولات و مواد غذایی صادراتی ایرانی از جمله زعفران، خاویار، میوه و پسته انجام شده، گفت: یکی از موضوعات اساسی و مهم که در مباحث با همتایان خارجی از جمله آلمانی ها داشتیم همین بحث بسته بندی محصولات صادراتی بود.

حجتی خاطرنشان کرد: در این زمینه با یکی دو شرکت آلمانی مذاکراتی انجام و قرار شد تا در صورت جلب همکاری، این شرکت ها با برند خود و با کمک اتحادیه های تولیدکننده و صادرکننده ایرانی نسبت به بهبود وضعیت بسته بندی محصولات صادراتی اقدام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مسائل مربوط به بعد از تولید یا به عبارتی ˈزنجیره تولیدˈ از جمله موضوعات مهم مورد بررسی در نشست وزیران کشاورزی جهان بود که در بیانیه پایانی نشست برلین نیز به آن اشاره شد، گفت: ما باید محصول تولیدی خود را از مزرعه تا سر میز غذا دنبال کنیم و این حساسیت در سطح جهانی نیز وجود دارد.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با به ثمر نشستن مذاکرات با شرکت های آلمانی در این زمینه و جلب مشارکت آنها خدمات بعد از فروش از جمله بسته بندی محصولات صادراتی از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در داخل کشور انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با توجه به شرایط کشور می توانیم در زمینه صادرات محصولات باغی و خشکبار حرف های زیادی برای گفتن در بازار جهانی داشته باشیم، گفت: سهم محصولات کشاورزی در صادرات غیرنفتی، سال گذشته بیش از چهار میلیارد دلار بوده که با حمایت های بیشتر دولت این میزان سال به سال در حال افزایش است. بخش عمده این صادرات را محصولات باغی و خشکبار تشکیل می دهد.

حجتی در این گفت و گو در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص اخبار منتشر شده درباره واردات گندم از برخی کشورها از جمله آلمان و آمریکا، افزود: در سال گذشته مجبور شدیم به خاطر کسری موجود، اقدام به واردات گندم کنیم که در این راه بخشی از نیاز کشور با واردات از آلمان تامین شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به منابع موجود در کشور، با کمک و پشتیبانی دولت و حضور فعال کشاورزان و بهره برداران، بهره وری تولید افزایش یابد و دیگر مجبور به تامین نیاز خود از خارج نباشیم.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص خبر واردات گندم از آمریکا نیز، گفت: طبق مصوبات، نزدیک به 7 میلیون تن گندم باید وارد می کردیم و به طور قطع همکاران در بخش بازرگانی دولتی بدنبال این هستند که این نیاز را به قیمت پایین تر از گوشه و کنار دنیا تامین کنند و این کار ممکن است از آمریکا هم انجام شده باشد.

کد خبر 27065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =