در راستای ساماندهی بخش خصوصی از ابتدای زنجیره تولید تا سفره مردم سیاست‌های جدیدی در اولویت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون جدید بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از آنجا که کشاورزی یکی از بخش‌های کاملاً خصوصی محسوب می‌شود، لازم است در تمامی مراحل از مزرعه تا سفره مردم، سیاست‌گذاری درستی اعمال شود تا حضور این بخش پررنگ‌تر باشد.
عباس کشاورز افزود: در حال حاضر بخشی از کمک‌های فنی و علمی و پشتیبانی‌های مورد نیاز بخش کشاورزی از طریق دولت اعمال می‌شود که لازم است در این راستا بخش خصوصی وارد عمل شود.
وی خاطرنشان کرد: با ساماندهی بخش خصوصی، امکان فراهم آوردن نهاده‌های مورد نیاز همچون بذر، کود، سم و سم‌پاشی مناسب، خدمات نگهداری، خدمات حمل و... به‌وجود می‌آید که امید می‌رود قیمت‌ها نیز بدین ترتیب ارزان‌تر باشد و به سرعت در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

استفاده از سند ملی آب برای اجرایی شدن الگوی کشت

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره الگوی کشت نیز ادامه داد: تطبیق الگوی کشت در کشور با وضعیت آب باید بر اساس سندهای ملی موجود انجام شود.
کشاورز تصریح کرد: در دهه 70 سند ملی آب تهیه شده و به تصویب رسیده است و اطلاعات پایه‌ای آن به‌گونه‌ای است که بیش از 95 درصد قابل تعمیم است؛ بنابراین می‌تواند پایه بسیاری از اقدامات باشد.
وی یادآور شد: رویکردهای مناسب قابل عملیاتی شدن می‌تواند روی میز تصمیم‌گیران سیاسی گذاشته شود.
کشاورز تأکید کرد: در برنامه چهارم توسعه قرار بود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی 25 درصد افزایش یابد، یعنی از هر مترمکعب آب، 900 گرم کالای کشاورزی تولید شود، در حالی که در سال 1390 به 850 گرم رسید. بنابراین با توجه به وضعیت خشکی منطقه، امید می‌رود با اعمال اطلاعات پایه‌ای، بتوانیم ساماندهی مناسبی داشته باشیم.

مخالفت با توسعه برنج غیر از مناطق شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جابه‌جایی محصولات کشاورزی در استان‌های مختلف اظهار داشت: از قدیم منطقه رفسنجان برای کشت پسته مناسب بوده و معروف شده است، اما از آنجا که شور شدن مضاعف آب‌های منطقه اتفاق افتاده است، می‌طلبد که این محصول در دیگر مناطق کشور ترویج شود.
وی در ادامه گفت: مواد ژنتیکی ذرت به‌گونه‌ای است که با دنیا قابل مقایسه است، اما در برخی دیگر از محصولات، پتانسیل بدین صورت نیست.
کشاورز همچنین افزود: کشاورزان صاحب سرمایه به‌طور طبیعی در زمان وجود مخاطرات ازجمله خشکسالی، محصولات خود را به سایر مناطق جابه‌جا می‌کنند که اگر اصولی باشد، مشکلی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در برخی از محصولات همچون برنج، توسعه آنها غیر از مناطق شمالی کشور مناسب نیست و ما نیز موافق آن نیستیم.

وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌گاه با واردات موافق نبوده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره پیش‌بینی تولید گندم ادامه داد: در اوایل اردیبهشت‌ماه شورای اقتصاد برای محصول گندم و میزان کسری آن که باید از طریق واردات تأمین شود، تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین بهتر است پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی نیز تا آن زمان مسکوت بماند.
کشاورز تصریح کرد: طرح گندم برنامه‌های ویژه‌ای دارد که به موجب آن، میزان تولید در واحد سطح افزایش خواهد یافت که بدین ترتیب بر درآمد کشاورزان نیز تأثیرگذار خواهد بود.
وی درباره واردات محصولات کشاورزی در پاسخ به پرسشی دیگر یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی به هیچ‌عنوان با واردات موافق نیست، اما در جایی که حدود 90 درصد روغن کشور باید از طریق واردات تأمین شود، چاره‌ای جز واردات نداریم.
کشاورز تأکید کرد: در شرایط بحرانی نمی‌توان منافع تولیدکننده را با جامعه نادیده گرفت، بنابراین در مواقع لزوم ناگزیر از واردات هستیم.
وی اظهار داشت: میزان تولید سیب و پرتقال در سال جاری کافی بوده و اعتقاد داریم که نباید برای ایام عید وارداتی صورت گیرد.

تعاونی‌های کشاورزی افزایش می‌یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره مسئله آلودگی محصولات کشاورزی به کودهای شیمیایی گفت: نمی‌توان کشاورزان را از دسترسی به کودهای شیمیایی محدود کرد؛ زیرا در حال حاضر مصرف کود شیمیایی در ایران بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است، اما به این مسئله معتقدیم که مصرف کود ازته در شمال کشور باید با سایر کودهای پوشش‌دار جایگزین شود، اما در حال حاضر تکنولوژی تولید در اختیار بخش صنعت است.
کشاورز همچنین افزود: در راستای ساماندهی کشاورزان خرده‌پا، از 30 سال گذشته تشکیل شرکت‌های تعاونی تولید را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون 800 شرکت فعال و بیش از دو میلیون و 300 هزار هکتار زمین تحت مدیریت آنها است و برنامه وزارت جهاد کشاورزی توسعه این تعاونی‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: برای 4.3 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی لازم است طرح آمایشی تهیه شود که در آن درآمد آنها تحت بررسی قرار گیرد.
کشاورز اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن طرح انتزاع، فاصله قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا مصرف به قیمت منصفانه برسد و بدین ترتیب درآمد کشاورزان نیز رو به بهبودی برود.
وی درباره استفاده از محصولات تراریخته در بخش کشاورزی ادامه داد: برخی از کشورها در شرایط خاص باید از این محصولات استفاده کنند. در ایران نیز محصولاتی که در زمان تولید با مخاطراتی چون آفات و بیماری‌ها و شرایط قهری روبه‌رو می‌شوند، لازم است بررسی شده و برای ورود این محصولات محققان بیوتکنولوژی وارد عمل شوند.

کد خبر 27298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =