عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به آشفتگی و نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی در بازار، گفت: اجرای کامل قانون انتزاع وظایف و تدوین الگوی کشت متناسب با نیاز کشور توسط جهادکشاورزی راهکار برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی است.

سکینه عمرانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در خصوص دلایل آشفتگی و بی ثباتی بازار محصولات کشاورزی به ویژه سیب زمینی، گفت: این کمیسیون بارها نسبت به ضرورت تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی متناسب با نیاز کشور به وزارت جهادکشاورزی متذکر شده اما متاسفانه نتیجه ای نداشته است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به  اینکه در صورت تدوین الگوی کشت صحیح محصولات کشاورزی متناسب با نیاز کشور، بخش گسترده ای از بی ثباتی و نوسان قیمت این محصولات در بازار کنترل خواهد شد، افزود: بر اساس الگوی کشت کشاورزان می دانند چه محصولاتی را کشت کنند تا نه با مازاد محصول و کاهش قیمت روبه رو و دچار ضرر و زیان شوند و از طرف دیگر با کمبود محصول، گرانی ها و سود موقتی و مشکل تامین بذر در دوره بعدی کشت مواجه نشوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه  برنامه ریزی، نظارت و مدیریت لازم در خصوص کشت محصولات کشاورزی و تنظیم بازار وجود ندارد، تصریح کرد: به همین علت شاهد هستیم که یکسال سیب زمینی بیش از نیاز مصرفی کشت می شود و روی دست کشاورز مانده و یا با قیمت خیلی پایین به فروش می رود وبالعکس، سال زراعی بعدی  به دلیل تجربه سال قبل با کاهش سطح زیر کشت این محصول و کمبود سیب زمینی در بازار و موج گرانی ها رو به رو می شویم.

قصه دنباله دار نوسان قیمت پیاز و سیب زمینی به پشتوانه غفلت مسئولان

عمرانی با بیان اینکه قصه  نوسانات شدید قیمت سیب زمینی و پیاز و دل نگرانی کشاورزان و مصرف کنندگان برای به فروش رساندن و خرید این محصولات چندسالی است که  در بازار حاکم شده است، تاکید کرد: این وضعیت نه به سود تولید کننده و نه به نفع مصرف کننده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با توضیح اینکه شاید اگر در یک دوره زمانی محصولی مانند سیب زمینی با قیمت بالایی، همانند 2 سال قبل  در بازار فروخته شود، به سود کشاورزان باشد اما این سود موقتی و گذرا است، چرا که در دوره بعدی کشت، اکثر کشاورزان باصرف هزینه های بسیار تولید سیب زمینی می کارند اما در نهایت با مازاد محصول، افت شدید قیمت و ضرروزیان  روبرو می شوند.

جهادکشاورزی موظف به اجرای کامل قانون انتزاع است

عمرانی با یادآوری اینکه در ماه های پایانی سال گذشته قانون انتزاع وظایف در بخش کشاورزی و محول شدن مسئولیت مستقیم تنظیم و ایجاد ثبات در بازار به وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسید، تصریح کرد: این طرح به طور کامل اجرا نشده و وزارت جهاد به طور کامل این موضوع را در دست نگرفته  است و آشفتگی بازار و نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی  همچنان ادامه دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت صحیح  در زمینه کشت محصولات کشاورزی متناسب با میزان نیاز کشور وجود ندارد، گفت:  انتظار می رود وزارت جهادکشاورزی با اجرای کامل و درست  قانون انتزاع وظایف در بخش کشاورزی و برنامه ریزی اصولی الگوی کشت مناسب را تدوین و زمینه های ایجاد  ثبات قیمت  و تنظیم بازار را فراهم کند.

کد خبر 28528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =