عیسی کلانتری - دبیرکل خانه کشاورز

آنچه امروز به عنوان مشکلات شاخص اقتصادی کشور می شناسیم، برآمده از کم کارهای ها و یا بدکاری های گذشته است. اتفاقاتی که طی سال های قبل و بخصوص هشت سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داده است همچنان اثراتش را در زندگی مردم دارد. سایه این کم کاری ها هنوز روی سرماست. اما همه باید بدانند و به یک توافق جمعی عمل کنند که از این پس خرد را محور عملکردشان قرار دهند.

تعارض را با عقل می‌توان پوشش داد. اگر حاکمیت و حکومت، دولت و مردم عقلانی  عمل کنند، می‌توان ان را پوشاند. عقل نباشد هیچ کاری نمی‌شود به سرانجام رساند. با عقل و با علم می‌توان کار کرد. وگرنه کشور می‌سوزد. چون مشکل ما فقط بودجه نیست. مشکل باورهاست. اول باید حقایق روشن شود؛ به طور نمونه در مورد موضوع آب، باید به یک منطق برسیم که چقدر آب داریم و چه می‌خواهیم بکنیم. باید همه به یک جمع بندی برسند، بعد نیازش هر چه که بود، بر آن مبنا تامین شود. در واقع عقلانیت بر منابع پایه حاکم باشد. پس مشکل ما بودجه نیست.

برای نمونه همه اهداف ما در حوزه دریاچه ارومیه به قیمت امسال حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۵ میلیارد دلار یعنی تنها یک درصد تولید نا‌خالص داخلی است. البته در برنامه پیش بینی شده است. حال برای جبران کسری آب‌های زیرزمینی در کل کشور که حداکثر ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه است، حداکثر ۲۰ میلیارد دلار نیاز داریم. در مقابل ۵۰۰ میلیارد دلار، تولید ناخالص داخلی، پس این هزینه زیادی ندارد. فقط ما نیاز به نگاه جدی به این حوزه داریم.
کد خبر 4df41e6ef80847888fffe3ccab64abb3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =