کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارتخانه برای مقابله با معضل کم‌آبی را تشریح کرد و از رونمایی نقشه شوری خاک کشور و واگذاری ۱۵ شرکت دانش‌بنیان رازی به بخش خصوصی خبر داد.


اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی امروز در نشست خبری به ارائه گزارش کاملی از یک سال فعالیت در این سازمان پرداخت و گفت: در هفته آینده دستاوردهای جدیدی از قبیل ارقام جدید و نهال‌های جدید را معرفی می‌کنیم.

وی افزود: این ارقام جدید شامل حدود 6 رقم باغی و گندم و حبوبات است.

زند در ادامه در خصوص ساماندهی کود اظهار داشت: سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی به دنبال این است که محتویات کود را با برچسب روی آن تطابق دهد به همین دلیل با ابلاغیه‌ای که از سوی وزیر آماده کرده‌ایم یک واحد کنترل کیفی کود هفته آینده در مؤسسه آب و خاک راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: ضمن اینکه طی هفته آینده نقشه جدید شوری خاک‌های کشور رونمایی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بخش تحقیقات ما صاحب یک بودجه جاری و کاری هستیم که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات دائما از بودجه کاری کاسته شده است. این موضوع ما را در تحقیقات در آینده با مشکل مواجه می‌کند و آسیب جدی به کارهای تحقیقاتی وارد می‌آورد،بنابراین امیدواریم مجلس در بودجه 94 در این راستا به ما کمک کند.

وی در ادامه در خصوص اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و مقابله با کم‌آبی اظهار داشت: وزارتخانه در تلاش است تا کشت برخی از محصولات را از بهاره به پاییزه منتقل کند که در این راستا محصولاتی مانند چغندرقند و نخود از محصولاتی هستند که به کشت پاییزه منتقل می‌شوند.

وی همچنین از تولید بذر نخودی که مقاوم به تحمل سرمای 15 درجه است خبر داد و گفت: برنامه‌ بعدی وزارتخانه در راستای مقابله با خشکسالی، انتقال بسیاری از کشت‌ها به گلخانه است.

وی افزود: همچنین در راستای مقابله با خشکی در تلاش هستیم تا ارقامی را تولید کنیم که نیاز آبی کمتری داشته باشند.

وی افزود: یکی از اهداف کلان سازمان تمرکز روی کشاورزی دانش‌بنیان است چرا که امنیت غذایی کشور در گروه دانش‌بنیان کردن کشاورزی است.

وی افزود: دانش بنیان شدن یعنی اینکه تمام تصمیمات ما مبتنی بر دانش، علم و تدبیر و پایه اصلی تحقیقات و نظام جامع اطلاعات و نظام نوآوری بر پایه کشاورزی دانش‌بنیان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این راستا جهت‌گیری بر مبنای اقتصاد مقاومتی بوده و جایگاه بیشتر بخشیدن به آموزش بهره‌برداران و به نظام نوین ترویج است.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی هم در سازمان گام‌هایی برداشته‌ایم و اقتصاد مقاومتی به معنای نگاه به درون است که البته در کشاورزی همواره نگاه ما به درون و اتکاء داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات کشاورزی در کشور از قدمتی 100 ساله برخوردار است، گفت: در کشاورزی اصالتا درون‌زا هستیم و در بسیاری از مسائل تحقیقاتی روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

زند اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی اصلاح ساختارها به نحوی که پاسخگوتر باشد و از بندهای اقتصاد مقاومتی برقراری تعاملات سازنده درونی با دانشگاه‌ها و نهادهای معتبر بین‌المللی و نگاه به بخش خصوصی است.

وی افزود: الان کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی کشور به تحقیقات اختصاص دارد و این برای کشوری که می‌خواهد با فرهنگ اقتصاد مقاومتی پیش رود شایسته نیست.

زند اظهار داشت: این موضوع در کشور ترکیه در حال حاضر یک درصد است و آنها برنامه دارند تا در سال 2020 تولید ناخالص ملی کشورشان را به 3 درصد برسانند.

زند اظهار داشت: یکی از چالش‌های ما در کشور نگاه به تحقیقات است که باید خیلی عمیق‌تر از وضعیت فعلی به آن پرداخته شود.

وی در ادامه در خصوص اهم فعالیت‌ها در آموزش، ترویج و تحقیقات کشاورزی طی سال گذشته گفت: تاکنون 25 دستاورد در راستای کوچک‌سازی وظایف دولت به بخش خصوصی واگذار شده که امیدواریم تا پایان سال به 30 دستاورد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکی از کارها واگذاری دانش فنی بذور تولیدی مثل ذرت، سربن و حبوبات به بخش خصوصی است که در برخی مؤسسات که امکان واگذاری بخش‌هایی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی بوده آن را سرعت بخشیده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات،‌آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: همچنین در تلاش هستیم تا 15 شرکت دانش‌بنیان مؤسسه سرم‌سازی رازی را به بخش خصوصی برای تولید واگذار کنیم.

وی یکی از خلاء‌های ما در کشاورزی را حضور دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی در بخش‌های تحقیقات دانست و گفت: اگرچه 6500 هیأت علمی در دانشگاه‌ها در زمینه کشاورزی وجود دارد اما فقط 2 هزار هیأت علمی در سازمان تحقیقات حضور دارند و باید از کلیه این ظرفیت استفاده کنیم.

زند اظهار داشت: در حال حاضر تفاهم‌نامه مشترکی با دانشگاه‌ها امضا کرده‌ایم تا از پایان‌نامه‌های مرتبط با سیاست‌ها در راستای کشاورزی حمایت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: همچنین بخشی از رشته‌های جدید را در دانشگاه‌ها شروع کنند و ما از آنها حمایت کنیم.

وی در ادامه در راستای چابک‌سازی بدنه دولت گفت: مؤسسه تحقیقات علوم باغی را برای ساماندهی کلیه فعالیت‌های مربوط به باغبانی تأسیس کردیم و انشاء‌الله این مؤسسه هفته آینده با حضور وزیر افتتاح می‌شود که منجر به قوی‌تر شدن و چابک‌سازی بخش کشاورزی می‌شود.

زند گفت: همچنین در راستای چابک‌سازی قصد ادغام مراکز تحقیقات و مراکز آموزشی در استان‌ها را داریم که تاکنون در جهت هدفمند شدن نیروها، 10 مرکز تحقیقاتی استان‌ها ادغام شده است.

وی اظهار داشت: در زمینه به میدان آمدن نهادهای بین‌المللی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و از 15 مؤسسه تحقیقات بین‌المللی با 3 مؤسسه از جمله سیمیت، مؤسسه تحقیقات بین‌المللی برنت و ایکاردا (مؤسسه تحقیقات بین‌المللی خشکی) کارهای تحقیقاتی را به صورت جدی آغاز کرده‌ایم.

 زند در خصوص آموزش به بهره‌برداران اظهار داشت: آموزش در این بخش کمرنگ بوده بنابراین قصد داریم تا بخشی از آموزش‌های علمی و کاربردی را به این بخش انتقال دهیم.

زند در زمینه ترویج در بخش کشاورزی اظهار داشت: ترویج به دو قسم انبوهی و تخصصی تقسیم می‌شود که در ترویج انبوهی از حدود 8 ماه پیش شبکه تخصصی را به عنوان شبکه بازار افتتاح کردیم و اخیرا هم از سازمان صدا و سیما درخواست کرده‌ایم تا شبکه کشاورزی را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: طی جلسه‌ روز گذشته با معاونت سیما و حضور مسئولین وزارتخانه خواستار ایجاد شبکه کشاورزی شدیم که امیدواریم بتوانیم در سال آینده این شبکه را راه‌اندازی کنیم.

منبع:فارس
کد خبر b64a8e4e28cb40bfa74f07a42c6bd3cc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =