سرمایه‌گذاری برای ورود فناوری‌های نوین در بخش صنعت و کارخانه‌های چای‌خشک‌کنی و نوسازی و بهسازی باغ‌های چای، رویکرد جدید سازمان چای خواهد بود.

صبح امروز طی مراسمی و با حضور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، در حکمی از سوی محمود حجتی، محمدولی روزبهان رسماً ریاست سازمان چای را بر عهده گرفت.

علی محرر در این مراسم گزارشی از عملکرد خود در طی دوران تصدی‌گری ریاست سازمان چای ارائه داد و گفت: 28 سال و اندی در سازمان چای خدمت کردم و خود را دوستدار چایکاران می‌دانم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان نیز محصول چای را مزیت اصلی شمال کشور به‌ویژه گیلان برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید و با نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی شاهد تغییرات مثبتی در بخش چای باشیم.

محمد احمدی‌پور افزود: کشوری که زیر 30 درصد چای تولید می‌کند و سالانه 100 هزار تن مصرف دارد، نباید محصول تولیدی‌اش بر روی دستش بماند.

وی با اعلام آنکه باید سیاستی در پیش گیریم که سود حاصل از واردات چای به جیب تولیدکنندگان برود، خاطرنشان کرد: امیدواریم که سود ناشی از واردات به بهره‌برداران بخش کشاورزی برسد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم از طرح بازسازی و بهسازی باغ‌های چای که در گذشته تدوین شده بود، سخن گفت و اظهار داشت: آسیب‌شناسی‌های موجود نشان می‌دهد که این طرح موفقیت چندانی نداشته است.

محمدعلی طهماسبی ادامه داد: در زمان فوق، چاه‌های زیادی حفر و برق‌دار و بخشی از مشکلات نیز مرتفع شد، اما متأسفانه در حال حاضر هیچ بهره‌برداری انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر توسعه آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی تصریح کرد: باید کشاورزان برای استفاده از آبیاری تحت فشار توجیه شوند و بر روی ارقام جدید و متناسب با هر شهرستان، تحقیقات بیشتری توسط مراکز تحقیقاتی انجام شود.

طهماسبی یادآور شد: در راستای نوسازی صنایع و ماشین‌آلات مربوط به چای، مشکل خاصی وجود ندارد و باید تمامی همت خود را برای اصلاح باغ‌های چای و توسعه مکانیزاسیون به‌کار بندیم.

رئیس جدید سازمان چای که با حکم وزیر جهاد کشاورزی امروز به‌صورت رسمی عهده‌دار ریاست این سازمان شد نیز گفت: پس از 11 سال دوری، دوباره به مجموعه صنعت چای کشور پیوستم و اهمیت نقش چای در استان گیلان برایم بسیار مهم است.

تأکید رئیس جدید بر استفاده از پرسنل توانمند در سازمان چای

محمدولی روزبهان تأکید کرد: طی سال‌های 77 - 1376 تولید چای خشک حدود 76 هزار تن و سطح زیر کشت این محصول 32 هزار تن بود، در حالی که حدود 45 هزار تن محصول به فروش می‌رفت، اما به‌رغم تمامی تلاش‌های انجام‌شده، وضعیت چای در کشور مطلوب نیست.

وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین واردکنندگان چای جهان، همسایگان ایران هستند، افزود: روسیه واردکننده سوم و چهارم و پاکستان واردکننده نخست است که متأسفانه از این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده نشده است.

رئیس جدید سازمان چای با اعلام اینکه شرایط بسیار مناسبی برای رشد و جهش چای وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید از کارشناسان و پرسنل توانمند در سازمان چای استفاده کنیم.

روزبهان ادامه داد: رویکرد اصلی برای ادامه کار این سازمان، استفاده از ظرفیت استان‌های چای‌خیز و تمامی همکاران کارشناس و صاحب‌نظر است.

وی استفاده از نظرات علمی و فنی کارشناسان، مراکز تحقیقات، علمی و دانشگاهی را از دیگر برنامه‌هایش برشمرد و تصریح کرد: به‌دنبال حاشیه نیستم و باید بحث‌های فنی و کارشناسی را پیش گیریم.

روزبهان یادآور شد: باید در زمینه فناوری‌های نوین و جدید در صنعت و کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری شود و برای توسعه آن تلاش کنیم.

وی بر تجهیز کارخانه‌های چای‌سازی، نوسازی و بهسازی باغ‌های چای، تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی تأکید کرد و اظهار داشت: انجام عملیات به‌زراعی، باید تأکید همگان باشد و تلاش می‌کنیم 60 میلیارد تومان را به‌زودی جذب و به باغ‌ها تزریق کنیم.

لازم به ذکر است، در این مراسم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مشاوران استاندار، مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، فرماندار لاهیجان، معاونان رؤسای ادارات تابعه سازمان چای و... حضور داشتند.

همچنین، وزیر جهاد کشاورزی در حکم محمدولی روزبهان به سوابق و تجربیات ارزشمند وی اشاره کرد و گفت: به لحاظ اهمیت موضوع چای و ضرورت به‌زراعی و سازماندهی امور چای کشور، لازم است با بهره‌مندی از نیروهای متخصص و متعهد و استفاده از دستاوردهای علمی نوین با هماهنگی معاونت باغبانی و تعامل با سازمان‌های جهاد کشاورزی استان گیلان و سایر دستگاه‌های مرتبط، گام‌های مؤثر برداریم.

سوابق رئیس جدید سازمان چای کشور

گفتنی است، محمدولی روزبهان متولد 1344 و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گیلان بوده و پیش از این در مسئولیت‌های مدیرکلی پژوهشکده چای کشور، معاونت فنی اداره کل خدمات پژوهشی چای کشور، عضویت در کمیته تدوین برنامه جامع 10 ساله چای، مشاور رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان چای کشور، مشاور و مدیرکل حوزه استاندار گیلان و رئیس جهاد دانشگاهی این استان فعالیت داشته است و در حال حاضر نیزمشغول نگارش پایان‌نامه مقطع دکترای مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران است و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز پایان‌نامه‌ای با موضوع چای نوشته و مجری طرح پایلوت پژوهشی و آموزشی تغذیه گیاهی چای بوده است.

منبع:ایانا
کد خبر d63e9d9410be4eedac32f27f3291999a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =