معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از آنجا که در صنعت غذایی تمام محصولات تولیدی کشور حلال است بنابر این باید در سطح دنیا به عنوان یک تولید‌کننده مواد غذایی حلال مطرح شویم و اجازه ندهیم کشورهای دیگر در این زمینه از ما جلو بزنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در دومین جشنواره تقدیر از برترین شرکـت‌های صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد حسین ابویی مهریزی معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: برنامه غذایی دارای ویژگی‌های خاصی است و غیر از نقش در معیشت مردم نسبت به سایر صنایع متمایز است و آن اتکای کمتر نسبت به واردات مواد اولیه است که امید می‌رفت این اتکا کمتر هم بشود.

وی افزود: اما به دلیل عدم تناسب در مدیریت‌ها، تفکرات و برنامه‌ریزی‌ها روند خوداتکایی شکل دیگری گرفت و به جای اینکه وضع بهتر شود در خیلی اقلام وضعیت بدتر شده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: اگر در روغن نباتی به حدود 15 درصد خوداتکایی نزدیک شده بودیم الان خیلی کمتر است و حدود 7 الی 8 درصد است.

ابویی مهریزی تصریح کرد: از ویژگی‌های صنعت غذایی وابستگی کمتر به مواد وارداتی، اشتغال‌زایی بالا، تنوع زیاد محصولات، وجود بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و تمرکز بخش زیاد و قابل توجهی در انبساط درآمدها که اول متوجه مواد غذایی و در انقباض درآمدها (عدم تخصیص) هم آخرین بخش همان مواد غذایی است و ااین مسائل برای دست‌دراندرکاران این صنعت فرصت است.

وی  اظهار داشت: تعداد واحدهای مربوط به صنعت غذا که تا کنون از وزارت صنعت و معدن پروانه گرفته‌اند حدود 11 هزار و 126 واحد است که 12.5 درصد از سهم کل صنعت و معدن کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: صنعت غذا غیر از کشاورزی در فرآوری و تبدیل ظرفیت 39.5 تن را به خود اختصاص داده است و همچنین این بخش 363 هزار اشتغال مستقیم (بر اساس پروانه بهره‌برداری) را به خود اختصاص می‌دهد که سهم 15.4 درصد در کل اشتغال صنعت و معدن کشور است.

ابویی مهریزی، گفت: سهم صادرات صنایع غذایی (غیر از صادرات نفت)، 1.5 درصد و ارزش آن حدود 6 درصد است و سال گذشته صادرات صنایع غذایی نسبت به سال 91 کم شده و این روند در چند سال اخیر کاهشی بوده و سهم صنایع غذایی در ارزش افزوده صنعت و معدن حدود 10 درصد است.

وی بیان داشت: سهم واردات در صنایع غذایی حدود 6.5 میلیون تن بوده و ارزش آن 6 میلیارد دلار که متوسط قیمت وارداتی 934 دلار و متوسط قیمت صادراتی 1720 دلار به ازای هر تن بوده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مدتی که من مسئول بوده‌ام اگر موفقیتی در صنایع حاصل شده است دلیل آن را مشورت با خود صاحبان صنایع و حضور خود صاحبان صنایع در مراحل مختلف تصمیم‌گیری می‌دانم.

ابویی مهریزی اظهار داشت: اگر کار مردم به خودشان واگذار شود کار و تصمیم را از خودشان می‌دانند و خودشان هم ضمانت اجرایی آن را به عهده می‌گیرند و مبلغ آن می‌شوند.

وی تصریح کرد: آقای نعمت‌زاده قبول کرده‌اند که معاونت برنامه‌ریزی مغز متفکر وزراتخانه باشد و من هم اعلام می‌کنم که میز و کرسی تصمیم‌گیری در مورد صنعت غذا را در آنجا بگذاریم و تصمیم‌گیری به کمک عده‌ای که خودتان تعیین می‌کنید در مورد صنایع غذایی در آنجا انجام گیرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سال 92، سال کشیدن ترمز تورم بود و بنابر این سال 93 باید از رکود تورمی خارج شویم که برای آن هدف باید رونق اقتصادی داشته باشیم و این مسئله نیاز به هدفگذاری دارد و برای این منظور و افزایش تولید در سال 93 باید 150 هزار میلیارد تومان پول مورد نیاز است تا بنگاه‌های موجود امکان فعالیت یابند.

ابویی مهریزی بیان داشت: یک سوم رشد اقتصادی کشور بر عهده بهره‌وری است و این موضوع نیاز به امکانات و سرمایه جدید ندارد و اولین فرد تاثیرگذار برای افزایش بهر‌ه‌وری مدیر واحد صنعتی به شمار می‌رود.

وی افزود: برای به سرانجام رسیدن کارها باید آن را مطالبه کرد و در این مسیر باید به خصوصی‌سازی توجه شود زیرا خصوصی‌سازی فقط انتقال مالکیت نیست بلکه خصوصی‌سازی مدیریت و تفکر است.
-
کد خبر باید در صنعت غذای حلال‌ در دنیا مطرح شویم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =