تخم‌مرغ در بورس کالا، نخستین روز کاری خود را با 50 تن آغاز کرد که به‌دلیل تفاوت قیمتی زیاد با کف بازار، موفق نبود و مجبور به کاهش قیمت‌ها تا سطح بنکداری‌ها شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از دیرباز، سیستم توزیع محصولات کشاورزی، دام، طیور و باغبانی در ایران دچار مشکلات عدیده است و داد سخن از تضعیف حقوق دهقانان بلند بوده است!

در موارد بسیاری، به‌رغم آگاهی کشاورزان از مشکلات سلف‌خری، آنها به‌خاطر کمبود نقدینگی به این موضوع تن داده و به‌دلیل مشکلات پیش روی سیستم توزیع، هنگام عرضه میوه به میادین میوه و تره‌بار، به‌خاطر اشباع بازار، نتوانسته‌اند محصول خود را به فروش رسانند، یا به‌خاطر قیمت کم در مقابل هزینه‌های حمل و نقل و کارگری عطای فروش را به لقایش بخشیده و محصول خود را بر روی زمین رها کرده‌اند.

در بخش تولیدات و فرآورده‌های دام و طیور، موضوع کمی متفاوت‌تر است و به دلیل نظارت و دخالت‌هایی که دولت برای تنظیم بازار انجام می‌دهد، شکل متفاوتی داشته و دولت‌ها با بهره‌گیری از نفوذ خود، بازار را سمت و سو می‌دهند.

حجتی، منجی تولید با طرح زنجیره‌های تولید

یکی از طرح‌هایی که وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم بر اجرای آن تأکید ویژه داشت، زنجیره‌های تولید است، اما از آنجا که زنجیره‌های تولید هنوز در میان عمده تولیدکنندگان بخش کشاورزی ما مانند بخش طیور شکل نگرفته، بیشتر تولیدکنندگان تخم‌مرغ کشور، تولیدکنندگانی خرد و بی‌نام و نشان هستند که نه اطلاعی از برندینگ دارند و نه از شرایطی که بتوانند محصول خود را صاحب برند کنند.

به‌خاطر این خلاء، بنکداران توانسته‌اند توزیع این محصول را بر عهده گیرند و به جای تولیدکننده، سود برده‌اند و در مواقع افزایش مصرف (نیمه دوم سال) با فشردن گلوی توزیع، قیمت محصولات را بالا برده است.

برای رفع این مشکل، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی دولت یازدهم از همان روزهای ابتدایی شروع کار خود، با تأکید بر ایجاد زنجیره‌های تولید به‌صورت پایلوت (به‌ویژه در بخش دام و طیور)، اهتمام خوبی برای اقتصادی کردن تولید دارد، به‌طوری که وزیر دولت تدبیر و امید در نخستین جلسه کاری خود با دامداران، با ریختن آب پاکی روی دست متوقعان، تأکید کرد که با رفتن به سمت زنجیره‌های تولید و تولید اقتصادی، باید از وابستگی‌های خود به دولت بکاهند.

با حرکت به سمت زنجیره‌های تولید و تولید اقتصادی، عملاً از تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌توان از صنایعی یاد کرد که دارای یک برند معتبر و شرایط لازم برای حضور در بازار رقابتی مانند بورس کالا را دارا هستند.

عرضه 50 تن تخم‌مرغ در نخستین روز کاری خود در بورس

تخم‌مرغ در بورس کالا، نخستین روز کاری خود را با 50 تن آغاز کرد که به‌دلیل تفاوت قیمتی زیاد با کف بازار، موفق نبود و مجبور به کاهش قیمت‌ها تا سطح بنکداری‌ها شد.

با گذشت یک هفته از نخستین عرضه تخم‌مرغ در بورس، این محصول هنوز جایگاه مشخصی در بورس نداشته است، اما باید امیدوار بود که در آینده سیستم‌های مدرن و رقابتی مانند بورس جای توزیع باری به هر جهت را بگیرد.

کد خبر شکست بورس کالا از بنکداران تخم‌مرغ در نخستین هفته کاری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =