معاون فنی نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو از نمونه‌برداری‌های انجام شده در سطح کشور از برخی محصولات کشاورزی جهت اجرای برنامه کشوری پایش سلامت میوه و سبزیجات خبر داد و گفت: همچنین با سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران وارد تفاهم شده‌ایم که بتوانیم اختصاصا برای شهر تهران به صورت فصلی محصولات مختلف را بررسی کنیم.

دکتر سهیل اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به اخباری مبنی بر آلودگی برخی از میوه‌ها و سبزیجات به سموم، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت، پایش باقیمانده آفت‌کش‌ها و کودها در محصولات کشاورزی است.

وی افزود: در این راستا سازمان غذا و دارو در جهت هماهنگی با سازمان حفظ نباتات و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اقدامات لازم را انجام داده و جلساتی به صورت مستمر برگزار می‌شود. همچنین به منظور اقدام مشترک سازمان غذا و دارو، شورای شهر و سازمان میادین میوه ‌و تره‌بار جهت نمونه‌برداری و پایش سلامت میوه و سبزیجات در تهران، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در حال بررسی است تا به این ترتیب آزمایش‌های مربوطه در سازمان غذا و دارو انجام شود و بتوانیم وضعیت موجود را در ارتباط با باقیمانده سموم و کودها به ویژه "نیترات" بررسی و نتایج آن را اعلام کنیم.

اسکندری با بیان این که جهت نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی 10 مرکز دانشگاهی (دانشگاه‌های قطب) فعال شده‌اند، ادامه داد: اعتبارات مربوط به این موضوع در نظر گرفته شده و برخی استان‌ها از ابتدای سال جاری عملیات نمونه برداری و انجام آزمایش‌های مربوطه را آغاز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: پایش باقیمانده آفت‌کش‌ها در سیب درختی، خیار، گوجه فرنگی و برنج از برنامه‌هایی است که وزارت بهداشت به صورت مستقل آن را در دستور کار دارد. نمونه‌برداری از سیب زمینی، کاهو و پیاز به منظور بررسی باقیمانده نیترات و فلزات سنگین نیز در حال انجام است. جهت مابقی کنترل‌ها نیز همکاران‌ در دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام می‌کنند.

اسکندری گفت: در مجموع علاوه بر برنامه کشوری پایش سلامت میوه و سبزیجات، با سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران وارد تفاهم شده‌ایم که بتوانیم اختصاصا برای شهر تهران به صورت فصلی محصولات مختلف را بررسی کنیم.

وی در توضیح علت انتخاب محصولاتی نظیر سیب درختی، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و ... جهت بررسی از نظر باقیمانده‌ آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین، گفت: گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌های علوم پزشکی، صحبت‌های برخی مسوولان، بررسی‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار طی دو سال گذشته و همچنین در نظر گرفتن میزان مصرف این محصولات در سبدخانوار به معیار انتخاب این محصولات بود. البته پس از مشخص شدن وضعیت موجود، در سال‌های آتی تعداد محصولاتی که از نظر سلامت تحت پایش قرار می‌گیرند، افزایش خواهد یافت.

معاون فنی نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: نتایج کشوری پایش سلامت محصولات کشاورزی به صورت فصلی اعلام خواهد شد. در مورد بررسی سلامت میوه و سبزیجات در تهران نیز پس از انعقاد تفاهم نامه با سازمان میادین میوه و تره‌بار، نتایج مربوطه پس از تحلیل و بررسی مشترک دو سازمان به اطلاع عموم خواهد رسید.
کد خبر آغاز پایش کشوری سلامت میوه و سبزیجات اقدام ویژه برای تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =